Tråd: Gummifärg på fälgar

Tänkte höra om det är någon som testat gummifärg (plastidip och liknande) på små partier på fälgar? Alltså inte på lösa kåpor som kan målas vid sidan av utan ett parti av fälgen som direkt gränsar en annan färg.
Största funderingen är om det går att maska snyggt, det är ju trots allt en rätt tjock färg som man försöker att få snyggt i en skarp kant.
Jag har sett de som målat om hela fälgar med ok resultat men har hittills inte sett någon som målat mindre partier.

Anledningen till frågan är att jag tänkte måla typ som gamla slotmags var målade, rött "i hålen" och polerad framsida.
Jag har inte bestämt vilken färg jag ska ha än och funkar det med gummifärg kan man ju ändra sig utan större ingrepp och jag vill gärna ha kvar den gjutna ytan under det målade partiet om jag skulle vilja gå tillbaka till rå yta i framtiden så slipa och grunda går bort.

Om någon testat och konstaterat att det blir fult tar jag gärna emot tips om någon som kan lacka motsvarande, fast med vanlig färg, i Jönköpingsområdet.

Sv: Gummifärg på fälgar

BUMP!!  big_smile

Yes, kan jag jag säga, har testat! Målade det inre, ljust silverlackade partiet
på mina nya (i våras . . .) repro-enkei-fälgar och maskade mot den polerade ytterkanten.
Använde smal, ny bra papperstejp och målade med biltema gun metal sprayfärg.
Färgen blev mörkt grå, skiftar lite beroende på ljus, helt ok.
Maskeringen var knepig, jag skulle nog använt nån plast-maskeringstejp med bättre elasticitet,
men framför allt var det lurigt att ta bort maskeringstejpen när det var klart, det blev kanske
4 - 5 vändor med tork emellan, så färgen hade en tendens att dras med när man drog bort
maskeringstejpen.
Det slutade med att jag skar med skalpell, runt/svängt blad, i kanten bredvid tejpen ner till metallen
innan jag drog bort tejpen. Svårt att skära och få en snygg, jämnt rund kant, blev lite hackigt här
och där, fråga Dom Kritiska Stilpoliserna bara . . .
Gör kanske om i vinter, bara snygga till kanten då, jag tror det ska gå bra att bättra utan att det
märks speciellt.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

Sv: Gummifärg på fälgar

Körde med Biltemas gunmetal på hela fälgarna på bruks Alfan. Enligt flera instruktionsvideor skulle man inte behöva maska däcken utan bara dra av översprutet. Kunde konstatera att antingen var färgen klenare än original plastidippen eller så var jag för snål med översprayningen. Det funkade hyfsat på de innersta centimetrarna att bara dra av, resten skrubbade jag bort med en scotchbritesvamp.

Men att göra det i hålen på mags med skarpa kanter borde väl vara lite av samma princip som för emblemen.

Senaste redigerad av David, Luleå (2017-11-02 15:00:51)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.