När det gäller kamval har väl även duration en stor del i ökningen av flödet.
Micke, det landar strax ett par toppar hos dig, portade ganska slarvigt
De har redan landat
När det gäller kamval har väl även duration en stor del i ökningen av flödet.
Nja det påverkar hur länge motorn kan suga i sig men flödet per tidsenhet styrs ju av ventil och kanal. eller hur menar du?
Har du en stor kanal så får du aldrig upp den gashastighet som krävs för att få bra fyllnadsgrad om du inte har mycket duration.
Ali G
Enligt de flödesscheman som PPr visar är det inte lönt att byta kam. Jag har byggt flera motorer med milt portade originaltoppar och som gett allt mellan 75-90 hk utan att byta till dubbla fjädrar. Kammarna jag kör är w100 och w120 som klarar uppschimsade enkla hårda fjädrar. Dessa kammar har längre duration än originalkammen vid 0,5 tums lyft och borde rimligen ge mer hk vilket dom gör. Med hög gashastighet och längre duration så borde väl motorn suga i sig mer än vad originalkammen klarar. Det verkar så på de motorer jag byggt med standardtoppar. Att det sen i en flödesbänk inte lönar sig med högre lyft på 35,5 ventilen är en helt annan faktor. Högre fyllnadsgrad ger mer hk.
"Kopierade detta från ENEMs hemsida, kanske kan räta ut några frågetecken, eller inte alls
KAMAXELN - MOTORNS NERV!
Låter kanske dramatiskt men faktum kvarstår, det är kamaxeltider och lyfthöjd som bestämmer karaktären på motorn. Långa kamtider förbättrar högvarvsegenskaperna men försämrar på låga varv, korta det motsatta.
Att välja rätt kam är alltid en kompromiss, helst vill man inte försaka lågvarvsegenskaperna men motorn får gärna ge mer effekt på högre varv... Varje kamkonstuktörs ambition är naturligtvis att åstadkomma det bästa av varje men det får alltid bli en kompromiss, kammen som ger mycket toppeffekt kommer alltid att tappa en del av bottendraget och tvärtom.
288/109/11.7/2.2
Så här anger vi kamaxlarnas beteckning och data, och detta är vad koderna betyder:
• 288 är durationen i vevaxelgrader, måttet på hur många grader vevaxeln roterar från det ventilen öppnar tills den stänger. Längre duration innebär normalt en vassare kam, kort duration en snällare med en viss reservation: Kammar för 4-ventilstoppar blir på grund av den större ventilarean med två insug och två avgasventiler samt lätttare mekanism generellt vassare med samma duration än motsvarande kam avsedd för en 2-ventilstopp.
• 109 är nockvinkeln, antalet grader mellan nockarnas centrumlinje mätt på kamaxeln. En mindre nockvinkel innebär - bland annat - att överlappet är längre, dvs bägge ventilerna är samtidigt öppna under fler antal grader. Man brukar säga att en vass kam alltid har liten nockvinkel och oftast stämmer det men återigen finns undantag. Beroende på förhållanden i vevmekanismen (staklängder/slaglängd) och insugningsrörens längd ger många motorer mer effekt på höga varv med en större nockvinkel. Överladdade motorer ger nästan utan undantag mer effekt med stor nockvinkel.
• 11.7 är ventillyftet, angett vid 0-ventilspel. Mer lyft ger, om toppen flödar mer på höga ventillyft, mer effekt. Man brukar normalt försöka göra kammarna med så mycket lyft det är möjligt utan att påkänningen på ventilmekanismen blir för hög. När det gäller sportkammar tar vi även hänsyn till hur mycket lyft man kan ha utan att behöva byta fjädrar etc.
• 2.2 är insugningsventilens öppning på övre dödpunkt, när kolven står i toppläge. Detta är inställningsmåttet för kammen, så som vi funnit att den går bäst. Du mäter bäst genom att montera en indikatorklocka på ettans insugningsventil, dra motorn medurs framifrån som den sedan går och läs av hur mycket ventilen öppnat på ÖD. När du mäter skall ventilspelet vara inställt korrekt om det är en kam för mekaniska ventillyftare, om det är en hydraulisk skall du mäta vid 0-spel.
Kan vara svårt med en ny hydraullyftare, den blir ju stum först när du kört motorn någon minut. Om det går, använd en mekanisk lyftare - eller försök arrangera det på något annat sätt så att du får ett stumt 0-mått. Vi försöker alltid att slipa kammarna så att det stämmer med motorns originalmärkning men olika topphöjder, slitna kamkedjor etc. gör det svårt att alltid erbjuda korrekt inställning genom att bara följa originalmärkningen.
Om du monterat en vassare kam, tänk på att alltid kontrollera frigången mellan ventiler och kolvar. När kammen är korrekt inställd bör du ha minst 2,0 mm frigång. Finns det justering, vrid ner den så att ventilerna öppnar 2,0 mm, (en cylinder i taget), ta ur stiften och dra runt motorn försiktigt i rotatinsriktningen,
du känner direkt om det tar emot, eller om ventilfädrar bottnar etc. Om så är fallet måste du fräsa djupare ventilluttag i kolvarna, byta ventilfjädrar eller vad som krävs för att det skall gå runt. I vår lista över kamaxlar har vi försökt oss på att ange ett lämpligt varvtalsområde, graderat från 1- 6.
Skall du ha en standardkam, då är det 1 som gäller. Väljer du 6 har vi förutsatt att motorn skall uteslutande köras på höga varv under tävlingsförhållanden, och motorn är iordningställd för detta, du har hög kompression, dubbla förgasare eller insprutning, lämpligt avgassystem etc. etc.
Vår erfarenhet är att snarare rekommendera en ”för snäll” kam, det visar sig i de flesta fall att bilen går fortare - eller är bättre att köra - med ett bredare effektregister, man bör inte vara alltför övermodig och ta till i överkant. En motor avsedd att köras över 4000 varv kräver en bra växellåda och en erfaren förare.
RENOVERING KAMAXLAR
En 16liters Cummins axel lönar sig att renovera.
Har du en sliten kamaxel lönar det sig ofta att renovera den, speciellt om det är en lite dyrare eller udda kam. Är den inte alltför nersliten räcker det med att kopiera en oskadad nock, vilket kamslipmaskinen egentligen är konstruerad för, och sen slipa om den. Materialet som går åt tas från undersidan, på bascirkeln. Det som slipas bort kompenseras antingen med tjockare shims, att justerskruven på vipparmen justeras ner eller dylikt. Profilen förblir densamma oavsett hur mycket vi slipar ner, det är bara en fråga om hur långt vi matar fram slipskivan. Bordet i vilket kammen sitter följer mastern oavsett var slipskivan befinner sig. Men, det finns ett par saker att beakta.
• Om det är hydraullyftare kan de bara expandera ca 1,0 - 1,5 mm i varje riktning från grundläget, totalt ca 3,0 mm slag. De betyder att vi kan inte slipa bort mer än ca 2,0 mm utan att man på något sätt sedan kompenserar för detta med shims på ventiländar eller dylikt. Viktigt är då att se till så att lyftaren inte kommer upp så högt att oljetillförseln stryps. I så fall får man justera hålen för oljetillförseln motsvarande.
• Om kamaxeln jobbar över en vipparm med radie påverkar diametern på bascirkeln utväxlingsförhållandet och i vissa fall vinkeln mellan nockarna. Här får man se upp, vissa motorer tål ingen förändring alls, ett typexempel är Opels OHC motorer. Där måste man använda nya råämnen och original bascirkel om man skall bibehålla lyft och ventiltider. Du som är uppmärksam har sett att vi inte alltid gör det på vissa ”racekammar” men de kräver också andra mått och delar för att det skall bli som tänkt."
Enligt de flödesscheman som PPr visar är det inte lönt att byta kam. Jag har byggt flera motorer med milt portade originaltoppar och som gett allt mellan 75-90 hk utan att byta till dubbla fjädrar. Kammarna jag kör är w100 och w120 som klarar uppschimsade enkla hårda fjädrar. Dessa kammar har längre duration än originalkammen vid 0,5 tums lyft och borde rimligen ge mer hk vilket dom gör. Med hög gashastighet och längre duration så borde väl motorn suga i sig mer än vad originalkammen klarar. Det verkar så på de motorer jag byggt med standardtoppar. Att det sen i en flödesbänk inte lönar sig med högre lyft på 35,5 ventilen är en helt annan faktor. Högre fyllnadsgrad ger mer hk.
Det är ju i princip vad jag skrev.
Ett flöde mäts alltid i volym per tidsenhet (i detta fall kubikfot per minut (cfm)) och det påverkas inte av durationen men att en topp som inte flödar så värst mycket mer vid 11 mm lyft än vid 9 kan få i sig mer luft med en ventil som är öppet längre tid är rätt uppenbart, dock blir det inte så värst bra om man går för långt.
Som jag ser det så är det bättre att porta toppen än att byta kam. Kan man få ut 75-90 hk med en originalkam är det ett bättre alternativ än att få ut samma effekt med en W120. I många fall börjar man med att byta kam och behålla allt annat original vilket är att försämra konstruktionen för man får en större förslitning och vinner i princip ingenting.
Ali G
Så ja pojkar är ni klara nu
Topparna var utan insug !!!!!!
Det skall sägas sen om man har bra insugsrör så kan man ÖKAR flödet i topparna på högre lyfthöjd oftas med 10-12%
Om dom är rätt filade
Ps Är den någon av härrana som skall till malmö ???
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag sitter och väntar på att du skulle komma ner till Guldkusten
Intressant läsning. Jag ska försöka att vara i Malmö till helgen. (har ju bara 1 mil dit)

Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S
36 2012-07-02 18:45:05 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 20:02:26)
Så var det en test igen
Jag tog ett insug (std) kapade av över delen sen filade som en tok men blev det bättre??
Det var som att suga i ett sugrör tyckte flödsbänken
Det var ett av det bästa sättet att döda det jobb som var nedlagt på topparna
Jag kan tänka mig hur dåligt det flödar med ett insug som inte var moddat
Det kommer mera efter Malmö med dessa toppar
Sen skall jag köra topparna från lågpris trimmare NR1 ( vi som vet vem han är eller hur Svwerker )
Lufttrycket var 1014PA temp 20gc
På 2mm @33,5 CFM
4mm@ 65,8 CFM
6MM@ 87,1 CFM
8mm@ 95,5 CFM
10mm@100,9CFM
12mm@104,5CFM
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Sen skall jag köra topparna från lågpris trimmare NR1 ( vi som vet vem han är eller hur Svwerker )
Det säger mig att man ska hålla sig borta från enkelförgasare av en anledning till.
Ali G
Intressant att insugen begränsar så kraftigt! Är det för liten area i dom eller är det den vassa kanten som stör?
Om..om man sätter dit ett typ3 insug hur det det ut då.. det e ju kortare och mer rakt eller e det lika kasst..
får plocka fram några dubbel förgasarinsug helt klart..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Måste finnas massor av hästar man kan hitta galopperande i rätt portade insug
Ja om det är begränsningen annars förlorar man bara gashastighet och därmed effekt.
Ali G
Intressant att insugen begränsar så kraftigt! Är det för liten area i dom eller är det den vassa kanten som stör?
Radien i insuget + innediameter på insugena är mindre är kanalens i toppen
Jonas
Om..om man sätter dit ett typ3 insug hur det det ut då.. det e ju kortare och mer rakt eller e det lika kasst..
får plocka fram några dubbel förgasarinsug helt klart..
Har inga sådana så det är lite svårt att testa
Ofta är probemet samman fogningen från 2 till 1 som är för liten hålarea
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag har ett par typ3 insug som du skulle kunna prova med
44 2012-07-04 08:21:06 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-07-10 16:32:33)
Till er som undrar hur långtid som är nedlagt på topparna med flödning så är det cirka 17-18timar
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Bästa tråden
Som totalt okunnig om motorer, men helt övertygad att man kan nå långt med orginalprylar så är detta superintressant!
46 2012-07-10 17:02:59 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-02-09 20:04:47)
Så var det lite test igen
Men nu fick jag ta fram alusvetsen å lekt lite sen när dom kallnade så var det upp i fräsen (nu börjar det bli mycket tid ned grävt )
Efter planfräsning så fick hålen en behandling av fräsen
Jag passade på att flytta i sär pinbults hålen till insuget
Om man skall göra detta jobb så är man uppe i MYCKE PENGAR
Jag räknar med att det ligger cirka 40-60 timmar med alla maskinjobb ock filning o flödning som är ned lagt på dessa toppar
Ps åter kommer med flödning senare
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
D-port hade jag inte förväntat mig. Vad är tanken bakom det och vad är tanken att lägga den raka delen som du gjort?
Ali G
48 2012-07-10 19:33:45 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-07-10 19:48:18)
Att det blev så är att gammla (sammlat damm länge) insug för IDA skall användas till topparna
Så det blir att plasta i rören så dom funkar ihop med topparna (sen flödar D port bra i trånga kanaler )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Reine nu har det gått någon timma till
Luft tryck 1000PA temp 21C
På 2mm blev det 34,0Cfm
men på 4mm vaknade den till 73,3cfm
Den som väntar gott väntar länge
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
(sen flödar D port bra i trånga kanaler )
/// Micke
Ok men varför ligger den som den gör och flödar den bättre än en "rund" kanal med samma area?
Ali G