101

Fredde: Om vi åker till Öland så svänger jag förbi.

Känns bra att få köra lite buss. Dock finns det lite att önska av växellåda och reduktionsväxlar. Har lite justeringar att göra på motor samt justera ut bromsbackarna lite när man slitit in dom lite.

Nu behöver jag bara hitta en typ1 låda med långa drivaxlarna och ett adapter paket för att få till rätt stuk på höjden bak samt flippa spindlarna fram.

utan vw just nu... :-(

102

Åh, den är skön den känslan  ICQ/ab Gratulerar  ICQ/af

103

Skriver grattis här oxå å inte bara i SMS ICQ/ad

Grattis
Nu rullar vi ut bussen å in med min oval istället Default/tongue

104

Bajen: jag ska bara fixa lite först... He he..
Visst in med ovalen om någon vecka...

105

Tobias skrev:

Fredde: Om vi åker till Öland så svänger jag förbi.

Känns bra att få köra lite buss. Dock finns det lite att önska av växellåda och reduktionsväxlar. Har lite justeringar att göra på motor samt justera ut bromsbackarna lite när man slitit in dom lite.

Nu behöver jag bara hitta en typ1 låda med långa drivaxlarna och ett adapter paket för att få till rätt stuk på höjden bak samt flippa spindlarna fram.

Slå gärna en pling om ni kör förbi ICQ/ag .

Hade inte farsan rensat runt ladorna så hade du kunnat få en växellåda med ledade drivaxlar, men tyvärr så är den nog armeringsjärn vid det här laget ICQ/ac .

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

106

Har beslutat mig för att vänta med konverteringen till typ1 låda tills hösten då man börjar jobba igen. Har lite för stram budget nu när man är föräldraledig. Där emot ska bussens växellåda få lite nya packningar så den blir tät. Ska få hjälp av grannen att inspektera kugghjulen i reduktionsväxlarna då han renoverar stridsvagnsväxellådor dagligen.

Igår började jag med att lossa alla bultar till svärden och stötdämparna så nu borde det går ganska enkelt att riva ur lådan.

Förhoppningsvis så kan jag börja riva till helgen.

107

Fick lite garage tid redan ikväll och 3 timmar för att demontera växellådan är väl helt ok eller?

Skitigt var det.
http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20140617_231646_zps2wxwacf7.jpg

Nu väntar rengöring av växellådan och demontering av reduktionsväxlarna. För att sedan inspektera dessa.
Kommer nog passa på att rengöra, slipa rost och måla utrymmet runt växellådan nu när man ändå rivit ner den.

108

Här kommer lite mer bilder på ett skitigt motorrum.
http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20140618_101143_zps3znyytca.jpg

Har läst lite på det stora amerikanska forumet att en del reduktionsväxlar ska ha den stora o-ringen och den del ska inte ha det. Jag tror att min inte ska ha det för jag hittar inget spår i lagerlocket iallafall.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Vet någon vilket moment detta lock ska dras med?

http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20140618_101226_zpsmvmztgbt.jpg

109

Har rivit båda reduktionsväxlarna nu. Hittade lite slitna lager och ett trasigt lager.
Så här ska det inte se ut...  ICQ/an
http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20140623_212623_zps70jhhggb.jpg

Det är nog det här som har låtit illa när jag kört...
http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20140623_213242_zpsyqtifrod.jpg

Hemma gjord avdragare getto style för att ta bort täcklocket som läcker.
http://i1370.photobucket.com/albums/ag241/Tobob196/bussen/20140623_215751_zpsirhjjolk.jpg

Varken csp, classic eller paruzzi hade lagersatser hemma. Blir till att kolla med lokala lagerförsäljaren. Enligt google ska det vara följande standard lager.

2st 6306 C3
1st 6305 C3
1st N207 E.TN.C3

110

Hej. 
6300-serie lagerna är ju vanliga otätade standard lager med lite större glapp (C3).
Du kan ju även köpa tätade och peta bort tätningarna om du inte hittar utan, men kom ihåg att köpa C3.
N207 C3 borde vara ett rullager, kanske blir värre att hitta.

Jag brukar beställa i från kullagret.com privat och genom Momentum på jobbet.
Lycka till med bytet..

111

Här har det inte hänt mycket...
Fick tag i en lagersats hos folkabiten och bytte ena sidan upptäckte att jag hade ett krokigt drivaxelrör men även detta löste sig tack vare Johan_w. Här någonstans tappade jag sugen och bussen har stått och samlat damm jag har inte ens varit ut i garaget förens igår.
Nu verkar suget efter att köra vw till sommaren ha växt sig tillräckligt starkt. En plan för vad som måste göras har upprättats och garagetid har av talats med frun.
Nu ska det beställas lite delar och börja fixas igen.

112

Heja Heja ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

113

x2.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

114

Äntligen ICQ/ag. Kör hårt

Happiness is a hot vw

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

115

Usch vad länge sedan man gjorde något men den senaste tiden så har det blivit lite garage tid. Ikväll lyfte jag i växellådan nu ska bara lite bromsar monteras så kan man rulla bussen igen.

När jag hade ut lådan så insåg jag varför jag haft startproblem tidigare. Det är inte startmotorn som har haft slitna bussningar utan tryckplattan som har hakat i svänghjulskåpan pågrund av för stort axial spel i motorn. Suck...

Men men rotade runt i gömmorna och hittade ett block som jag låtit Arborra för några år sedan som aldrig blev någon motor tyvärr så satt oljereduceringskolvarna fast men det löste sig genom ett besök hos herr Landelius på lunchen idag. Blir till att gå igenom garaget och kolla vad jag har för motordelar innan man läger en beställning hos classic.

116

Såja! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

117

Kör på nu, heja heja ICQ/ab

118

Johan: ska du till pers åkers något i sommar? Hojta till i så fall så får du drivaxeln.

Tack för heja ropen.

119 Senaste redigerad av Johan W (2015-06-05 18:55:27)

ICQ/ab Ja det tror jag, om jag inte jobbar kväll den 24 så är det ju Skojigaste Folkvagnen och det brukar jag inte missa Default/hmm

Fan det gör jag ju ICQ/ad  Ja ja jag får se

120

Nu har det hänt grejer och jag har hängt mer i garaget och sovit mindre på nätterna. Lådan sitter nu i bussen. Det är bara bromstrummorna som ska monteras och bromsarna ska luftas.

Ett lass med motordelar har anlänt från classicvw och ett short block har blivit monterat. Några kvällar till så har jag för hoppningsvis en schysst motor.

121

Förlåt, jag glömde tankmätarn.... Hör av mig om det

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

122

Då får vi snart en bild på uppdateringen ICQ/ag

VW KLEINBUS,1967

123

MattsR skrev:

Förlåt, jag glömde tankmätarn.... Hör av mig om det

Det är lungt. Har haft det rätt körigt på jobbet ändå.

Fredde skrev:

Då får vi snart en bild på uppdateringen ICQ/ag

Har ny telefon så jag måste fixa mina appar för att kunna publicera.

124

Ja då sitter motorn i bussen och är provstartad och inkörd. Imorgon blir det en provkörning innan det bär av till Tierp på lördag.
Finns mycket att önska om utseendet men nu hoppas jag att allt mekaniskt funkar.

125

Ses på Tierp!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa