Sv: 1960 splitbuss "De(ad)luxe"

Vad vore livet utan dessa mackor .....

Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L214
Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, kanske vinterbil? Texaxgul L10B

GB skrev:

Vänta nu Macke... jädra autocorrect...skulle vara ovärdig... ellervänta... hur blev det då  tongue

Tackar Helsing, ska bli skoj att cruisa med våra splitbussar i sommar... elle???  wink

Nu är du snäll på Macke, vi håller ihop vi serru vi Marcusar och en liten tunn Göran mot två grova Marcus låter inte som en jämn match va?  tongue

Nja, cruisa splitbuss i sommar... vet inte det ja, kanske sitter på en stol i källaren hela sommar'n ja' , inget fel med det eh..

You´ll never know...

578

Jag kanske joinar dig i källaren...

Motorn och bilen gick riktigt fint hem efter motorbytet om man bortser från att man inte kunde ha fullgas, så planen var att lördagsmeket skulle vara att kolla gasvajer, koppla på värmevajrar och fixa till kofångarfästen som slog mot avgasröret.

Efter bökat i trädgården med installation av robotgräsklippare hela dagen igår skulle jag ta bussen och handla, då helt plötsligt börjar den hacka när jag åker iväg...går på tomgång och när man puttrar på ettan, men när man ska gasa på så hackar det...  mad

Så efter misslyckat trädgårdsarbete och bussen börjar jävlas tappade jag sugen och gjord ingenting mer... och färja bokad till Kiel...  hmm

Life is hard and then you die...

Och jag som trodde du hade en bättre ursäkt varför du inte var i Pålsboda idag.. hmm vi som var där hade verkligen trevligt.. wink

You only live once,but if you do it right,once is enough..

Men lite dålig gång ska väl inte trigga igång en tappad sug..öppna nu motorluckan och identifiera felet bäste herr göran

GB skrev:

Jag kanske joinar dig i källaren...

Motorn och bilen gick riktigt fint hem efter motorbytet om man bortser från att man inte kunde ha fullgas, så planen var att lördagsmeket skulle vara att kolla gasvajer, koppla på värmevajrar och fixa till kofångarfästen som slog mot avgasröret.

Efter bökat i trädgården med installation av robotgräsklippare hela dagen igår skulle jag ta bussen och handla, då helt plötsligt börjar den hacka när jag åker iväg...går på tomgång och när man puttrar på ettan, men när man ska gasa på så hackar det...  mad

Så efter misslyckat trädgårdsarbete och bussen börjar jävlas tappade jag sugen och gjord ingenting mer... och färja bokad till Kiel...  hmm

Brorsan hade samma symptom på sin Hot Rod i veckan, när han körde hem den från uppställningsplatsen.
Han skulle byta tändspolwe och ta isär förgasaren.
Men det Fixades lätt med 20 liter bensin, så ibland är det lättare än man gör det till..

Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-14 18:13:17)

582

pompejus, kändes inte helt bra att inte åka men men...

Mr56, bensin var det första jag tänkte på så jag stannade och hällde i skvätten i reservdunken men det blev inge bättre...

masen, jo ibland kan det vara det lilla som får bägaren att rinna över...

Men, nu när det tyvärr inte blev Pålsboda kunde jag inte låta bli att fundera lite och gick ut och kika i garaget  hmm
Gick som sagt bra när jag åkte hem så vad kan ha hänt? kollade och ställde brytarspets men glömde kolla riktigt om det var fel innan jag släppte på skruven... och det enda jag gjort medans den stod var att fylla på olja i oljefiltret...kan jag ha hällt i för mycket? hällde ut och fyllde på till strecket med ny olja, tog en tur och den gick ok igen!?

Kan för mycket olja i filtret gjort det eller kan det vart brytarspetsen???

Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen och lär luska ut varför det inte lirar med gaspedalen... gå upp från 34hk till 47hk och tappa 20km/h i toppfart känns sådär  tongue

Nått mellan gaspedal och förgasare måste det väl vara...pedalen i bott ger alltså inte full gas men spänner man får man för hög tomgång... har ju inte rört nått förutom motorbytet? Så vad kan skilja/ha hänt???  neutral

Har du satt dit returfjädern över gasvajern? Du skriver att tomgången blir hög om du spänner vajern så då behövs nog en returfjäder som hjälper till.

Typ en sån här. Men de kanske inte sitter på alla motorer.
http://www.classicvw.se/gasvajerrorsats … ts_id/1644

Annars kanske du får hjälpa till med någon annan fjäder.

Senaste redigerad av GB63VW62 (2017-05-14 20:14:16)

Bubbla -62

584

Returfjäder över gasvajern...det snacka Demian om när jag pratade i telefon med han häromdagen...har aldrig haft nån...kan det skilja på olika motorer?

Ställer automatchoken till det på någe sätt?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

586

Tänkte du problemet som var eller problemet som kvarstår Mogge?  tongue

587

Då har jag vart ute och bökat ett par timmar, slutade med att jag kapade av det böjbara höljet som gasvajern går i ovanför lådan då det av nån anledning var en stor böj på det, alltså för långt helt plötsligt  hmm tog en kort vända och på en liten raka fick jag då mätaren att peka rakt ner vilket borde betyda närmare 90km/h i verklig fart  big_smile

Lite mer fix med gas och värmevajrar men på rätt spår i alla fall vilket var jävligt skönt  tongue

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1643394.jpg

Böjbara höljet ovanför lådan? Ska man ha ett sånt?
Min vajer går ut från tvärbalken framför lådan, sen går den helt fritt bak till motorn.

Bra att du löste det iaf, man vill ju inte ha en buss på halvgas smile

En kompis hade ett liknande fel, han kunde bara ge halvgas, sen var det stopp. Det visade sig att meckaren han anlitat hade monterat röret som går genom fläktkåpan på fel håll smile Det var monterat från baksidan så det stack ut flera cm och spärrade förgasararmen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

589

Tror inte alla har det och vet inte vilka som ska ha det...men hindrar ju att det skaver och att det kommer skit i röret  smile
Fast nu vet jag inte om jag tar bort det helt eller försöker få det att sitta bättre  hmm

Bowden-tuben ska ju vara böjd för att inte bilen ska hoppa så du får hjärnskakning när du kör iväg, borde väll alla bilarna ha eller är jag ute och cyklar?  hmm

....................Har en förkyld vw............... Nej vänta..........................
(o\!/o) Typ 1 Split -50 Typ 2 Barndoor Pickup -53 ''Smooth Gate'' |o\ /o|
                  |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
                          Rullande barndoor BenPon #2?

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

591

Ja nu får du väl hoppa av cykeln och börja åka VW igen... nu tänker du väl på kopplingsvajern  big_smile

Hellberg skrev:

Bowden-tuben ska ju vara böjd för att inte bilen ska hoppa så du får hjärnskakning när du kör iväg, borde väll alla bilarna ha eller är jag ute och cyklar?  hmm

Det blandas ihop gasvire och kopplingswire här.

Du har väl inte kapat av kopplingswiren GB?

Ta en bild på det böjliga höljet, har aldrig sett något sånt.

593

Hade jag kapat av kopplingsvajern så gick det förvånansvärt bra att köra ändå Mogge tongue

Kollade lite snabbt på The Samba angående detta och det spekuleras att det kom på senare bussar, från 61 snackas det om men verkar vara lite osäkert... vissa verkar dra på bränsleslang istället för röret där  smile
Ser ut som detta för bubbla:
http://www.classicvw.se/images/products/131211.070720.jpg

GB skrev:

Hade jag kapat av kopplingsvajern så gick det förvånansvärt bra att köra ändå Mogge tongue
MAN VET ALDRIG VAD SOM HÄNDER DÄRUPPE  cool

Kollade lite snabbt på The Samba angående detta och det spekuleras att det kom på senare bussar, från 61 snackas det om men verkar vara lite osäkert... vissa verkar dra på bränsleslang istället för röret där  smile
Ser ut som detta för bubbla:
http://www.classicvw.se/images/products/131211.070720.jpg

Faktiskt aldrig sett förut. neutral

595

En milstolpe  tongue

Post's attachments

100kmh.jpg, 613.53 kb, 600 x 893
100kmh.jpg 613.53 kb, 10 downloads since 2017-05-19 

Nu jäklar har han fått snurr på spisen.. tongue

You only live once,but if you do it right,once is enough..

597

Fortsatt att försöka förbereda bussen för långresa...

Alltid haft ett stort spel i ratten så var under och kände lite, glappade lite mycket i hjälpstyrarmen som sitter i framvagnen...så när man var gräsänkling vankades det mek, öl och pizza hemma hos Demian för mig och Erik  cool
Upptäckte att det satt en planbricka och inte en fjäderbricka där... som tur hitta Demian på en och så justerades snäckan en gång också, spelet minskades rejält  smile

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1656597.jpg

Baksoffan har jag stört mig på att man känner fjädrarna när man sitter i den... beställde ny stoppning och bytte, tog även framsoffan som jag tidigare lagat med skumgummi.
Känns som det var dags  tongue

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1656596.jpg

Nice... Berätta om Demiams projekt... Han e så tystlåten... roll suck...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

599

Han har så många...  roll

Kommer gå som en klocka ner och hem igen. Fast det är du väl inte nervös över? smile