51

Svwerker skrev:
PPRMicke skrev:

(sen flödar D port bra i trånga kanaler )

/// Micke

Ok men varför ligger den som den gör och flödar den bättre än en "rund" kanal med samma area?

Area har jag inte kollat upp
Men det har visat sig att luften blir lurad att flöda mera på det viset  ICQ/ab
Det finns saker i kanalen som stör flödet och kan man få den att gå runt problemet  ökar hastigheten på luften = flödet
Jag råkade göra en ett misstag i höstas Jag kunde inte låtabli  att testa i bänken  ICQ/ab
Reine på 6mm 96,5 cfm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

52

Tråd som defenitivt gillas :=)
alltid kul att lära sig saker på hur andra som vet hur man gör visar praktiskt !
uppskattat !

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

53 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 20:08:04)

Nu Reine å alla andra där ute som är sugna på mera
Nu är innediametern i sätet 31,42mm
http://forumbilder.se/H5UHO/2011-07-12-16-10-42.jpg
så här ser diagramet ut nu inte så dö där uppe i lyft
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0783.jpg
Flödet är så här
   2mm   34,0  cfm
   4mm   73,3  cfm
   6mm   96,5  cfm
   8mm  111,9 cfm
  10mm 126,1 cfm
  12mm 131,2 cfm
Man kan säkert få ut mera ur dessa toppar tror jag men till vilket pris ???
Jag skulle uppskatta 10-20timmar till i kanalena  så kanse dom flödar 140cfm  men
det skulle bli biligare att köpa ett par cnc toppar
Ps Jag har inte labbat med förbräningsrumen  som brukar ge någon cfm till
Men jag har inte den tiden nu (10-20timmar till )
En liten slutsats om man vill ha sådana toppar får man räkna med 90-100 arbets timmar och en flödes bänk                                                     ( Då är CNC  toppar jävligt biligt att köpa)
///// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

54

Tar med locket till Vänerträffen så kan ni känna klämma på det (sönd)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

55

ja... om bara någon ville göra det här med ett par wasserboxer toppar.... oj va lycklig en gubbe i min situation hade blivit då  ICQ/ag

grymt skoj tråd att läsa igenom TACK Micke för att du lagt ner tiden på att dokumentera o förklara !

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

56

Hej på er alla
Har lånat en topp från lågpris trimmare NR1
Toppen är en std 043 med 35,5 mm insugare
Porten är ren filad utan att styrningen är bort tagen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0794.jpg
Toppen gav ok med luft som ni kan se lite längre ned
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0795.jpg
sen testade jag med T3 insug  som dödade  flödet ganska mycke
flödena med 2/4/6/8/10/12 mm är bara toppen
Topp med insug  är 2,1/ 4,1 o så vidare  så kan ni se hur mycke en insugsrör minskar flödet
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0798.jpg
Det kommer mera info om dessa insug lite senare efter filningen av dom
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

57

Intressant!Dom topparna verkar ju användbara:-)

58

Funderar vidare... Insugen dödar ca 8-9cfm från 8mm lyft och uppåt.. Men vad gör då en 26mm halsring? Är det lönt att fila i insugen om förgasaren ändå stryper flödet?

59

Det är lönt att fila  för då är begränsningen i venturit i fuggen å då mixar den soppan bättre
sen är det toppen på insuget som funkar som en liten pnemumkammare  ICQ/af
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

60 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 20:10:27)

Hej på er
Jag var nyfiken på hur vw siames(EP) toppar funkar så det var dax o slänga upp en sådan
Toppen är lite tillsnyggad  Under sätes ringen i första flödningen  och insuget är STD
Man har olika åsikter om vissa saker JAG tycker att man skall sattsa på ett par DP toppar
Men det finns säkert Mycke att förändra så dom duger till 70-90 hk utan för mycke arbete
Det första som slog mig var att det var lite matrial i dom
http://forumbilder.se/H5UHO/2011-10-11-20-44-24.jpg
lite modifering
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0805.jpg
Sug i er alla EP trimmare
Ps Jag klarar inte att ta i skitiga toppar så dom har varit i hetvatten tvätten några timmar så man kan ta i dom
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

61

Kör hårt micke detta är precis vad jag behöver ju!!

Här blir man ju sugen på att vara med, skulle kanske ta med mina toppar och hälsa på!

62

Mera mera  ICQ/ag   ICQ/ae

63 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 20:15:57)

Det var ni på hugget
Det första flödningen körde ja den rätt av (orkade inte ta något foto)
som jag skrev förut vad det bort tagit matrial under sätes ringen och av svarvad ventil (samma ventil som användes på DP topparna
Sen fick en ide på insug  så man måste testa
http://forumbilder.se/H5UHO/2011-10-18-18-17-23.jpg
Insugen är samma inner diameter om insuget och länden är 95mm det har 2grader vinkel (30mm till cirka37mm )
det blev en ökning av flödet på grund av trattefekten
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0803.jpg
Utan rör flödar topparna på 2mm 34cfm 4mm 64cfm 6mm77cfm sen dör flödet 8mm 84cfm och 10mm 90cfm
Med rör  så blev det så här 2mm 38cfm 4mm 67cfm på 6mm ökade flödet markant o blev 83cfm sen är det samma sak igen att den dör 8mm 89cfm och till slut på 10mm gav den 94cfm
Min slut sats är att en kamaxel med lyft med 7-8mm och en massa duration så kan man få liv en sådan motor
Det kommer mera när man har lurat ut hur man kanse får tilldet på en EP topp
Som ja skrev förut är det lättare att få ut pulver i en DB topp
Ps bengt du får fixa gjutformar så du får två insug i topparna  ICQ/ag
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

64

Cool! Detta är intressant för mig också.

Alte Liebe rostet nicht!

65

Intressant! Hur mycket påverkas längden på "tratt" insuget tro? ofta verkar man ju ha ganska långa insug på enkelportsmotorn, ger detta mer flöde då?

66

Vilken tur att jag hämtade min motor idag efter en grundlig hetvattentvätt då  ICQ/ag

Slipstift är inköpta så nu kör vi Micke.......

http://imageshack.us/a/img193/5051/img16391.jpg

Jan Jacobsson Borås

67

jj64 skrev:

Vilken tur att jag hämtade min motor idag efter en grundlig hetvattentvätt då  ICQ/ag

Slipstift är inköpta så nu kör vi Micke.......

Ska du också bygga enkelport janne? Trodde det var typ4 monster som gällde för dig ICQ/ab

68

Alex's skrev:
jj64 skrev:

Vilken tur att jag hämtade min motor idag efter en grundlig hetvattentvätt då  ICQ/ag

Slipstift är inköpta så nu kör vi Micke.......

Ska du också bygga enkelport janne? Trodde det var typ4 monster som gällde för dig ICQ/ab

Ja Typ4:an är klar och denna ska jag göra iordning bara för att det är kul och för jag hatar vintern och måste ha något att göra  ICQ/ab

Jan Jacobsson Borås

69

Skall göra några test i dag på dessa stenålders toppar
Det jag såg i går var att det krävs Mycke jobb om det skall bli något vettigt av dom sen vill ja inte svettsa i dom
För om man skall få ut mer än 110-120 cfm tror jag att man får modda dom med svettsen o fräsen
Jag är redan uppe i 4-5timar arbete på dom om dom är DÖDA tycker jag
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

70

PPRMicke skrev:


Ps bengt du får fixa gjutformar så du får två insug i topparna  ICQ/ag
/// Micke

Default/yikes men då är det ju inte ep längre  ICQ/ad 

det här är kul, kötta på Micke

71

Alex's skrev:

Intressant! Hur mycket påverkas längden på "tratt" insuget tro? ofta verkar man ju ha ganska långa insug på enkelportsmotorn, ger detta mer flöde då?

Det är total länden från ventil cc till ytersta kanten på fuggen eller tratt som avgör vad max länden blir (= hur längre rör mindre varv på effekt max)
Ett ex 420mm max effekt på cirka 8200varv  o max vridet bör ligga 7800
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

72 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 20:19:24)

Ja ja janne nu är det dax å jobba
För jag tar semester om några dagar  ICQ/ab
Så var det lite arbete gjort i topparna i kväll
Filade ut till cirka 32mm i insuget och pundade lite på insidan (ändrade vinkelen på kanalen )
o det blev så här
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0807.jpg
Det blev ganska bra resultat på jobbet ( skulle det vara DP topp skulle det ge dubbelt så mycke )
http://forumbilder.se/H5UHO/2011-10-19-19-16-31.jpg
Som ni kan se så kolla på typ 2.2 å så vidare  så ser ni skilnaden mellan 2.2 som är modiferat insug 2.3 är med tratt
Ps dom här locken kommer vara till salu i slutet av november
// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

73

Härligt Micke, om jag filar sönder mina så finns det en räddning då ICQ/ab

Jan Jacobsson Borås

74

När du tar upp storleken, vad tänker du dig att använda för insug? Finns där några med den diameterna att få tag på?

75

Alex's skrev:

När du tar upp storleken, vad tänker du dig att använda för insug? Finns där några med den diameterna att få tag på?

Jag har inte tänkt att använda dom !!!! För varför ???? när det finns saker som fyra gånger så bra
Om jag skulle använda dom skullle det bli ett par insug från Bengt H som ser ok ut plus att det är en västkust produkt  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar