Tråd: Assistansbolaget

Någon som har denna "assistansförsäkring"?  http://teckna.assistansbolaget.nu/#tab3

Tycker den verkar för bra för att vara riktigt sann... hmm  fått erbjudande för 495:-/år , den är dessutom inte bunden till något specifikt fordon utan personlig.

Sv: Assistansbolaget

Det försäkrar inte bilen bara att dom hjälper dig fram/hem hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

Kollade lite närmare på deras hemsida men tycker inte riktig att det är så personlig.
Jag har två vardagsbilar, 3 veteranfordon och en husbil men i princip måste jag täcker 3 försäkringar för att få hjälp i alla mina fordon.

1303 S blå
T2 77:a

Fick brev förra året av dom, tror bilen fick vara max 10 år å om man betalade mera kunde den vara ända upp till 15 år gammal...

Kanske är ändrat nu?

Jag fick också smile
Å min nyaste vagn är 31år i år....

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
-87 DH Syncro "Brandbilen"

Detta förefaller vara en kalasförsäkring!
Vi kör åt dom, och jag fattar inte riktigt att det funkar, men det måste vara en stor del som inte nytjar den, för, annars är den ju jättebra(för konsumenten) och inte vinstdrivande...

Hjälp till närmaste verkstad, hjälp med hyrbil eller transport via typ buss/tåg mm och andra fördelar!

Om du låst in nyckeln, behöver starthjälp, fått punka, bränslebrist, krockat/kört i diket eller fått haveri/kört sönder.
Allt detta för några stackars hundringar per år.... BILLIGT!
Sen tror vissa kunder att det ingår skjuts i bärgaren till hemmet eller annat, och att vi kan ta 6-7 pers i den, vilket ju inte går, men det förstår ju de flesta.....

Jag tror inte riktigt att det stämmer, det du Grubban säger, men däremot tror jag att det är dyrare om du har en husbil, men att det då även ingår personbils hjälp i samma, men jag har inte satt mig in i hur det funkar, så jag vet inte, utan bara gissar.

Vad jag vet är att, vi hjälper många nöjda kunder, som kommer väldigt billigt undan, för man betalar ju inte en enda krona när det blivit något bekymmer och man behöver en bärgare. (endast årsavgiften) och den är mycket mycket billigare än vad det kostar att leja en bärgare om man inte har någon försäkring.

Kalasförsäkring säger jag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Oldtimer Oldspeed Club chapter Sweden
RHM & Pepco 4 breathing
Das vw medlem och AC Volks hangararound

Fick två såna brev här i veckan också.
Det verkar finnas lite olika varianter:

Sambo fick för Volvo c30n vi har, då fick inte bilen vara äldre än ett visst år.
Den Jag fick till 61 VW bussen var en annan veteranbilsvariant. Och den verkade då även inkludera nyare bilar också.

Verkar som att de även gäller nere i Europa?
Låter nästan som att det är för bra för att vara sant?

Så här står det i veteranbilsvarianten:

Försäkringen gäller för dig som är Försäkringstagare och som framför personbil med en totalvikt om högst 3,5 ton i originalutförande. Veteranbilen skall vara minst 30 år gammal och skattebefriad. Veteranbilen får inte ha en körsträcka som överstiger 1 000 mil per år. Fordonet måste som lägst ha en halvförsäkring. Försäkringen gäller även personbil med en totalvikt om högst 3,5 ton i originalutförande. Fordonet som framförs får vara som högst 25 år räknat från det datum fordonet togs i trafik för första gången. Fordonet måste som lägst ha en halvförsäkring.

Tolkar jag rätt så gäller den alla veteranbilar över 30 år och alla "bruksbilar" som är nyare än 25 år som jag kör?

Jag har oxå fått detta, men mina 30åriga bilar är ej "original", och bruksbilen är en -93:a..... ;-(

Vardagsbil.
En utelåsning (köpte potatisprovare för 50 öre och bröt mig in).
En tappad nyckel , frugan fick köra 20 mil t,o,r med extra nyckel.
Två punkteringar, bytte till reservhjul.
Ett trasigt P stag, bärgad 1900kr
Ett trasigt bränsle relä, grabben bogserade 2 mil.

Hobby bil
Ett trasigt motorfäste bytte utan för Volvo i Gävle.
Motrofäste trsigt igen bytte på campingen i västergötland.
En sprucken fälg lånade svets och fixade själv
En trasig startmotor, knuffade igång tills vi kom fram . Sen bytte jag fjäder med den jag hade i reserv.

Detta sen 1975
42 år gånger 495kr är lika med 20790kr

Men visst hade det varit bekvämt, en del gånger.

Men" jag har Räddning i min Hobbyfordons föräkring på IF

"Räddning
Om ditt fordon blir stående betalar vi, oavsett orsak, bärgning till
närmaste lämpliga verkstad – eller till hemorten, om det anses
lämpligast. Vi ersätter också transport till läkare eller sjukhus av
förare eller passagerare som skadas eller plötsligt insjuknar under
färden. Viss ersättning lämnas också för passagerarnas hemresa och
Samlarfordonsförsäkring

januari 2015
Det här är en sammanfattning av vad din samlarfordonsförsäkring kan omfatta. De fullständiga villkoren
hittar du på vår hemsida. Du kan också beställa dem genom att kontakta vår kundservice. Skador ersätts
alltid enligt villkoren.
Ring oss gärna på telefon 031-345 6403 eller gå in på www.if.se.
detta ingår i ifs samlarfordonsförsäkring
helförsäkring halvförsäkring avställning
Trafik ✓ ✓
Stöld ✓ ✓
Brand ✓ ✓
Glas ✓ ✓
Räddning ✓ ✓
Rättsskydd ✓ ✓
Vagnskada ✓
Avställning ✓
var gäller försäkringen?
Försäkringen gäller i de länder som är anslutna till det
s.k. gröna kort-systemet och vid transport mellan dessa
länder. Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller
dock inte i Iran, Marocko och Tunisien. Är du osäker på
vilka länder som är anslutna, gå in på www.if.se.
Utlandsresa med ditt samlarfordon ska alltid godkännas
av klubben innan du påbörjar denna.
Info
har du några frågor?
Vi berättar gärna mer om vår samlarfordonsförsäkring. Ring oss på 031-345 6403.
Du kan även läsa mer, beräkna pris och köpa försäkringen direkt på www.if.se.
för hemtransport av fordonet. Du bör alltid kontakta If Biljour, 0771-
44 10 44, så får du hjälp med transporter som blir aktuella."

Allt detta för att vi stannar inte hjälper varandra..

Själv har jag alltid stannat, det gör jag fortfarande och frågar om den nödställde vill ha hjälp, föreslår att fler gör detsamma till sina medmänniskor.   smile

edit. Får tillägga att dom avtalen som ingår i Assistantförsäkringen har jag i stort samma på min delkaskoförsäkring, förutom självriskeliminering men den delen finns även i vanlig delkasko. Läs det finstilta eller ring ert försäkringsbolag så ges klarhet på eventuella klausuler eller diskutera tillägg för att uppnå liknande avtal.

Senaste redigerad av vwato (2017-04-21 06:18:46)

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

Klart man stannar och hjälper folk, det hör ju till vanlig hyfs. Jag tänker mer på att få hjälp när det kör ihop sig på riktigt  roll När du står långt ner i Tyskland med rasad motor kan det vara skönt att få hyrbil och gamelbilen hemskickad utan att bli ruinerad...
På väg till en träff för några år sedan körde jag av vevaxeln 6 mil ner i Tyskland, som tur var kunde vi åka vidare i kompisens bil. Efter att jag kommit hem så fick jag hyra kärra och köra ner å hämta bilen. Trots att den stog relativt "nära" (95 mil t.o.r) så kostade det mig över 6000:- att få hem den, då hade man gärna betalt en femhundring om året...

Assistentförsäkringen är i stort sett bara ett pyramidspel, det förbjöds för många år sedan men naturligtvis finns det sätt för redan rika att kringgå Sveriges Rikas Lagar för den fattiga allmänheten. http://www.foretagstidning.se/foretag-n … m-bluffen/

Har sagt det förr och säger det igen, det går inte att lugga en flintskallig men klart är att en del försöker genom att ge den skallige peruk, läs lån..

http://www.foretagstidning.se/wp-content/uploads/2015/01/vinst.jpg

vwato skrev:

Assistentförsäkringen är i stort sett bara ett pyramidspel, det förbjöds för många år sedan men naturligtvis finns det sätt för redan rika att kringgå Sveriges Rikas Lagar för den fattiga allmänheten. http://www.foretagstidning.se/foretag-n … m-bluffen/

Har sagt det förr och säger det igen, det går inte att lugga en flintskallig men klart är att en del försöker genom att ge den skallige peruk, läs lån..

http://www.foretagstidning.se/wp-content/uploads/2015/01/vinst.jpg

Jag är kanske trög men förklara gärna kopplingen mellan assistansförsäkringen och pyramidspel??  roll

Bengt H skrev:

Jag är kanske trög men förklara gärna kopplingen mellan assistansförsäkringen och pyramidspel??  roll

Att vara och låta sig vara trög är en mycket underskattad god egenskap, den gör att man handlar eftertänksamt och det ovill förstås skaparna bakom pyramidspel, de spelar hellre på den för vissa inte helt okända strängen girighet. En del av de suspekta figurer som står bakom dessa såkallade företag har ofta en skrämmande historia med ett antal konkurser pga. bedrägerier, om du får tag på ägaren/ägarna för ofta har de målvakter på ansvarsfulla poster.

Men som brukligt, det står var och en fritt att bli blåst och jag är den förste att gå på sådant men man lär sig av att göra misstag, om det är bekant..

Med önskan om en skön helg utan att bli drabbad av något otyg.

edit. Vädermässigt ser det lovande ut.  cool

Senaste redigerad av vwato (2017-04-22 07:04:30)

Fast Falck Assistans finns ju oxå är det lika mycket bluff? http://vaghjalp.falcksverige.se/vaghjal … 0wodszIM7Q

Jag har kört med Falck förr men aldrig behövt utnyttja så jag använder inte det nu, ingår samma när jag servar bilen hos VW.

Mera känd som jb...

Jag kollade upp lite försäkringar senast som jag skulle ut på europatur med bussen.

Dels gick det att teckna en typ av assistansförsäkring med ett känt bolag. Vet inte om det kanske var Falck eller Assistanskåren.
Det gick att tecka månadsvis, så det blev inte mer än 2-300:- för att ha bärgning/assistanse på sin europaresa om man tog det en månad.

Men sen började kolla upp Trygg Hansas helförsäkring på min buss. Och där ingår assistans utomlands. Det borde även gälla övriga bolag????

Det ingick bärgning av bil och resa hem för dom i bilen. Skillnaden mot tex Falck är att du får betala en självrisk med Trygghansa. Det slipper man med Falck.

Så slutsatsen är att många av er som har helförsäkrade bilar åker förmodligen runt med en ganska bra Assistansförsäkring.

Jag frågade specifikt om man fick bärgning hem till Sverige. Jag fick som svar, troligtvis, då det är så speciell och gammal bil,  men det beror naturligtvis också på felet på bilen. Men sånt avgör av bärgarn på plats.

Senaste redigerad av Demian (2017-04-21 23:10:57)

Fått någe assisitanse till min bruksbil mewn
699:- typ...fick ett annat till andra bruksbilen
bara 399:- olika bolag men...olika bilar också.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

JBlom skrev:

Fast Falck Assistans finns ju oxå är det lika mycket bluff? http://vaghjalp.falcksverige.se/vaghjal … 0wodszIM7Q

Jag har kört med Falck förr men aldrig behövt utnyttja så jag använder inte det nu, ingår samma när jag servar bilen hos VW.

Bluff och bluff, det finns en gammalt uttryck som sa att, i dom lugnaste vattnet går de största fiskarna, det stämmer oftare än man egentligen vill veta. Bara för att ett företag är etablerat behöver det ju inte innebära att allt är guld som glimmar, historien visar i alla fall på annat där ett fåtal skott sig på massans enfald..

Kommer ni ihåg alla tilläggsförsäkring när man köpte elektronikprodukter, förmodligen finns dom fortfarande, det var många som tecknade dessa som egentligen täcktes av garantin på varan. Det var ett liknande scenario, någon satt i toppen och håvade in pengar från dem som behövde dom bäst.

Vid köp av mina Continental med fyrkantsdubb fick jag två års Falck assistensförsäkring gratis, det var helt okey men naturligtvis fanns det en baktanke och det var att i framtiden sälja in en försäkring två gånger till den som faller för frestande friserade siffror. En del täcks redan av hemförsäkringen som brukar innefatta en bra reseförsäkring, har man sedan tecknat en speciell reseförsäkring så börjar vi snacka om fyra försäkringar för liknande missöden och då borde assistensförsäkring som femte försäkran kännas overkill.

Det är alltid någon som ska betala kostnaderna och hur det går till finns i tidigare inlägg liksom var den oerhörda vinsten alltid hamnar.