Sv: Två batterier, dra om el.

Mkt intressant Frederik.

Har satt in skiljerelä från biltema men vore nästan mer intresserad av din lösning vad gäller driva eber och bilradio via campingbatteriet utan att dra om all el. Kopplat provisoriskt för o ladda campingbatteriet o sen bara kopplat cigarettuttag till det så länge.

Förstår inte riktigt hur du gjort det. Lite det jag efterfrågat i min tråd men trott inte var möjligt utan att dra ny el. Som sagt väldigt intressant.

Jag har funderat lite och det "bästa" sättet jag tror du kan göra för det du vill ha (förutom att koppla om elen) är följande:

Eftersom du redan har ditt spänningsberoende skiljerelä inkopplat mellan batterierna har du kvar denna koppling, på så vis kommer systemet vara "automatiskt" för vardagskörning + att du kan utnyttja startbatteriet till viss del vid camping.

Detta kompletterar du med koppling via en vanlig manuell "batteriväljare". Denna kopplas in så att man väljer om strömmen till bilen skall tas från start eller campingbatteriet (ofta har den även ett läge "bägge" och "off", dvs som batterifrånskiljare). När du vardagskör har du det i läge "startbatteri", strömmen tas därifrån, men när det är fulladdat laddas och underhålls även campingbatteriet via skiljerelät. När du campar kopplar du om batteriväljaren till läge "campingbatteri", strömmen (till hela bilen) tas då från campingbatteriet men du kan även nyttja lite av startbatteriet via och tills skiljerelät slår ifrån (ingen risk att tömma startbatteriet). När du skall åka hem kopplar du om till läge start och startar på startbatteriet och campingbatteriet laddas sedan via skiljerelät. Skulle du glömma koppla om när du åker hem händer 1 av 2 saker, antingen startar bilen på campingbatteriet (om du har grova kablar och avsäkrat dimensionerat) som nu kommer laddas och nu fungera som startbatteri, eller så startar den inte om det är tomt och du kommer på att koppla om. Alltså ingen risk att glömma eller bli stående. Startar den så kommer dock troligen inte det ordinarie startbatteriet ladda eftersom inte skiljerelät kopplar in om inte spänningen på detta går upp över brytpunkten, men det kommer heller inte laddas ur mer, så det är ingen fara.

En annan fördel är att du med denna koppling (med grova kablar) alltid har en laddad "starthjälp" med dig vid vardagskörningen. Skulle du tex glömma lyset på och tömma startbatteriet, är det bara att koppla om batteriväljaren till det andra batteriet (eller läge "bägge" för starthjälp) och starta. Har du "landström" och vill ladda bägge batterierna samtidigt sätter du laddaren antingen på startbatteriet (bäst) eller om det är mer praktiskt på campingbatteriet och kopplar om batteriväljaren till läge "bägge" (större risk att glömma koppla tillbaka/ tömma bägge vid camping).

Senaste redigerad av Frederik (2017-05-19 13:37:17)

Exempel på batteriväljare (biltema)
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/25-877_xl_1.jpg

En enkel skiss (tyvärr på sniskan). Har du långt mellan batterierna kopplar du in skiljerelät mellan batterierna enligt den streckade linjen vid batteriväljaren och spar på kabel. Batteriväljaren bör sitta nära startbatteriet, du kopplar de kablar som nu är till startbatteriets "+" till batteriväljaren och är representerad som "bilens elsystem" i skissen. Hur du säkrar av beror lite på hur du drar kablarna och längd (korta kablar, tex startbatt.-väljare säkrar du inte av, då riskerar du inte heller att bli stående om den säkringen går sönder av någon anledning). 

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/1C5538D5-9C19-4BE2-8A32-50E41313AE3E_zps8wzwyqre.jpg

Senaste redigerad av Frederik (2017-05-19 14:00:53)

Tack Federik. Exakt vad jag är ute efter!!!

Tolkar jag dig rätt rör jag inget annat.

En grov kabel från vartdera batteris plus till väljare o kabeln från elsystemet till väljaren.

Kör inom biltema på vägen hem idag.  smile

Egentligen intet fel på den manuella batteriväljaren, den fungerar ju tekniskt bra.
Men hur fungerar du?
Jag hade en sådan i en båt, startade på batteri 1 (start/motorbatteriet), kopplade över till 1+2 under gång, stängde av motorn och skulle koppla över till 2 (förbrukarbatteriet), men det glömdes ibland bort varvid vi förbrukade en massa ström från båda batterierna med kylskåp och bland annat en medeltida NMT450 telefon, och sedan gick det inta att starta motorn dagen därpå eller kanske efter två dagar i hamn... Men ok, VW-bussar kan ju ganska enkelt rullas i gång, på sjön finns det inte några nedförsbackar... eller inte på samma sätt.. Båten startar ju iallfall inte om man knuffar den utför ett vattenfall... tongue

Min rekommendation är fortfarande Biltemas skiljerelä.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/25-230_xl_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-till … 000024038/
...

Ja förtydligande då...
Att ha dedikerade batterier till olika uppgifter, ett batteri som alltid är startbatteri, och ett som alltid är förbrukarbatteri, typ fritids- eller marinbatteri, då start och förbrukarbatterier har olika egenskaper.
..

Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-19 14:09:32)

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

Nej det skall du inte behöva. I alla fall kabeln startbatteri->väljare bör vara minst lika grov som ordinarie (den du flyttar till väljaren). Var har du ditt campingbatteri/ hur långt bort? Är det en bit bort/ det finns minsta risk att denna kabel kan kortslutas (skavas mot något) skulle jag säkra av den vid änden mot campingbatteriet, men eftersom den inte ansluter till startbatteriet så behöver den inte avsäkras i andra änden (den enda gången de har kontakt är när väljaren är i läge "bägge"). När jag tänker efter så finns det bara fördelar att koppla in skiljerelät som de streckade linjerna till väljaren (dvs mellan där startbatteriet ansluter och campingbatteriet ansluter). Gör du det och monterar väljare och relä bredvid varandra behöver du troligen inte säkra av denna ledning heller. Edit: eller jo sätt en på änden mot startbatteriet.

Senaste redigerad av Frederik (2017-05-19 16:43:58)

Björn, med kopplingen som jag föreslog försvinner nästan all risk med att stå tom eftersom man eliminerar behovet av läget 1+2 (bägge) för att ladda båda batterierna. Enda gången det "havererar" är om man redan har ett tomt campingbatteri och glömmer koppla om till "campingbatteriet" när man ställer sig (dvs om man byter campingplats, och kör kort så att det inte hinner ladda). Normalt om man skulle glömma koppla om det drar man förvisso ur startbatteriet, men då kommer man ha ett fulladdat campingbatteri istället, dvs man kan inse sitt misstag, starta med campingbatteriet och ladda på startbatteriet. Men visst det är ett delvis manuellt system och det kräver att man kommer ihåg att koppla om när man campar/ kör hem igen för att vara optimalt. Jag har haft ett system som fungerar liknande och det har fungerat bra i snart 10 år inkl en 7 veckors lång fricamp med korta körturer till jobbet varje morgon. Aldrig haft tomt startbatteri eller behövt knuffa igång, trots glömska.

Trådskaparen har ju redan skiljerelät du visar, så det handlar om en rätt lätt och billig komplettering för att få det som han vill. Det är dessutom helt "framtidssäkrat", vill man koppla om campingelen helt till campingbatteriet i framtiden är det bara att göra utan att ändra på något. Batteriomkopplaren kan man ha kvar och använda som en huvudströmbrytare.

Senaste redigerad av Frederik (2017-05-19 19:20:50)

Vad det gäller skillnaden mellan startbatterier och sk fritidsbatterier skulle jag vilja flika i med något som mer är en reflektion och om någon tänkt på samma sak. Generellt om man tar "budget" batterier så har jag noterat erfarenhetsmässigt att startbatterierna verkar hålla bättre kvalitet. Jag misshandlar förvisso mina batterier rätt hårt (djupurladdningar och dålig på att vinterunderhålla dem) men detta har jag erfarit. Redan när man står i butik så brukar motsvarande startbatteri väga mer än fritidsbatteriet (liknande pris, kapacitet och märke/kedja). Första åren höll mina sk fritidsbatterier Max någon/ett par säsonger (riktigt skräp från rusta /Jula/biltema), sedan satte jag i ett gammalt begagnat (hade det i pickisen i flera år innan) startbatteri från biltema som förbrukningsbatteri och döm till min förvåning att det höll hur bra som helst år efter år som förbrukningsbatteri. Egentligen slutade det aldrig prestera, men så var det kampanj/rea på ett varta fritidsbatteri, förvisso billigt men varta känns ju ändå kvalitet och jag tänkte att det var dags att byta upp sig. Jaha det skulle jag inte gjort, återigen efter 2 säsonger var det dött och det höll aldrig riktigt lika bra som mitt gamla kassa biltema startbatteri. Så jag vet inte om jag skulle köpa ett billigt fritidsbatteri igen, då köper jag hellre ett startbatteri för samma peng. All teori åsidosatt.

Tack för era tips!

Björn jag förstår hur du menar och ser din poäng.

Dock beskriver Frederik det jag är ute efter. Kan jag köra eber mm på mitt extrabatteri utan att dra om all el är jag mer än nöjd. I värsta värsta fall är jag utan ström och får be om starthjälp. Värre saker kan hända. smile
I dagsläget går allt på startbatteriet så oddsen blir ju bättre i vilket fall.

Fredriks lösning är ganska precist det jag varit ute efter från början, men trott varit omöjligt utan att dra om all el.

Brytare inköpt. Får se om jag hinner koppla i helgen.  smile

Tack för tankar och inputs.

Får se hur det funkar.....

Ja ok, Frederiks kopplnig är mer flexibel.

Angående batterier har jag också samlat på mig en hel del erfarenhet både av märkesbatterier och lågprisbatterier. Bosch, Varta, Tudor med fler märkesbatterier brukar hålla hög kvalitet, men är då dyrare än lågprisbatterierna, här går vi från den ena självklarheten till den andra...

Men iallafall Juals batterier har haft en hel det problem med kvaliten, jag har köpt sådana som håller väldigt bra fortfarande och sådant som havererat redan efter en säsong, givetvis reklammerade jag det och fick ett nytt.

Ur fordon jag köpt begagnade har jag tagit ur lågprisbatterier och ersatt med märkesbatterier jag köpt på Batterilagret eller Batteriexperten. Litar inte på lågprisbatterierna längre, buggyn har iofs det batteriet jag fick efter reklammationen på Jula, men den bilen knuffar man lätt igång om det skulle skita sig, vilket det inte gjort.

Många laddar sönder sina batterier eller glömmer av dem på hösten urladdade, båda metoderna är lika skadliga. Att förvara dem varmt är heller inte bra. Mina sitter kvar i respektive fordon som står parkerade frostfritt, även båten. Jag har moderna laddare från Ctek, som är kopplade över timer och laddar tio timmar per dygn. Vilket kan kännas onödigt då Ctek håller reda på batterierna och laddar i olika faster.
...

Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-20 15:54:25)

Mycket intressant input och lärdom sugs in här! Till helgen blir det elkopplande! Jag ska köpa det mesta på biltema. det blir kablar (rekomendation tack) som ska paralellkoppla bobatterierna. dessa kommer tyvärr troligtvis inte stå bredvid varandra utan på två olika plaster. ca 70 cm ifråån varandra. kablar mellan startbatteriet och batteribanken (är fortfarande lite osäker vilka poler jag ska koppla dessa på). Kablar till ett cigguttag, ett cigguttag, en säkringsbox med flatsäkringar. tror ni att 7.5a säkringar funkar till cigguttaget och kylen? Vidare: säkringar till de tjockare elkablarna (vet fortfarande inte riktigt vilken säkring jag ska köpa till detta och exakt var jag bör sätta dem (förklara gärna och länka). Ett skiljerelä. batteriskor (eller vad det nu heter) för att koppla samman alla komponenter. Ge hemskt gärna tips och länka! oooch en batterifrånskiljare (förklara gärna igen vilken jag bör köpa som är ganska billig och exakt var jag ska sätta den).

Nå! Har jag missat något?! big_smile Detta ska bli superspännande! Om jag får det hela att fungera så blir det att poppa en flarra på kvällen! (kyld i bussen såklart wink )

Med Frederiks förslag skall du rätt tjocka kablar från batterierna till den gemensamma omkopplaren/huvudströmbrytaren, samma dimension som du idag har mellan startbatteriet och startmotorns solenoid, vill minnas att det är 35mm2, men kan ha fel.
Mellan batterier och skiljerelä, samma dimension som generatorns kabel som går till laddningsreläet eller batteriet/solenoiden, det är vanligtvis 8 eller 10 mm2 på typ 1, vet inte hur det är på bussarna, men troligtvis detsamma.
Som tips kan jag nämna att det ibland blir billigare att köpa startkablar och skrota dessa än det är att köpa tjock kabel på metervara.

Dra gärna dessa kablar i ett skyddande hölje, jag använder Biltemas svarta flexislang till detta.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000031415/

Säkringsdosa till nya förbrukare i bodelen skall sitta så nära huvudbrytaren som möjligt, alltså så kort kabel som möjligt.
Jag hade nog då valt minst 4 eller 6mm2 mellan huvudbrytaren och säkringsdosa, och dessutom haft en hängsäkring på 25-30A omedelbart efter huvudbrytaren och därefter kabel till säkringsdosan. Det är inget vidare att ha osäkrade kablar i bilar.

Sedan ut från denna säkringsdosa... tja det beror ju på vad det är för belastning och kabellängd, det finns diagram för sådant.

Eluttag säkrar jag upp med 10A och drar då fram 2,5mm2 kablar.
Det finns ju sådana där eluttag med USB-kontakter, här har jag dragit fram 1,5mm2 och säkrar upp med 3 eller 5A, jag vill minnas att dessa USB-uttag kan leverera 2 x 1A, så 3A säkring är bäst.
Men en vanlig enkel LED-belysning nöjer sig med 1,5mm2 och en liten säkring på 3A, om det funnits mindre hade det gått bra det med.
En bilstereo av vanlig standardmodell säkras med 5A. 10A om du har en mer strömkrävande apparat.

Tja, du får väl kontrollera vad grejena du skall koppla in och räkna ut hur mycket ström de drar med ohms-lag.
Det finns en sida som du kan få hjälp av här:
http://24volt.eu/kalkyl_ohmslag.php

Kabelarean kan du får hjälp med här:
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Frederik skrev:

Vad det gäller denna säkring så ser jag heller inte någon mening i att ta i för kung och fosterland, jag har en vanlig 25A "porslinssäkring" (blir ju ändå alltid över i säkringssatserna) och förutom när man försöker dra runt startmotorn med startbatteriet frånkopplat så har den aldrig bränts. Det är ju egentligen bara laddningen av campingbatteriet vid körning och ibland stereo/eber vid camping som går via denna säkring. Resten av "campingelen" (kompressorkyl, lite lampor, slutsteg till stereon, strömuttag) går som vanligt direkt på campingbatteriet.

Nu ska man ju förvisso inte ladda ur något batteri helt och hållet, men i de fall jag lyckats tömma fritidsbatteriet helt, har jag varit med om strömrusningar när linan öppnats, som medfört att till och med 40A-säkringar brinner av! Förmodligen räcker dina 25A i nio fall av tio om batteriet inte är fullt urladdat.

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile

Intressant att den går för dig Kee. Den tesen bygger på att det skulle ske en stor strömrusning initialt när startbatteri/fritidsbatteri kopplas ihop och det ena är urladdat och utjämning sker. Jag vet att jag själv resonerade så när jag skulle bygga, det är snart 10år sedan så minnet sviker, men jag förkastade delvis den teorin till slut med tesen att det inte sker i praktiken och testade bygga med 6mm2 kabel och har vanligtvis 25A säkring (har även satt dit 16A när jag stått utan 25A). Det har som sagt aldrig hänt att den gått (inte ens 16A säkringen) även vid helt urladdat fritidsbatteri och kalkylerat måste risken nu vara obefintlig i mitt fall. Enda gångerna den gått (och alltid går) är som sagt när jag försöker starta på fritidsbatteriet (men då kan det ju vara ett par hundra A momentant). Nu kanske en vanlig fordonssäkring är trögare än tex dito "bilstereo"(som många använder när de bygger grövre)? Eller så är det att mitt fritidsbatteri (när jag inte glömmer) är helt frånkopplat i startögonblicket och ström till startmotorn inte kan dras därifrån. Kanske kan denna sammankoppling teoretiskt ske tidigare (i startögonblicket) om man tar styrströmmen från generator/laddrelä? Relät och laddningen/sammankopplingen av start-fritidsbatteri går för mig på när jag drar på positionljuset och det skulle vara då strömrusningen batteri-batter skulle ske/ säkringen riskerar gå, men det aldrig häng mig, inte ens under de mest extrema förhållandena.

Det här blev lite onödvändigt mkt ustvävning från min sida, så trådskaparen får hålla för öronen för det ovan wink det var bara väldigt intressant att höra dina erfarenheter Kee. När jag byggde var beredd på att det som händer för dig kanske skulle ske och att jag skulle få omvärdera min tes.

Nu kan trådskaparen få lyssna igen big_smile när du säkrar av kabeln mellan batteriväljare-fritidsbatteri, tips sätt en automatsäkring (den nära fritidsbatteriet). Denna kommer med största sannolikhet lösa ut om du glömmer koppla om till startbatteri när du campat klart och försöker starta. Säkringen kommer alltså även bli en "kom ihåg" och använder du en automatsäkring så blir det ju inte så omständigt. Du kan dock tex lägga en liten bit kabel i handskfacket att brygga säkringen med om du råkat dra ur startbatteriet, för då kan du även nödstarta med fritidsbatteriet (kräver grov kabel växlare-fritidsbatteri).

Det har hänt mycket sen jag gjorde installationen, bland annat har jag lärt mig en del och hade jag byggt det idag hade jag kanske byggt det annorlunda. Men installationen är gjord i grov kabel, jag tror den är 16 eller kanske 25 mm2 (minns inte) och batterierna är ganska långt ifrån varandra, så kabeln kanske är några meter lång. Denna är avsäkrad med den typ av AGU-säkring du syftar på och jag vet inte om jag tror de är så mycket snabbare än "porslinssäkringen". Däremot kanske man ska tillägga att flera av strömförbrukarna går via fritidsbatteriet. Så att säkringen brann av ett par gånger under semestern till Liseberg 2010, var nog delvis för att batteriet var helt urladdat och delvis för att både kyl och stereo tar sin matning därifrån och det adderar förmodligen en del till belastningen även mellan batterierna. Dessutom var det väldigt varmt dessa dagar och utrustningen sitter samlad i ett utrymme som förvisso kyls av fläktar, men det kan tänkas addera på effekten det också. Den gamla kylen gav upp senare så den gick nog på högvarv.

En funktion som installerats efteråt är dubbla voltmätare, en för vardera batteri, på så vis ser man tydligt om det extrabatteriet tappar laddning på grund av avbrunnen säkring. Egentligen behövs ju bara en, den för extrabatteriet då startbatteriet "övervakas" med generatorlampan, men jag satte dit två för estetikens (och prylnördens) skull. Skulle kunna tänka mig byta ut den ena mot en amperemätare som egentligen säger mer om laddningen.

Hade jag gjort installationen idag hade jag nog plockat det bästa av förslagen som dykt upp i den här tråden.  smile

Senaste redigerad av kee (2017-05-23 17:38:26)

Fordon med flak är helt i min smak! big_smile

Hej igen! Idag ska jag börja på installationen! Jag har tagit till mig det ni har sagt här och förhoppningsvis går inget åt skogen. Det jag fortfarande är lite småosäker på är hur jag ska koppla in skiljerelät... Måste jag leta upp generatorn och koppla från den? Eller ska jag sätta den mellan startbatteriet och bobatterierna? Eller ska jag koppla den till den röda kabeln som ni sitter till startbatteriet för att sen koppla vidare till startbatteriet ochbobatterierna olika vägar? Ursäkta min knappa förståelse meeeen! big_smile Snälla, en suuuupertydlig förklaring angående just denna biten hade varit fint! Är den röda kabeln som går till startbatteriet från generatorn eller?

Dra en ny kabel mellan plus på bilbatteriet via Avskiljaren till Bo batteriets plusspol.

Den skall vara minst lika tjock som den röda från generatorn.

Anslut sen alla förbrukare från Bo delen till plus på Bodelsbatteriet.

Bild från Biltemas manual.
Har du entt skiljerelä fån nån annan kolla deras manual.

Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-26 18:35:15)

Post's attachments

splitt.JPG, 36.02 kb, 904 x 502
splitt.JPG 36.02 kb, 2 downloads since 2017-05-26