Tråd: Koppla in växelström i en likriktar bil.

Lutar år växelströmsgenerator till min bubbla -66 den har ju likström nu..
Någon som gjort detta och ev orkar utförligt berätta eller visa med nån bild hur jag skall koppla in allt rätt ?
Misstänker att det blir en del kablar över ??

Ni får ursäkta min okunnighet ang denna modifiering smile

Senaste redigerad av billy (2017-10-23 14:41:44)

Billy aka Fantômas kör.
VW 1300 -66
Citroën XM 2.0i 16v sx -95.

Sv: Koppla in växelström i en likriktar bil.

Inga kablar blir över skulle jag vilja säga. Det är i dags läget bara två kablar som går in i din generator, men det är 4-5st som går vid laddrelät.
Om du köper en växelströmmare med inbyggt relä så blir det superenkelt, tycker jag iaf.

Läs denna tråd, som jag tidigare länkt till, eller iaf inlägg #2 från Björn J  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25213.

Kolla på de klickbara bilderna nedan och på din generator som du har i bilen idag. 

Växelströms inkoppling.
http://forumbilder.se/G9TFC/alternator-800.jpg?width=150

Likström.
http://forumbilder.se/G9TFC/generator-800-lik.jpg?width=150

Jag har ett förslag på hur du skall koppla, men fundera lite själv och se om du kommer fram till samma lösning... wink
Nu måste jag tentaplugga, men att hänga här är ju roligare....

Sv: Koppla in växelström i en likriktar bil.

Har man en växelströmsgenerator med inbyggd regulator så kopplar man B+ och DF på generatorn och relät tas bort och kablarna som gick till 61 och DF kopplas ihop och samma med B+ och D+. Eller enklare, de två tunna kopplas ihop samt de två tjocka.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

Sv: Koppla in växelström i en likriktar bil.

Tack för jättebra beskrivning !!!!!

Billy aka Fantômas kör.
VW 1300 -66
Citroën XM 2.0i 16v sx -95.

Sv: Koppla in växelström i en likriktar bil.

Tänker som Svwerker. Inte svårt alls när man har allt framför sig sen.



http://forumbilder.se/G9TII/koppla-generator.jpg

Sv: Koppla in växelström i en likriktar bil.

tack H. Sundquist för responsen!

Hej och Hallå! 1966 hade Volkwagnarna 6 volts elsystem, växelströmsgeneratorerna är alla avsedda för 12 volt!!!

Rent mekaniskt är det inga större problem att byta från en "likströmmare" till en "växelströmmare", visserligen får konsolen, det vi kallar för "generatortornet" bytas ut då likströms- och växelströmsgeneratorerna har olika diameter. Det kan även tänkas att bränslepumpen kommer i mekanisk konflikt med växelströmsgeneratorn då den senare kräver ett större utrymme.

Sedan om man då bestämmer sig för att byta från 6 till 12 volts elsystem är det ju inte bara glödlamporna som skall bytas... generatorn med tillhörande regulator, har vi redan talat om, batteriet byts, torkarmotorn byts eller byggs om, blinkrelä hel-/halvljusrelä och eventuellt andra relän. Kontrollamporna måste även bytas. Bränslemätaren på -66orna är väl mekanisk? och blir oberörd av 12voltsombyggnaden. Sex volts tutor och startmotorer funkar på 12 volt också, men de mår inte bra av att matas med fördubblad spänning.
Och om du byter startmotorn, vilket jag rekommenderar, så åker du på att byta även svänghjulet på motorn, då kuggkransen har ett annat antal kuggar på 12v-modeller än på de äldre 6 volts-modellerna.
Sedan är det chokelemntet och shuntventilen på förgasaren liksom tändspolen som skall bytas, kanske jag glömde någonting, men alla elektriska saker i bilen får man byta ut. Kablarna däremot sitter kvar! i sexvoltssystemen är det grövre kablar än i 12 voltsbilarna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
Typ 1 1500 -68, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, släpmotorspruta Albin, och släpmotorspruta Ziegler båda med VW-motorer.

Sv: Koppla in växelström i en likriktar bil.

vid byte av startmotor måste bussningen i blocket måste också bytas,
olika diameter på stödlagringen

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "