Tråd: Varm motor.

Hej! Har problem att min buss motor vw 1600 1970 går varm.Plasten runt kabeln till kondensator kabeln som går in i botten på tändfördelaren smälter.Termostaten trasig men luftsplället har jag ställt i öppet läge.
Undrar om någon har några bra tips på hur man löser detta problem?

Sv: Varm motor.

Är det bara den kabeln som smälter? Då skulle jag vilja säga att det är någon felkoppling i ditt tändsystem.

När termostaten går sönder så öppnar spjällen. Nerdragen arm = stängda spjäll. Bara nämner det  big_smile

Kjell skrev:

Hej! Har problem att min buss motor vw 1600 1970 går varm.Plasten runt kabeln till kondensator kabeln som går in i botten på tändfördelaren smälter.Termostaten trasig men luftsplället har jag ställt i öppet läge.
Undrar om någon har några bra tips på hur man löser detta problem?

Kan vara jordflätan inuti fördelaren som ligger emot, den kan ha gått av.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

Hej! Jordflätan är hel.
Jag tryckte upp termostaten för fullt. Så spjällen står fullt öppna med trasig termostat.
Så motorn borde ju bli kall.
Enligt verkstads handboken ska den inte skära även om termostaten går sönder.
Den skar på grund av att termostaten gått söndet,tror jag.
Kanske man ska ställa in termostaten så att spjällen är lika öppna som vid varm termostat?
Kanske köpa en fläkt som öser in mera luft?
Eller har någon några bra tips,teorier eller liknande??

Kjell skrev:

Hej! Jordflätan är hel.
Jag tryckte upp termostaten för fullt. Så spjällen står fullt öppna med trasig termostat.
Så motorn borde ju bli kall.
Enligt verkstads handboken ska den inte skära även om termostaten går sönder.
Den skar på grund av att termostaten gått söndet,tror jag.
Kanske man ska ställa in termostaten så att spjällen är lika öppna som vid varm termostat?
Kanske köpa en fläkt som öser in mera luft?
Eller har någon några bra tips,teorier eller liknande??

Har motorn skurit?

Anledningen till att motorn inte havererar när termostaten går sönder är att originaltermostaten expanderar när den går sönder och därmed öppnar spjällen.

Börja med att skaffa en termostat och se till att kylningen fungarar som tänkt.

Senaste redigerad av HenrikL (2017-08-16 14:04:11)

Jag tycker också det låter konstigt att värmeutvecklingen skulle visa sig först på en smält kabel på fördelaren. Det låter som ett isolerat fel i mina öron.

Jag har aldrig haft några problem med varken termostat eller spjäll på någon av mina motorer. Ser egentligen inte när en sommarbrukad bil ens behöver termostatstyrningen, de går ju upp i värme väldigt fort ändå.

När det gäller motorn, så vill jag poängtera vikten av täta lister runt motorn för korrekt kylning, utan dessa går en bussmotor asvarmt! Med lister går motorn bara väldigt varmt. tongue 

När det gäller den avbrända kabeln skulle jag som föreslagits kolla efter kortslutning. Kanske behöver fördelaren smörjas upp, att värmen är friktionsvärme från fördelaraxeln? Hur ser det i övrigt ut i tändsystemet? Är tändpunkten kontrollerad? Den påverkar motorns värmeutveckling mycket. När byttes stift, rotor, lock och kablar senast? Hur ser stiften ut? Går motorn magert för att tex klara avgaskrav på besiktningen, så går den även varmare.

Ös på med info så kanske det blir lättare att ringa in problemet.

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile