Tråd: Laga avgasrör, VW T4?

Hej.

Vet att detta är ett forum för luftkylt, men testar ställa min fråga ändå.

Har en VW Caravelle campervan från 1992 där avgasröret rostat sönder. Eller det är snarare änddelen av det mittre avgasröret/mellanljuddämpare? (Heter det något speciellt?) http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass … velle.html Alltså den vänsta delen på länken.

Samt fästena som rostat sönder. Tog lös det för att se hur det såg ut och det var rätt bristfällig upphängning. Själva avgasröret var väl ok, förutom att ena änden hade rostat lite. Går det att laga på något enkelt sätt med typ skarvrör http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000018900/ ? Och bara köpa ny monteringssats, eller är det bättre att köpa nytt?

Post's attachments

Attachment icon 20171112_160330_resized.jpg 850.56 kb, file has never been downloaded. 

mindre.jpg, 234.8 kb, 1196 x 673
mindre.jpg 234.8 kb, file has never been downloaded. 

Sv: Laga avgasrör, VW T4?

Hej
Biltema rostar sönder efter 1-1,5 år  sad
Raka rörs är ett bra köp
Varför det rostar sönder är det blir kondens i avgasröret på grund av att den har gått korta sträckor så inte röret är varmt nog för att driva ut kondensen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering

Jag förstod frågan vilka alternativ man har i en sån här situation och hur man viktar dem:

Enklast och snabbast är att byta ut dämparen och det går ju inte en att jämföra att köpa ett nytt rostfritt system med alternativet att laga upp ett gammalt. Vi talar tusenlappar mot hundringar och även om man kanske vill kosta på sin vagn det, så är det ju fortfarande en milsvid skillnad i kostnad. Är tiden OCH ekonomin en faktor är ju såklart "mellanalternativet" att köpa ett vanligt avgassystem, dvs inte i rostfritt.

Men ibland kanske man inte har tid att vänta på delar, eller anser att en bonnalösning gott kan duga på en gammal bruksbil. Jag har räddat flera bilar med läckande avgassystem med billiga och enkla medel flera gånger.

Det är ofta avgassystem rostar just i skarvarna, vilket gör dem svåra att dela på eller ens reparera på ett snyggt sätt. Det enklaste om skarven löper över en rak del av avgassystemet är att kapa bort det dåliga och ersätta det med ett slitsat rakt rör som klamras fast utanpå med tilltaget överlapp. Det blir lite knepigare om dimensionen mellan rören skiljer, men det finns stegmuffar för uppgiften. Det kan duga som en sniklösning tills man kanske måste byta ut avgassystemet eller säljer bilen. Även om en bit skarvrör kanske har dåligt rostskydd så har ju dämparen redan haft lite tid på sig att börja rosta så att säga och rosten kommer gärna i svetsskarvar och som påpekats, inifrån.

Upphängningen kan man lösa, om man inte har svets, med ett hålband i metall om det ska vara billigt. Annars finns det universalupphängningar som klamras fast och det är en bättre lösning om man tänkt att bilen ska leva ett tag till. Självklart hängs det i gummin, men du behöver inte nödvändigtvis köpa original monteringssats då det kan finnas delar du inte behöver och du kan dessutom själv kan välja utformningen av upphängningen.

Lycka till! smile

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile

Tack för svar!

Hittade en firma som hade delen i lager + rea, så kommer landa på max ca 1500sek för del, monteringssats samt monteringen.

Helt klart det nästa alternativet för en bruks. Om det ska vara någon vits med rostfritt så ska ju bilen ha en del mil kvar innan pension annars äter den högre kostnaden upp poängen med att man inte behöver byta avgasrör framöver. Varje fordon har sin "smärttröskel" för vad det är lönt att lägga på det.

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile