Tråd: Ladda startbatteri med solel

Hej,

Jag har dubbla batterier med skilljerelä mellan så jag startar bara på startbatteriet men laddar båda när jag kör (först start sen bo)
Men när jag står länge så drar startbatteriet ur lite och jag får sämre snurr så då tar jag en startkabel till bobatteriet och allt funkar.
Bobatteriet är ju solladdat, kan jag låta startkabeln gå mellan båda batterierna när den står länge så solpanelen laddar båda?
Skadas startbatteriet av underhållsladdas av en solpanel?

//JOhan

Sv: Ladda startbatteri med solel

Det låter som att du vill sätta plåster på problemet istället för att försöka lösa det. Efter den korta beskrivning som getts här i tråden låter det som att startbatteriet börjar bli dåligt. Två sammankopplade batterier, med olika hälsa kommer aldrig att kunna laddas mer än det sämre av de två. Tack vare att du laddar bobatteriet separat, när skiljereläet är frånslaget, så får du upp laddning på detta efter att motorn slagits av, annars kunde det vara risk för att det snurrar lika långsamt TROTS bättre hälsa/kondition.

Det är ju inte så kul att behöva köpa nytt batteri, det är ju en kostnad att räkna med, men man ska nog se två sammankopplade batterier som "par", liksom bromsbelägg eller torkarblad bör man ha samma kondition på båda.

Men det är klart, ditt sätt att lösa problemet fungerar, men hela skiljereläet blir lite överflödigt om man öppnar en ny lina mellan batterierna. smile

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile

Är det "står länge" som i obrukad/ parkerad? Är det en "nyare" buss? På några veckor obrukad kan man dra ur startbatteriet i nyare bilar. Sätt en huvudströmbrytare på startbatteriet så att du enkelt kan koppla ifrån det när du vet att det blir lite längre uppehåll.

Vad är det för skiljerelä du har? Är det ett spänningsberoende, dvs som bryter/kopplar in när spänningen på startbatteriet går under/över en viss volt? Normalt borde ju startbatteriet vara "fulladdat" när du parkerar, linan mellan start-bobatteri vara öppen och bägge laddas via solcellspanelen. Skulle panelens "underhållningsladdning" räcka, skulle heller aldrig spänningen sjunka på startbatteriet/ linan fortsätta vara öppen och startbatteriet fortsätta laddas även det. Dåligt startbatteri, eller en solcellspanel/ väder som inte räcker till att hålla bägge batterierna laddade, skulle så klart göra att det slutade att fungera (och väl urkopplat, kopplas ju inte startbatteriet in igen), men då är ju en "fast lina" mellan batterierna också en dålig idé.

Ett sätt att komplettera vore ett spänningsberoende skiljerelä vänt åt andra hållet, dvs som låter startbatteriet laddas när bobatteriet är fullladdat.

Just det!
Normalt sett behöver man inte ladda startbateriet, det gör generatorn direkt efter start, om nu batteri och generator är ok.

Annat är det ju under vinteruppställningen.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

Jag skulle titta på någon laddregulator som klarar två batterier, för solcellen. Då kan de båda leva sitt eget liv under laddningen. eBay borde kunna ordna det.

Belinda 74 Bay Camper Högtak http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=43490
Rejsar i Skrotbilsrejset med teamet ROST Racing. www.rostracing.se och på FB https://www.facebook.com/rostracing.se/

Tackar -många tips och jag känner att jag borde göra minst 2 grejer...
Kolla vad för skiljerelä jag har.
Köpa nytt batteri.
När jag är ute och campar (det är en högtaks T3 från -86) så har jag inga problem men står den parkerad 2-3veckor så är startmotorn så trött att den sällan startar (startmotor nyrenoverad och funkar fint).
Så när jag kör laddar generatorn och startbatteriet tar ström och blir fullladdat sen verkar det som överskottet går till bobatteri men det verkar inte som det går någon ström åt andra hållet varken batteriström eller solel till startbatteriet.

//JOhan

Just det -mitt plåster lösning tänkte jag bara ta en startkabel mellan de båda + när jag står långparkerad och ta bort när bilen används.

Senaste redigerad av petrolhead (2017-06-16 09:00:18)

En sådan här borde vara bra?
https://fritidsfynd.se/elektronik/solce … ronic.html

petrolhead skrev:

Tackar -många tips och jag känner att jag borde göra minst 2 grejer...
Kolla vad för skiljerelä jag har.
Köpa nytt batteri.
När jag är ute och campar (det är en högtaks T3 från -86) så har jag inga problem men står den parkerad 2-3veckor så är startmotorn så trött att den sällan startar (startmotor nyrenoverad och funkar fint).
Så när jag kör laddar generatorn och startbatteriet tar ström och blir fullladdat sen verkar det som överskottet går till bobatteri men det verkar inte som det går någon ström åt andra hållet varken batteriström eller solel till startbatteriet.

//JOhan

Just det -mitt plåster lösning tänkte jag bara ta en startkabel mellan de båda + när jag står långparkerad och ta bort när bilen används.

Låter definitivt som ett dåligt batteri, huruvida man kan leva med det ett tag eller inte, låter jag vara osagt och är nog lite beroende på situation. Det kloka är såklart att byta ut det.

Ja det är intressant att se va för skiljereläteknik som använts.

Strömmens riktning är spänningsberoende. Det som händer när startbatteriet håller full laddspänning är att bobatteriet då har en något lägre polspänning och strömmen går i den riktningen, bobatteriet laddas. I det omvända scenariot, där bobatterit håller full laddningsspänning och startbatteriet är delvis urladdat, går strömmen i den omvända riktningen, förutsatt att "linan är öppen". Normalt brukar batterierna skiljas åt i samma stund som startbatteriet slutar laddas.

För att ladda båda batterierna med solcellen behövs inte så grov kabel som en startkabel, men det blir ju kanske enklast som en temporär lösning då den lätt kan häktas av eller på.

Innan du köper ett nytt batteri skulle jag plocka av ena batteriskon och mäta hur mkt ström som går mellan sko och pol parkerad (mA). 2-3 veckor bör det inte ladda ur på, så det är antingen dåligt batteri eller en batteritjuv. Men är det det sistnämnda så är det ett bra sätt att döda även ett nytt batteri på..

Bra förslag Frederik. Man kan även låta batteriet stå urkopplat en tid (förutsatt att den tiden finnes) och se om det i sig själv tappar spänning med tiden.

Hur gick det sen...

Efter blivit stående med tomt startbatteri på en äng på Gotland så köptes ett nytt batteri och alla problem försvann.