Tråd: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

http://toplineparts.com/vw-front-end/sp … -0307.html

Finns det någon inom rikets fyra hörn som vet något om det går att få tag på detta, om någon tillverkar, om någon köpt och inte behöver, eller är det bara "där borta" det finns?
Undrar pga frigång mellan däcksida och fjäder är minimal i dag, är på gång att byta fälgar och med dessa borde det gå in lite mera fälg. (Sitter 6x15 i dagsläget.)

Är ju bara sänkfjädrar överallt nu för tiden...

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Eller också sätter du dit coilover-rör och byter till fjädrar med betydligt mindre diameter. Finns i en mängd olika längder och hårdheter.

http://rallyshop.se/kategori/Coiloverror--Ovrigt

http://rallyshop.se/produkt/225-Fjader-57mm

Senaste redigerad av Stefan F (2017-11-09 21:46:19)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Innan all de delarna är inköpta ser det ut att bli billigare att skicka efter från Topline.

Senaste redigerad av anthax (2017-11-10 16:56:54)

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Ehh... alla delar?  Det är två poster du behöver beställa, två coilover-kit och två fjädrar. Allt från samma leverantör. Visst, det är lite mer jobb att ta bort fjädertallriken och svetsa dit coilover-rören, men det ger dig betydligt större valfrihet. Både vad gäller fälgbredd och ev. sänkning. Kortade (och förmodligen hårdare) fjädrar är inte den bästa lösningen... "Been there, done that" cool

Senaste redigerad av Stefan F (2017-11-10 22:39:21)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Sänkning kommer det definitivt inte hända, snarare upp en eller två centimeter.
Kit? Är ju bara en rörbit med en mutter på? Lär väl till fjädertallrikar, nedre infästning på bärarmen, någon form av pryl som passar mot lagringen i karossen med mera?
Har tillgång till pinne, mig, tig. Svart, rostfritt och alu, så svetsa är inget hinder.
Kortade fjädrar ska jag då inte ha.
Infon på Topline säger "Installed on a regular Super sedan (they are lighter than a 'vert), they would raise the car about an inch over stock."

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Köper du ett kit så får du med röret, muttrarna och övre tallrik sen behöver du bara fjäder.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Du använder ju det ordinarie fjäderbenet, men tar bort fjädertallriken och svetsar fast det nya röret utanpå.

http://rallyshop.se/produkt/Coiloverrorkit

Fjädrar med 80 lbs lär motsvara originalet och det är de mjukaste som RallyShop har. finns säkert fler leverantörer. Med den här lösningen får man ju möjlighet att finjustera höjden åt båda håll.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Kanske hade varit idé om jag haft ett par lösa ben att kapa sönder.
Skulle vilja klämma och känna på ett coiloverrör innan jag skulle köpa dylikt. Ser väldigt klent ut och vad för stålkvalité är dom svarvade ur? Aluminiummuttrar mot stålrör känns inte optimalt. Byter delar på hydraulventiler på jobbet där stål ligger mot aluminium och dom delarna blir inte gamla.

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

anthax skrev:

Kanske hade varit idé om jag haft ett par lösa ben att kapa sönder.
Skulle vilja klämma och känna på ett coiloverrör innan jag skulle köpa dylikt. Ser väldigt klent ut och vad för stålkvalité är dom svarvade ur? Aluminiummuttrar mot stålrör känns inte optimalt. Byter delar på hydraulventiler på jobbet där stål ligger mot aluminium och dom delarna blir inte gamla.

Nu överdriver du en aning med övertänkandet. Vi har använt detta koncept bra länge och det funkar så jävla bra. Är varken klent eller dåligt..

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Abdullah skrev:
anthax skrev:

Kanske hade varit idé om jag haft ett par lösa ben att kapa sönder.
Skulle vilja klämma och känna på ett coiloverrör innan jag skulle köpa dylikt. Ser väldigt klent ut och vad för stålkvalité är dom svarvade ur? Aluminiummuttrar mot stålrör känns inte optimalt. Byter delar på hydraulventiler på jobbet där stål ligger mot aluminium och dom delarna blir inte gamla.

Nu överdriver du en aning med övertänkandet. Vi har använt detta koncept bra länge och det funkar så jävla bra. Är varken klent eller dåligt..

Hur länge är bra länge?
Har någon tagit isär alumuttrar från stålröret efter 5-10 år? Hur såg det ut? Tecken på galvaniska strömmar?

Sv: Framfjädrar 1302 timglasformade a la Top line parts

Är du så orolig för att blanda olika metaller på din bil så kanske du ska byta ut växellåda- och motorblock mot något i gjutjärn. Det har ju fungerat med magnesium på 50-60-miljoner bilar i över 60 år utan några avgörande problem bara på VW's luftkylda så jag tycker också att du överdrivet detta en hel del men om du är orolig så för all del beställ grejer i stål på en mekanisk verkstad. Blir dyrt och tungt med det stillar din oro.
Jag satt ihop mina ben för runt 15 år sedan och det har fungerat. Tävlingsbilar har kört med liknande grejer i över 30 år och det verkar också fungera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G