Tråd: Lacka hel bubbla

Hei mine svenske bubbla venner, ny her inne.

Jag skal lackera min 60 mod bubbla, har noen gjort det? Hvor mye lack går det med, utvendig og delvis innvendig

1960 bubbla

Norsk

Sv: Lacka hel bubbla

Vilken färg ska du ha Solid eller metallic, pearlmetallic eller annat ?

base og klarlack, men inte metallic heller noe

Senaste redigerad av Amzoch (2017-03-31 21:58:57)

1960 bubbla

Norsk

Svår fråga, men räkna med 1,5 liter base.

Gjorde av med 5 liter på min men då målade jag invändigt på allt. Och då har jag soltak också. Så räkna med minst 3-4 liter bas på din.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

Du tar på ett ungefär vad du tror går åt och så dubblar du det, perfekt.
Du  kommer få rinningar-apelsinskal ja allt du inte kommer att vara nöjd med, därav dubbla mängden.

Håller med Bahamas, kan ALDRIG ha för mycket lack.

bahamas skrev:

Gjorde av med 5 liter på min men då målade jag invändigt på allt. Och då har jag soltak också. Så räkna med minst 3-4 liter bas på din.

Och då menar jag 5 liter bas och minst 5-10 liter klarlack. Man måste ju mellanslipa också smile

Marantz skrev:

Håller med Bahamas, kan ALDRIG ha för mycket lack.

bahamas skrev:

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

smile skal ikke bli show car, skal bare ha den pen og ordentlig.

Finnes det noen bra Paint stripper i Sverige? som virkelig fungerer. Tenkte å lette arbeide litt å strippe bilen for gammel lakk.

Senaste redigerad av Amzoch (2017-04-10 09:06:27)

1960 bubbla

Norsk

Amzoch skrev:

smile skal ikke bli show car, skal bare ha den pen og ordentlig.

Finnes det noen bra Paint stripper i Sverige? som virkelig fungerer. Tenkte å lette arbeide litt å strippe bilen for gammel lakk.

"Tyvärr" är det så att Biltemas färgborttagning är det bästa på marknaden just nu.

Tycker då jag. Biter på det mesta. Finns säkert olika bra på andra ställen som biter på olika saker. Men Biltemas är bra i helhet.

Tomato Potato
Dyslexiker..

Venter på Starchem Synstryp Paint Stripper  fra England.. skal vist fungere meget bra. Samt lakk og grunning:)  gleder meg..  billigt og

1960 bubbla

Norsk

Starchem är det bästa du kan använda för att ta bort gamal färg..

Lackerare i Skåne

Høres bra ut. Gleder meg å teste. Men må vel være ok temperatur når man bruker den? Kaldt ennu i norr

1960 bubbla

Norsk

Halloj.
Vilken utrustning använder ni när ni lackar? Hur stort luftflöde och kapacitet måste man ha som minimum? Vilka munstycken? Jag är ju inte där ännu men kunskap om kännedom är ju alltid bra.

Typ 1 -67

Njordulv skrev:

Halloj.
Vilken utrustning använder ni när ni lackar? Hur stort luftflöde och kapacitet måste man ha som minimum? Vilka munstycken? Jag är ju inte där ännu men kunskap om kännedom är ju alltid bra.

Utrustning är la spruta efter behag och hur mycket man vill lägga på den.
Ingen yllekofta, engångoverall ä ju å föredra.

Munstycke skulle jag säga 1,2 men 1,4 går nog bra det med. Beror ju lite på vilken färg det är.
Luftflöde/kapacitet tryck-klocka vid sprutan är ju gött. Runt 2,2bar men du kan även gå upp lite.
Se även till att tömma kompressorn på kondens riktigt innan du kör så slipper du några obehag i färgen.

Lite tankar. Tycker nån jag är ute å cyklar så får ni rätta mig.

Lycka till

Tomato Potato
Dyslexiker..

Mmm så lågt tryck som 2.2 bar förutsätter en för ändamålet avsedd lågtrycksspruta. Konventionell spruta för
lack 1.5 munstycke och 4 bar då flyter det ut fint. Beroende på lokal, temperatur och typ av färg så är väl
arbetssätten minst 1000 olika själva baslacken om man lägger en sådan är ganska enkelt även för en bara något
påläst lekman den misslyckas man sällan med. Klarlacken däremot är väl det moment där damm och rinningar
kan sätta ner humöret och krossa illussionerna på den bäste garagelackare.  Har du en lokal med dålig ventilation
och värme och nöjer dig med vad det blir så är mitt tips ett tunt men täckande första fästlager som du låter torka i
30-45 minuter sedan gäller vått i vått på dom två sista lagren alltså inga torrblås färgen ska blänka i ögonen hela tiden
du sprutar och håll samma torktid 30-45 minuter även mellan lager 2 och 3. Börja där så kan vi utveckla momentet finslip och
polering senare när du ser resultatet.

Jag är sugen på att mattlacka i originalkulör, är det en bra idé? Blir lacken känsligare för smuts och repor? Skall den "klarlackas" matt eller räcker det med att blanda i en matt färg och nöja sig med bara det?
Tips och råd mottages tacksamt.
Jag har en zenithblau -67:a.

Typ 1 -67

Att mattlacka är en smaksak den färg jag använder från Sikkens/Lesonal 2komp.lack blandas i originalkulören en matteringspasta
och då får du en sidenmatt till matt färg som inte behöver klarlack utan har samma hållbarhet mot väder och vind som den ursprungliga
blanka lacken. Alternativet för hållbarhet är att lägga en s.k. baselack (som kräver klarlack) där nämnda matteringspasta blandas i klarlack i stället.
Att bara rätt och slätt välja en random  matt bara för att den är matt är ingen bra ide om man är intresserad av att lacken ska hålla och
rengöras via tvätt e.tc.