Tråd: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Sliter din sänkta typ1 (som inte har irs) bakdäck eller får du kast när du kör på halt väglag.

Då är din toe-in bak fel, mycket camber sliter också men inte lika mycket.
För att ställa den rätt när man sänkt mer än 1 hack så måste du förlänga och/eller höja svärden.

Finns olika sätt att göra det på.

1      Den här höjer mellan 5 till 10cm men är inte längre men dom gör så den sliter mindre däck. Det finns andra som gör såna också. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=817690

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/5713631.jpg


2     Den här är enkel men man måste kapa ur svärden en bit. Sen måste du ha distanser imellan svärdet och biten för att skruvskallen ska få plats och så får du bara skaffa längre bult, sen bryter du in det svärd som du har kapat ur och då blir det ännu mer påfrestningar. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20

http://i8.photobucket.com/albums/a35/germanpridevw/58%20Bug/de9d268e.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a35/germanpridevw/58%20Bug/03e4770e.jpg


Här visas det hur man kapar ur svärden. http://mechdb.com/index.php/VW_Beetle_G … g_the_rear

http://mechdb.com/images/thumb/6/6e/VW_Beetle_Ghia_type_3_lowering_rear_springplate5.jpg/400px-VW_Beetle_Ghia_type_3_lowering_rear_springplate5.jpg

Om du kapar ur svärdet genom att du hålsågar och kapar ner till den (så botten blir avrundad) så blir det inte blir så stor risk för brottanvisning från början.Och risken är mindre att det går av.


3 Den här behöver man varken kapa ur eller förlänga. Men problemet med den är att man måste kapa av undre stötdämparinfästningen och göra ett nytt i plåten och får man nedslag vid flygande besiktning lr den vanliga så måste man byta drivaxelröret för att återställa den, sen måste man borra hål i svärdet för handbromsvajern.  hmm

http://i157.photobucket.com/albums/t80/ltlgto/030809_0112.jpg

Sen är det inte helt lätt att sälla in toe in bak på en kobent 2 hacks vw genom att mäta på fälgarna, dels för att mitten på fälgen är så högt upp och att fälgen lutar så mycket en cm för högt upp lr ner från mitten gör minst 4-5mm fel. jag provade att göra en provisorisk vinkelmätare att mäta yttersidan med och sen kollade jag yttre och innre avståndet mellan drivaxelröret och tortionsröret på min stämde det rätt bra och jag tror att det är lättast att få den på 0 toe så och sen flytta fram den lite så det blir rätt, om man ska göra det själv.
Glöm inte att köra med den lite innan så att den sätter sig lite.

Sänktabell
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=255



Hur mycket ska du förlänga jh och millstrem kom fram till den här uträkningen.

http://forumbilder.se/CEU0T/sin-cos.jpg


Själv så gjorde jag en egen variant av 1an den passar till 2 hack man sätter svärdet på  +7 inre -6 yttre
Jag hade gjort en mall som förlänger 2cm och sänker 3cm.
Vinkeln mätte jag fram, men drar man en linje efter en vinkelhake så är den 65mm längre fram i underkant. Då man höjer svärdet så måste man räkna bort den höjningen annars hammar den för långt bak.

Jag kapade och v-fogade svetsade och slipade ner på utsidan.

http://rufftime.net/DSC00038.jpg-for-web-large.jpg 


Dom 4 plåtarna är 3mm och hålsågades 26mm och pluggsvetsades.

http://rufftime.net/DSC00040.jpg-for-web-large.jpg 
http://rufftime.net/DSC00042.jpg-for-web-large.jpg


Hur det blev? Ingen toe 3cm fjädring och ingen finish. big_smile
Det är bara ett test men den går mjukt och fint på grus och asfalt och jag har kört mer än 1000mil och det går utan problem hittills.
Det som jag ångrar är att jag kapade lite för långt fram (ca 155mm bakifrån 135mm hade nog blivit perfa) så det tar i förstärkningsplåten vid 3cm ned fjädring, annars är jag nöjd smile
Om du ska svetsa glöm inte att pluggsvetsa det gör det mycket starkare, se till att ha en bra svets(3fas)och att svetsaren vet vad han sysslar med och du gör det på egen risk så skyll inte på mig wink
Det är nog inge roligt att sitta i bilen i 100knyck om den går av, men det är väl som att tappa hjulet och samtidigt bromsa med handbromsen.

Lycka till Johan W

Och nu ser min ut så här 3 splines. Jag fick kapa ur svärden lite till smile
http://forumbilder.se/CEU0T/dsc-0412.jpg



Lägger till en bild som visar hur mycket axeln rör sig innåt, den lodräta linjen är där det är rätt toe-in
Lägger till en bild som visar det enkla sättet att mäta 0 toe-in sen får man flytta fram axeln lite så det inte blir negativt toe-in

Senaste redigerad av Johan W (2015-11-13 17:59:36)

Post's attachments

1 2 3 spline vw.jpg, 297.12 kb, 1383 x 922
1 2 3 spline vw.jpg 297.12 kb, 128 downloads since 2013-01-07 

bug toe in 2 spline.jpg, 169.63 kb, 1179 x 635
bug toe in 2 spline.jpg 169.63 kb, 134 downloads since 2011-12-05 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Perfekt med mycket bilder och någon som orkar svara på
alla nybörjar frågor smile

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Mitt första inlägg på forumet.

Är på gång och köpa en gammal bubbla och planen är väl att den ska ned i backen så mycket som det går.
Som jag har förstått det så har du flyttat svingen två hack och sedan byggt om svärdet sådär som på bilderna?
Du har ingen bild på hur denna sänkning ser ut på bilen?

Vad jag undar är också om du vet om det finns någon "ritning" gärna i skala 1:1 (eller så man kan förstöra själv) så man bara kan kapa och lägga ena delen "uppe" och andra delen "nere" och sedan kunna se hur mittendelen ska se ut?

Konstiga frågor men har inte gjort detta förut så vore tacksamt med så mycket vägledning som möjligt! big_smile

Volkswagen Typ 1 - 1965

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Kul välkommen  smile

Det är det den här tråden är till för ska försöka vara tydlig hmm

Du måste få till svetsarna 100% med en 3fas och pluggsvetsa annars blir det inge kul och du gör det på egen risk, men det blir bra big_smile

Ritning behövs inte:
Så här kan du göra, en mall i papper kipp efter förklaringen nedan tejpa och prova, men eftersom det beror på hur mycket du vill sänka det flyttar ju en hel del mellan 1-3hack men den här räcker mellan "1½-2½ splines" men du måste kapa ur svärdet oxo sen tog jag 3mm gods och klippte ut som du ser på bilderna där uppe.

Vinkeln mätte jag fram, men drar man en linje efter en vinkelhake så är den 65mm längre fram i underkant. Det som jag ångrar är att jag kapade lite för långt fram (ca 155mm bakifrån 135mm hade nog blivit perfa)

Det är bara att fråga på om något är oklart, bättre att fråga mycket så det inte blir fel. Ett par besiktnings svärd är inte fel. och fälgarna ska inte ha djupare bakspace än orginal (9,5cm har jag för mig) om du har 6-6½" fälgbanor ska du inte ha 205or då tar det i innerskärmen, tar det i kaross infästningen så har du fel toe-in

Om du menar hur bilen ser ut så ser den ut så här

Senaste redigerad av Johan W (2012-06-06 11:47:44)

Post's attachments

DSC00329.jpg, 247.04 kb, 778 x 584
DSC00329.jpg 247.04 kb, 120 downloads since 2012-06-06 

Lowered 2 splines.jpg, 412.88 kb, 800 x 533
Lowered 2 splines.jpg 412.88 kb, 132 downloads since 2012-06-06 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

En till fråga då, vad händer om man inte bygger om svärden utan bara flyttar svingen några hack då? wink

Att den sliter däck förstår jag, men går det köra? Sitter förresten breddade fälgar med 235 på den som jag eventuellt ska köpa. Går det inte sänka alls med dessa utan att det tar i?

Senaste redigerad av Larschan (2012-06-06 20:25:12)

Volkswagen Typ 1 - 1965

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Göm inte att byta ut lagren då dom dör utan smörjningen.. dom blir i vanliga fall smorda av växellåds oljan men då rören pekar uppåt blir det inte så mycket olja kvar i dom.... byt ut dom till helkapslade lager.. glöm inte att dra åt broms trumman med stooor hävarm annars blir det glappt i splinsen  och du behöver nya delar....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Du sliter ut dom på en månad 100mil men den går knappt att köra på rullgrus lr när det regnar den kommer att byta hjul som går rakt när man minst anar och du kommer få ont i vänsteraxel när den slår i dörren om du håller dig på vägen sad

1 hack kanske om dom har orginal bakspace jag får inte in handen mellan däcket och skärmkanten inte mellan däck och innerskärmen heller och jag har 205 och kan inte sänka mer med dom neutral

Och det gäller typ1 före -68, senare blir cambern mindre och däcket kommer ta i tidigare i skärmen

Lagret klarar 2 innre hack (ytterst få som kör lägre) bra enligt dom som kört flera år, men kapslat är ju att föredra hmm

Senaste redigerad av Johan W (2012-06-06 22:17:37)

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Johan W skrev:

Du sliter ut dom på en månad 100mil men den går knappt att köra på rullgrus lr när det regnar den kommer att byta hjul som går rakt när man minst anar och du kommer få ont i vänsteraxel när den slår i dörren om du håller dig på vägen sad

1 hack kanske om dom har orginal bakspace jag får inte in handen mellan däcket och skärmkanten inte mellan däck och innerskärmen heller och jag har 205 och kan inte sänka mer med dom neutral

Och det gäller typ1 före -68, senare blir cambern mindre och däcket kommer ta i tidigare i skärmen

Lagret klarar 2 innre hack (ytterst få som kör lägre) bra enligt dom som kört flera år, men kapslat är ju att föredra hmm

Aj fan, tur att jag får med orginalfälgarna bak också då (även om det är häftigare ju bredare dom är). Men får försöka hitta ett par extra svärd som jag kan bygga om i vinter då (om man inte kan köpa färdigt för en okej peng någonstans). smile

Dubbla sänkningssatser till framvagn skulle jag få med i alla fall. big_smile

Vad kör ni med för profil på däcken då, antar att det också spela väldigt stor roll?

Volkswagen Typ 1 - 1965

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Inte än
65
Lägg in en tråd under projekt bara big_smile

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Du har inget bra tips, johan var man hittar helkapslade lager billigt? Vad är det för mått på dessa?

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

6306-2RS1
Blilligt nja om du har en firma som köper mycket lager så pressar dom ner priset rejält om man säger 30-40% så kan jag säga att man är inte är i närheten tongue

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Tackar smile

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Hej.

Kan någon svara på om jag har fattat formeln rätt?

Om jag vill sänka ca 11cm och vrida ett hack innre ska jag byta ut Y=27 till Y=9 i formeln för att få rätt förlängning?
Jag tänkte flytta upp centrum för drivaxelröret 5cm på svärdet.

Senaste redigerad av kinpin (2017-04-21 19:07:43)

Sv: Sliter din sänkta typ1 bakdäck eller kastar.

Nu är inte jag en hejare på matte så det får någon annan svara på men formeln gäller bara om man vrider allt på splinsen inte om du höjer svärden.


Ska du bara vrida ett splines behöver du inte göra något möjligtvis 2-3mm om du inte har ovala hål.
Höjningen av svärdet (5cm) gör ju att du inte vrider fram svärdet något.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck