Tråd: 1302 -72 Jubileumsmodell

Hej!

Ny här och ny Typ1 ägare. Har en 1302 -72:a, en jubileumsmodell. Kallas Welmeister eller Marathon också har jag förstått.

Jag har googlat och sett att förutom emblemet på handskfacket så levererades bilarna, iaf i Tyskland, med en nyckelring, medalj med serienummer, ett intyg och en halskedja. Är det någon som vet hur det var med Svensksålda bilar, var det samma saker som följde med här?

http://www.vw1302.de/a2/1302dok/weltmei … ister.html

/W

Sv: 1302 -72 Jubileumsmodell

Ingen som vet något kring min fråga? Har kontaktat VWHK utan framgång.

Hej! Jubileumsmodellen 1302 1972 levererades med speciella fälgar, friskluftsfläkt och intervalltorkare. Färgerna var Saturnusgul och blå (vet inte namnet på nyansen)
På en mässingsskylt som skulle fästas på handsfacksluckan stod att jubileet firade den 20 miljonte tillverkade Folkvagnen 1971 (alla modeller räknades)

Tack, jag var främst intresserad av om svensksålda bilar fick samma tillbehör (nyckelring, dekal mm som finns på länken jag postade) som köparen fick med i Tyskland. Något du vet mer om?

Jag har en gul jubileumsmodell med mässingsskylten som låg i en plastficka. Övriga saker du nämner har jag inte sett till - men de kan ju ha försvunnit. Jag har sökt i olika forum och tidningar och då sett att utförandet på jubileumsmodellerna har skiljt sig mellan olika länder, t ex vad gäller färg, fälgar mm,
så det är väl inte otroligt att det kan ha varit skillnader mellan olika länder vad det gäller de detaljer du nämner.

Ni beskriver två olika Svenska jubileumsmodeller. Den blå är Weltmeister (Världsmästarbubblan) och gjordes när antalet Typ1 gick om T-Forden. Den gula (Jubileumsbubblan) kom när den 20 miljonte Volkswagen hade tillverkats. Två olika modeller med olika utrustning. Jag har letat i VWHK:s gömmor efter mer information men hittar inget utöver det som finns på www.sebeetles.com. Om den informationen stämmer med de svenska folkorna tar jag inte gift på.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Goldie 1303S -74
Bloomy 1200 -65
Fodervärd VWHK:s buss

nisslars skrev:

Ni beskriver två olika Svenska jubileumsmodeller. Den blå är Weltmeister (Världsmästarbubblan) och gjordes när antalet Typ1 gick om T-Forden. Den gula (Jubileumsbubblan) kom när den 20 miljonte Volkswagen hade tillverkats. Två olika modeller med olika utrustning. Jag har letat i VWHK:s gömmor efter mer information men hittar inget utöver det som finns på www.sebeetles.com. Om den informationen stämmer med de svenska folkorna tar jag inte gift på.

Tack för infon.  smile  Det är en Weltmeister jag har. Har lyckats få tag på några av prylarna i Tyskland så jag får komplettera med resten vart efter.