276

Nej det har jag inte, men jag har en nyare förgasare med inbyggd returfjäder. Men kan prova montera det där och se om det blir bättre, tack! ICQ/ab

277

Otacksamma biljävel, kom och hämta skiten så jag slipper se den  ICQ/am

278

men sitter vajern kvar på gaspedalen nu då så den inte har hakats av i fram av misstag? värkar ju konstigt att den plötsligt blev för lång?!? Default/hmm

279

Jag grejade med det där idag, och kunde inte hitta på någon gasvajer. Då skruvade jag bort pedalstället för att se om det var någon koppling där. Då efter jag viker fram mattan kom gasvajern fram. Men nu är det istället helt omöjligt att haka i kopplingsvajern på kopplingspedalen... Så jag har mer problem än innan jag började... Och hur gör man för att skiten ska haka i? Blev arg efter en lång stund när inget gick så jag slängde i alla verktyg i bilen, sparkade igen dörrn och gick in.

Enda bra var väl att kabeln hade hoppat av startmotorn, så nu går den igen.

280

på så vis. När jag hadde borta pedalstället så hadde jag också ett hel....(för lat för att hissa upp den)  det är enklast att krypa under och spänna av viren vid växellådan, inte ta av helt men så att man får ut viren ur hålet o kan sätta dit den på armen innan man sätter dit pedalstället. det gick bra mycket enklare en att försöka fiska i blindo i tunneln. ICQ/ab

281

Och då kommer jag till det tråkiga att det inte går att lossa vajern vid lådan. Den sitter med två muttrar i änden som inte går att lossa för att ajg inte kommer åt, och de sitter hårt. Istället provade jag att bända loss armen från gaffeln, men det gick inte. Jag har även provat att skjuta fram arm och vajer, vilket inte blir tillräckligt långt. Slutligen provade jag att försöka bända loss fjädern från gaffeln, och det gick lika bra som övriga försök. Hur fasen gör man då?...

282

Har haft det likadant . Om jag inte missminner mig så satte jag armen i spänn så att vajern
slackade sen massor med 556 och stålborste för rengöring fasta nycklar. Många svordomar för att lossa muttrarna . Men förvisso hade inte vajern lossat vid pedalstället .
Ett annat alternativ är att kapa upp i ramtunnlen på passagerar sidan för att häkta på vajern igen . Ingen bra lösning men vet att folk gjort så.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

283

Låter med andra ord som det blir en jobbig kväll imorrn med... Bara den är påhäktad är det väl inte så svårt. Ett steg fram och många bakåt.

Thanks anyway! ICQ/ab

284

Ja det känner man igen , tyckte själv att det bara vart motgångar med Ladyluck när vi fixade iordning den förra året , men varje stund i garaget är alltid värt ngt .
Och nu har du ju bilen besiktad . Bara det är ju ett plus.

VW Typ 2 1967

285

Gillar din avatar som fan.
Stenhård. ICQ/ag

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

286

ma-rkus skrev:

det är enklast att krypa under och spänna av viren vid växellådan, inte ta av helt men så att man får ut viren ur hålet o kan sätta dit den på armen innan man sätter dit pedalstället. det gick bra mycket enklare en att försöka fiska i blindo i tunneln. ICQ/ab

Denna operation är nog tyvärr det enda som fungerar, Miche - jag har själv tvingats göra det när jag var ung (= i din ålder), det GÅR ICQ/ae !!!!

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

287

kisavw: Jo jag vet, men det är så irriterande för att det hade inte behövt hända, för att det var inte ens det jag skruvade med. Men jag tänker så här, allt jag gör "i onödan" är egentligen inte i onödan, för då har jag lärt mig till en annan gång då det kanske är ännu jävligare då. Ja det är skönt att den är besiktad, men då blir man bara sur att bilen står i garaget. Det får plats mer brudar i bubblan än i pickupen vet du ICQ/ad

j:son: Jo jag med, därför jag böt. En kompis som har systemkamera och massa tjofs som ska ge bra bilder, ska följa med mig och fotografera bilen sen någon dag när jag har lite mer räsche på takräcket. Hon tar jävligt snygga bilder, så det ser jag fram emot. Lite avbrytning mot alla bilder i denna tråd som är till 99% tagna med mobilkamera, så även min avatar ICQ/ab

Maaaaaats: Jo jag vet att det ska gå på någe sätt, lite drygt bara när man inte kommer åt underifrån. I värsta fall får det väl bli att dra bilen till något ställe som har lyft om jag failar totalt.

Tack för all respons till forumets största blåbär! ICQ/ab

288

Default/lol Det får plats mer brudar i bubblan än i pickupen vet du

Gillar din inställning !!!

Men det är som du säger . Ibland verkar Murphy sitta någonstans i närheten bara för att.

VW Typ 2 1967

289

Michos Miche skrev:

Jag grejade med det där idag, och kunde inte hitta på någon gasvajer. Då skruvade jag bort pedalstället för att se om det var någon koppling där. Då efter jag viker fram mattan kom gasvajern fram. Men nu är det istället helt omöjligt att haka i kopplingsvajern på kopplingspedalen... Så jag har mer problem än innan jag började... Och hur gör man för att skiten ska haka i? Blev arg efter en lång stund när inget gick så jag slängde i alla verktyg i bilen, sparkade igen dörrn och gick in.

Jag har ju lite mer utrustning och verktyg så det är ju lite orättvist att berätta hur man kan göra.
Men jag tog en hydraulspridare (när den stod på lyften). En sån man har för att rikta plåt i trängre utrymme.
Dock var avståndet lite mer än den klarar sprida, så jag har för mig att jag slungade in en bit planka med.
Sen pumpa ut den så mycket det går så att kopplingsarmen frikopplar så mycket det går.
Ska inte säga att det var enkelt att få på den sen, men det var görbart iaf.

Hoppas du lyckas för det kan fan driva en till vansinne det där.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

290

Sen tycker brudarna bara att pickisen är en lastbil som alla andra, och att bubblan är en glidarbil de gärna åker i. Det är ju bekvämt utan bälten ICQ/ad Sen har jag fått önskemål på att montera sminkspeglar(!). Vi får se hur det blir med den saken ICQ/ad En annan sak som är bra med tjejlast är att jag inte behöver åka så fruktansvärt sakta över alla hopp i vägen utan att det tar i överallt ICQ/ab Skillnad när farsan och två biffigare mekarkompisar åkte med, då tog det i hela tiden...

Angående Murphy så bor han i min ramtunnel, för jag fick minsann dra nytt bensinrör också. Jag säger som Turbo i Macken: "Har du fått skit i kardantunneln kan du lika gärna skrota bilen, det går inte att fixa på den gulee Dattsun!"

291

j:son skrev:
Michos Miche skrev:

Jag har ju lite mer utrustning och verktyg så det är ju lite orättvist att berätta hur man kan göra.
Men jag tog en hydraulspridare (när den stod på lyften). En sån man har för att rikta plåt i trängre utrymme.
Dock var avståndet lite mer än den klarar sprida, så jag har för mig att jag slungade in en bit planka med.
Sen pumpa ut den så mycket det går så att kopplingsarmen frikopplar så mycket det går.

Jo det lät avancerat.. Men om jag gör som Mr Bean när han ska hem från varuhuset; lägger i fyran och åker iväg så kanske jag är hos dig imorrn kväll om jag börjar nu? ICQ/ad
Skämt åsido, det här bilhärket ska rulla igen innan jag ger mig. Jag må vara ung och dum, men jag är gjort av segt virke som minsann slår den segaste Riesenpralin i densitet och elasticitesmodul. Så ger mig gör jag icke. ICQ/ab Man vill ju inte oroa gubbarna i onödan, liksom.

292

Michos Miche skrev:
j:son skrev:
Michos Miche skrev:

Jo det lät avancerat.. Men om jag gör som Mr Bean när han ska hem från varuhuset; lägger i fyran och åker iväg så kanske jag är hos dig imorrn kväll om jag börjar nu? ICQ/ad
Skämt åsido, det här bilhärket ska rulla igen innan jag ger mig. Jag må vara ung och dum, men jag är gjort av segt virke som minsann slår den segaste Riesenpralin i densitet och elasticitesmodul. Så ger mig gör jag icke. ICQ/ab Man vill ju inte oroa gubbarna i onödan, liksom.

Helt rätt!

Se till att gå med i denna gruppen du med. ICQ/ad

https://www.facebook.com/group.php?gid= … amp;ref=ts

293

Helt klockren bubbla, behövs verkligen ingen mer sänkning ICQ/ab

294

j:son: Klart jag är med i den! Om du kollar under "Foton" så är det jag som har gjort bilden föreställande Riesenmannens vådliga färd med XC90:n ICQ/ad

Danken: Ja den är lagom ICQ/ab Men det finns folk som hejar på att jag ska fixa avsmalnad framvagn (vilket vore skönt rent praktiskt) och lite lägre markfrigång framtill, och just sådana grejer har jag en tendens till att falla på grupptryck. En seriös framvagn som Bullman beskrev för mig vore najs, där jag inte behöver ha sänksatserna i botten för att åka lågt och därmed få lite fjädring. ICQ/ab

295

Tala om hypad tråd, Miche Default/yikes Tjugo friska inlägg på ett dygn...

Tänk på att du måste ha droppspindlar om du vill sänka utan att ha sänksatserna i botten och få lite fjädring. Det är inte avsmalningen i sig som sänker bilen ICQ/ad (men det har väl redan förstått även om det inte framgår av ditt senaste inlägg...)

, . .·´¯`·..

296

När du nu har pedalstället löst o så småningom fått loss justermuttrarna, dra då ut kopplingsvajern ur röret o kolla hur konditionen på den är, inte ovanligt att dom är mer eller mindre av Default/yikes

297

Mitt liv kan delas upp i två avsnitt, före pedalstället togs loss och efter...

298

Oj - det låter dramatiskt Default/yikes ...

, . .·´¯`·..

299

Mattias var förbi och visade, men det går åt hell ändå. Min kropp kommer se ut som en rutten banan imorgon, brunt överallt där jag har ont.
Men det ska gå, jag är helt övertygad.

300

allt ska bli bra micke! lungt å fint bara!