I morgon ska det bli körning av brudpar sen ställs fanskapet upp på bockar inför lite uppgradering 
fanskapet
säg inte så, så bussen hör det...
kvinnor vill inte bli baktalade..
vad för roliga uppgraderingar blir det?? 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nä, det blir inget märkvärdigt, renovering av framvagn, påsättning av dropspindlar och "höjsatser", renovering av irslåda och hela tillhörande bakvagn, breddning av 15" plåtisar bak, kanske även fram en smula. Om ekonomin säger ja, blir det safaris fram också.
304 2012-11-19 20:34:12 Senaste redigerad av lowang (2012-11-19 21:28:11)
rivit ur bakvagn och låda ikväll, ett litet steg på vägen 
Nu ska irslådan till renovering i Bjärred.
Sen är det bara ihop med skiten igen 
Hur går det med irs-lådan? 
The gearbox-guru from Bjärred ska snart renovera den,
Själv håller jag på med lite uppsnyggning av bromsdelar och drivaxlar 
Härligt! Låter som att det är sånt där skönmek utan stress. Själv har man utlovat camping i en just nu helt demonterad buss och tiden räcker inte till, då försvinner mek-glädjen lite grann. Inte fullt, men lite.
Vore kul med bilder på uppsnyggningen av snyggingen 
Kan du, eller han som renoverar, skriva vad som blev gjort med lådan!? Fungerade den innan? 
T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963
Härligt! Låter som att det är sånt där skönmek utan stress. Själv har man utlovat camping i en just nu helt demonterad buss och tiden räcker inte till, då försvinner mek-glädjen lite grann. Inte fullt, men lite.
Vore kul med bilder på uppsnyggningen av snyggingen
Stress gillar jag inte, speciellt inte när det ska mekas
Min tid är också ytterst begränsad med 3 småttingar när det gäller mek.
Delarna ligger på jobb i väntan på lite färg.
Tänkte slänga upp bilder när jag fått färg på allt.
Kan du, eller han som renoverar, skriva vad som blev gjort med lådan!? Fungerade den innan? :)
Det är inte påbörjat än, blir nog först efter nyår men man vet aldrig :P
Enligt förra ägaren, fungerade lådan sist den satt i.
Det som blir gjort förutom total genomgång är att Mats lägger 3:an lite närmre 4:an och svetsar båda de dreven.
Annars har jag ingen aning om vad han pusslar ihop för grejor, plockar nog lite delar från olika typer av lådor. Kommer ligga på runt 3400-3500 varv vid 110km/h.
Fick ett trevligt samtal idag från Mats H.
Lådan är klar!!!
Yeeehaaa 
Fick min nyrenoverade låda idag, mums

Trevlig..vad är bytt och vad kostade kalaset..?
late,
in love,
and a little drunk..
Allt! Och lite extra 
11000:-
varför denna super renovering.. skall den tåla en kraftigare motor.. eller "bara " för att känna dig säker på intergalaktiska utfärder...
alltså ingen kritik bara undran..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Varför inte?
Det går att köpa en billigare från staterna men då är det lite knepigare med garanti och så.
Mats Herrlander har ett rykte som heter duga så jag köper hellre på hemmaplan.
Den ska tåla lite mer än original, ingen monstermotor (drygt 110hk) men skulle man vilja trimma mer så pallar ju lådan för en del i alla fall.
Vad .. utbytta drev till hållbarare ?? och en superdiff och förstärkt gavel..+ lite ny cromaterade delar??
Eller vad innehåller kuggpaketet.. för oss som inte vet..
Som innan ingen kritik.. kommer handla växellåds grejer för ca 15 k till min 5 växlade subba låda vad det lider..
Sååå ..bra skit kostar.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
3:ans och 4:ans drev är svetsade i stället för tidigare pressade.
Ingen superdiff, förstärkt gavel vet jag inte.
Receptet på lådan får jag kolla med byggherren.
Den är gjord utifrån min buss, motor och däckens rullningsomkrets
Jag ska kolla med Mats så får du och jag lite mer hår på benen 
En gång lär han ha satt ihop en busslåda med innehåll från en 1303 låda o med red.växlar...inte vet jag om det blev bra, men risk finns. 
Japp, vi diskuterade en sådan lösning för ett bra tag sen men det hade blivit dyrare och lite mindre modernt om jag får uttrycka det så.
Han kan nog trolla ihop vad f-n som helst 
Den gode Herr Lander. 
Vad .. utbytta drev till hållbarare ?? och en superdiff och förstärkt gavel..+ lite ny cromaterade delar??
Eller vad innehåller kuggpaketet.. för oss som inte vet..![]()
Som innan ingen kritik.. kommer handla växellåds grejer för ca 15 k till min 5 växlade subba låda vad det lider..
Sååå ..bra skit kostar..
Beskrivning följer:
Utväxlingarna har du i diagrammet (R/P 4,125 , #1 3,80 , #2 2,059 , #3 1,26, , #4 0,93)
(vill minnas att du fick 2 diagram, beroende på vilken däcksdimension du har/väljer)
(delar till denna vxl. är plockade ur vxl. 61 – 73: det ”bästa av det bästa”)
Huset (från en 1303 S, AT en-gavlat(IRS)) blästrat och lackat.
Styrhylsa för urtrampningslagret.
Nytt pinjonglager.
Svetsade synk-hubbar på #3 och #4 drev(planade och honade).
Alla drev försedda med smörjoljespår.
#1/#2 och #3/#4 växelhubbar borrade för smörjoljecirkulation.
Nya synkringar.
Stålgafflar på #1/#2 och #3/#4.
Alla spel/förspänningar kontrollerade och korrigerade.
Nya packboxar.
Drivaxelflänsar slipade och gul-kromaterade.
Ny noskon fr. Typ 2 m. backljuskontakt.
Tig svetsad kopplingsgaffel(grov).
Kortad kopplingsarm.
Allt stål utvändigt gul-kromaterat(skruvar, muttrar, gaffel, arm, drivaxelflänsar etc.).
Allt magnesium blästrat och lackat(sidenmatt svart) före slutmontering.
Packningar + DP300(Hylomar).
Jag monterade en Mats Hellander låda med liknande setup i min buss förra våren.
Jag är mycket nöjd...
Bussen går tyst, fint och mjukt. Växlarna ligger precis där dom ska.
Det enda problemet jag har är att jag fortfarande har "org" motorn, och lådan beställdes för en större, så den är lite trött 
Jag jobbar på att lösa det problemet 
Mats har en otrolig kunskap om växellådor till vw, han är sympatisk och trevlig. Hänger man inte med i allt han pratar om så tar han det en gång till. Allt för att det ska bli rätt, så han kan bygga rätt låda till rätt bil/person.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Idag har jag beställt ett lass från classicvw med drivknutsats, hjullager, torsionslock + lagringar + lite annat.
Så nu ska det snart börja monteras 
Varför köper du grejor så långt bort?
Jag har NOS drivknutar med NOS damasker på hyllan....inte fint nog antar jag.
