Tråd: Lämplig montering av stol!

Är det någon som har bra idéer om hur en stol skall monteras på ett säkert sätt, gärna med vissa justeringsmöjligheter.
Att montera på ett orginalunderrede är enligt ryktet helt förkastligt ur säkerhets hänseende, men väldigt enkelt....
Stolen det är frågan om är:

http://www.jazproducts.com/store/pro-stock

Typ1-65 Rubinröd taklucka, Typ1-50 grön objekt, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, Formula vee.

Sv: Lämplig montering av stol!

Det finns saker som kanske inte är så bra om man tänker säkerhet som den stolen som du kollade på
en sådan plastbalja är sämre än en std stol
Ett förslag är Kirkey som finns från 2400 uppåt
Om du har bur i bilen skall den även stolen sitta fast i ryggen ( stöd från båge till rygstöd)
Det finns massa bra stolar som inte är tillverkade i Usa 
Ps sådan här har jag tänkt annvända i min bil http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/Tavlingsbil/temporary_31_4.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering

Okej, förstår att en alu-racestol är bättre! Nu är min bil en snäll gatbil, utan bur eller båge. Jag tänker att JAZ-stolen med hög rygg och  uttag för bälten måste vara bättre än orginal. Ska försöka kolla på skroten efter något underrede att modda. Anledningen till att jag skrev i denna avdelning i forumet är att jag har tänkt köra på strippen i sommar och vill göra det bästa av det jag har. Ev. blir det orginal underreden kompletterade med extra skruvade fästen i plattan.

Om jag bygger en ren racebil kommer jag definitivt gå all-in vad gäller säkerhet! Jag kör ju inte så fort än  wink

Typ1-65 Rubinröd taklucka, Typ1-50 grön objekt, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, Formula vee.

Det var välvilja
För plast stolar brukar man dra ut skruvana ur stolen om det tar stopp Som föjld att man tar några ryggkotor när stolrygen går av
Det är när man har en 4 punkts sele ( ps det behöver inte gå fort för det skall bli skador )
Det räcker med 110 kmt  för det skall gå illa ( det vanligaste är att dom som bara skall kör lite som det går illa för tyvärr )
/// Micke

och Motorsimulering

Fan vad livet är jobbigt när andra har rätt, får fundera över stolsvalet eller om det går att förbättra infästningarna på stolen! Kanske går att komplettera med fler fästen i plasten, än de befintliga som då kan lossa!

Tack för tipsen

nwiderlund skrev:

Fan vad livet är jobbigt när andra har rätt, får fundera över stolsvalet eller om det går att förbättra infästningarna på stolen! Kanske går att komplettera med fler fästen i plasten, än de befintliga som då kan lossa!

Tack för tipsen

smile  smile  smile
Gott att du tänker innan
Ps har fått info från en tekniker att det kan bli att dom inte får användas i racing  ( ja det kommer bli ett jävla liv om detta )
Ps 2 tänk på  att infästnings punkterna sitter högt på  ( axelhöjd -100mm)  så slipper du bryta av stolsryggen
/// M

och Motorsimulering

Hej!
Om du inte köper en riktig stol dvs typ en Kirkey, utan använder någon form av "standardstol", så tänk på att en stol som är fällbar åt något håll gärna viker ihop sig redan i relativt låga farter om olyckan är framme. Vill inte låta som en "jobbig besserwisser", men säkerheten går alltid först. smile
Johan

Pick-Up EH -75
Europes quickest ProStock 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 fot
http://www.j-teamracing.com

Rent tekniskt, hur går den av?  Är det av egen tyngd?  Tänkte den är ju så lätt. Och hur tar den ryggen med i. Fallet? Ifrågasätter inte utan undrar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

ozeo skrev:

Rent tekniskt, hur går den av?  Är det av egen tyngd?  Tänkte den är ju så lätt. Och hur tar den ryggen med i. Fallet? Ifrågasätter inte utan undrar.

G kraften gör sitt
Om det är en std stol vi snackar om så går den av i leden till rygstödet  efter som kroppen vill framåt och bältet håller kvar i ryggen                    På en 4 punkts sele  ( bålen trycks under bältet )
På en plast stol  Orkar inte plasten hålla i mot fraften även om man har 5 punkter( den går av på samma ställe som en std stol 
På plast stolen brukar pungen gå åt h#v(  också  sad
/// Micke

Senaste redigerad av PPRMicke (2017-05-23 15:40:17)

och Motorsimulering

Har använt Sparco i många bilar , GRP eller Kevlar .. Dom kan man få i olika storlekar ock håller bra.
Annars e dom ju i regel oxså FIA godkjända ..  Finns oxså ställbare underrede til dom .
Finns från en mindre peng .. Rallydelar i Hässleholm t.eks.

Mvh

Senaste redigerad av erich (2017-05-23 17:33:50)

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

Om man får sticka in lite här vid sidan av...
Finns det alternativ om man vill ha "vettiga" stolar för icke race, med stolsvärme?
Inte för att jag fått väldigt många svar, men jag har en "köpes" annons där jag hoppas på napp på en baja, och till en sådan vill jag ha ordentliga stolar, med värme, för höst och vår. Och ni verkar veta ett och annat om stolar...