Tråd: Buggykarosser som inte är symmetriska?

Någon fler än jag som reagerat över att de flesta buggykarosser i Manx-stil inte är symmetriska?
Jag syftar främst på att den övre badkars-kanten på karossen vid bakhjulen (inringad på bilden) svänger/lutar ut mycket mer på höger sida än vänster.
Det skiljer 4-5 centimeter vilket blir irriterande uppenbart när man monterar en störtbåge.
Samma fenomen tycks gälla karosser från flera (svenska) tillverkare.

Hur kan detta komma sig? Kan det beror på att samtliga svenskgjutna karosser är avgjutningar på samma ursprungskaross?
Det som talar emot det är att "fenomenet" tycks gälla flera modeller/tillverkare (såvida inte alla karosser ÄR sprungna ur samma avgjutning men att man gjort mindre ändringar på huv etc för att skilja sig från konkurrenterna).

Har till och från letat efter en klassisk buggy (kortad) men samtliga jag tittat på har haft detta syndrom.

Finns det någon som vet om någon tillverkare av klassisk Manx där karossen är rak och symmetrisk? Finns det någon där ute med en kaross som är tillverkad utanför Sverige och kan bekräfta om detta är en Svenskt fenomen?

Senaste redigerad av Peter S (2017-11-09 23:15:01)

Post's attachments

buggy_3.jpg, 218.66 kb, 1024 x 707
buggy_3.jpg 218.66 kb, 2 downloads since 2017-11-09 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

Sv: Buggykarosser som inte är symmetriska?

Påbörjade en buggy för över 10 år sen o upptäckte samma sak. Dessutom har de svenska karosserna breddade bakskärmar och en tendens till att hela bakänden hänger. Skulle jag bygga en idag skulle jag köpa en ny meyer manx kaross. Finns o beställa online o dom är ju rätt från början. smile

Skar ut batteribaljan,  försvagade på flera ställen karossen bla snittades golvet bak, sedan drog jag in och plastade om.. Blev flera snitt... Även h framskärmkant var bredare.. Även den snittades och drogs in.. Plasr drar ihop sig vid härdning. Kanske den osymetriska karossen pga batteribaljan har hjälpt till kanske pga alla avgjutningar,det vart riktigt irriterande i alla fall att få till.

Senaste redigerad av michaelth (2017-11-10 09:03:34)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

En kompis har en svensk Karl-Ola buggy bygd på 60-talet. Ska se om vi kan kika på den i helgen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

Hej, karl-Ola gjorde en ny form till buggy karosserna i början på 80talet, som var riktigt bra dock har jag inte koll på om den har felet med utsvängd sida , jag har den nyare gjutformen men den står inte så jag kan kolla på den nu tyvärr.

Hej Vi har ju 2 Karl Ola Englund karrosser ..en 60 ock en 80 tal tror jag . Dom e mycket fina båda två mht.symmetri i jutn.  smile Har också från plastfabriken i Dösjebro , heller inga större fel .. Har 1 som e lite tvivelaktig , vet inte produsent , men tror Norrköping nåt ??? smile

Senaste redigerad av erich (2017-11-10 14:41:06)

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

En flång ny kaross från Meyer Manx vore fränt, men prislappen är svettig och sedan skall dem hem också.
Första gången jag noterade detta fenomen var när farsan byggde sin buggy 1982-83. Det var med en kaross från Plastfabriken i Åkerstyckebruk. Trodde då och under många år att felet berodde på att man inte lät polyestern härda klart innan karossen togs ur formen och att den säckade ihop (var ju bråda dagar då för alla som tillverkade buggykarosser).
På senare år har jag dock som sagt sett att alla karosser av samma typ här i Sverige lider av denna åkomma.

Har även noterat att framskärmarna i framkant kan passa olika bra mot huven samt vara osymmetrisk.

Vore kul om någon med en gammal pre 80-talskaross kunde kolla detta.

Ett par bilder från Boxerville på Facebook där en kille fotat sin buggy. Där ser man tydligt skillnaden.

Post's attachments

buggy_4.jpg, 47.53 kb, 720 x 960
buggy_4.jpg 47.53 kb, file has never been downloaded. 

buggy_5.jpg, 46.85 kb, 720 x 960
buggy_5.jpg 46.85 kb, file has never been downloaded.