Sv: Hebmüller kopia -55a

Härligt med smygpremiär.. smile

You only live once,but if you do it right,once is enough..

Hebmüller skrev:

Det är som sagt var bara vattenfärg idag, lacken är fortfarande svinmjuk, kan nästan tro att dem glömt härdare. Det är ju kanske ingen showlack, men man får ju vad man betalar för! Skulle vilja ha lite mer smäll i befintlig maskin, blir det någon skillnad att dunka dit 2 förgasare, mäktar motorn med det?? Tack för filmerna, vad är bästa tid den gått på??

Lacken ser jättebra ut på bild...!
Nej, den befintliga maskinen, OM den 1500:an/enkelport sitter kvar, är "bra som den är"...
Jag har en 2387cc motor med originaltoppar står "på hyllan" ifall du vill köpa någon snäll motor att sätta ett par 40-förgasare på. Då hamnar du på ca 14 blankt/402m ?
Bästa tid blev nog som videon ovan 12.35sek, samma 2387cc motor gjorde 12.17 året innan i min förra bil - som jag sålde då. Tätstegad låda i bägge....

Om du bara vill ha "lite bättre drag", rekommenderar jag annan motor, med bara 94mm cyl och allting annat original?
På Uråsaträffen (VW-Sydost) 2004 hade jag en 1914cc med original enkel Solex 34PICT, och körde 15.7sek på 402meter...

http://i.imgur.com/EcXhXxd.jpg

Har en sådan i min "vinterbil", om du vill provköra?

Senaste redigerad av mettis (2017-01-26 17:00:54)

Snyggt jobbat. Funderat på nån sorts suflett såden ser mer ut åt originalhållet?

Mera känd som jb...

Jag har fått ett sånt sjukt sug efter buss (måste vara någon slags kris) är det någon som vet någon schysst buss till salu, hör av Er??

Hebmüller skrev:

Jag har fått ett sånt sjukt sug efter buss (måste vara någon slags kris) är det någon som vet någon schysst buss till salu, hör av Er??

Ajdå..låter som långt framskriden vwhd..bara att ge sig hän.. wink

JBlom skrev:

Snyggt jobbat. Funderat på nån sorts suflett såden ser mer ut åt originalhållet?

Hebmüller skrev:
JBlom skrev:

Såhär har jag tänkt mig, dock har kapellbyggaren börjat med min båt först, hoppas att det inte ska ta allt för lång tid när han väl börjat med bilen.

Post's attachments

Attachment icon Screenshot_20170124-172705.png 827.58 kb, 7 downloads since 2017-02-04 

Vilken pärla det blir.  smile

Låter som en bra plan med sån.

Mera känd som jb...

-Finns lite fler bilder här (säljesannonsen för ett par år sedan...)
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29557

Hittade en gammal (mitt utgågna bredbandsabb..) http://hem.bredband.net/b777633/pics/Me … er2007.htm

http://www.rabiatmotor.com/images/media/stripp090523/Strippkrning20090523/dsc_0185.jpg

Senaste redigerad av mettis (2017-02-11 16:17:04)

Lagom till att denna bil är så gott som färdig så har jag lagt handpenning på ett nytt projekt som hämtas på lördag. Kan väl citera min sambo, när jag absolut inte trodde att du kunde bli dummare går du och köper något sånt här skrot!! Kan kanske tagit mig lite vatten över huvudet men den som lever får se.

Post's attachments

Bagge2.png, 493.21 kb, 768 x 432
Bagge2.png 493.21 kb, 17 downloads since 2017-04-20 

Får väl tacka Polema för den sjukt blanka lacken!

Post's attachments

bagge3.png, 629.89 kb, 486 x 864
bagge3.png 629.89 kb, 15 downloads since 2017-04-20 

Spännande med nytt projekt! Känner igen det där med förståelsen från andra hälften big_smile

Jag kan tänka mig att jag inte är ensam med denna förståelse. Det är också en jävla tur att hon inte frågat hur mycket pengar jag betalat för det nya skrotet. Kommer det fram blir det en radon 1a med betongutsikt!

Hebmüller skrev:

Jag kan tänka mig att jag inte är ensam med denna förståelse. Det är också en jävla tur att hon inte frågat hur mycket pengar jag betalat för det nya skrotet. Kommer det fram blir det en radon 1a med betongutsikt!

not alone brother...

Spännande med nytt projekt.. Mullern ser ju färdig ut..

Volkswagen -59 "Fahle - Tectylbubblan "
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"

Gladheims VW

Been there! Lättare att be om förlåtelse efteråt än att få tillåtelse innan..

-Hoppas du behåller "Hebben" trots nya projekt! (Om plats finnes...?)
Jättekul att ha sett den i helgen hos Folkabiten!

https://www1.garaget.org/archive/51/50110/140745/140745-1292842.jpg

Hebben släpper jag inte i 1a taget! Om nån skulle lägga ett orimligt högt bud så kanske, oddsen för det känns ganska avlägset så jag får se den som en pensionsförsäkring.

Den här pärlan fick komma hem till mig i lördags! Har ju aldrig hållt på med bussar så jag kan väl rada upp lite frågor här tänkte jag. Vad ska man göra för att få till en schysst sänkning ihop med 16 eller 17 tummare, sänkspindlar och eller en sänksats?? Om någon har några bra länkar till hur man fysiskt går tillväga så är jag tacksam för tips. Tanken från början var att göra detta till ett rullande projekt, tyvärr går inte motorn så där lär jag få lägga lite krut. Funkar skapligt när den är kall sen börjar den skjuta o smälla, efter det funkar den bara på tomgång. Bytte soppapump  o rengjorde förgasare i söndags men den vill ändå inte, ska köpa hem ett brytarlöst system så kan kag utesluta der, någon som varit med om något liknande, tacksam för info!! På sikt blir det samma färgkombo som hebben, schysst sänkning o ett par feta fälgar, blir nog lite ljud i också o lite inredning, dock känns det väldigt avlägset för tillfället!!

Post's attachments

20170422_125036-1612x1209.jpg, 402.71 kb, 1612 x 1209
20170422_125036-1612x1209.jpg 402.71 kb, 11 downloads since 2017-04-26 

mettis skrev:

-Hoppas du behåller "Hebben" trots nya projekt! (Om plats finnes...?)
Jättekul att ha sett den i helgen hos Folkabiten!

https://www1.garaget.org/archive/51/50110/140745/140745-1292842.jpg

Kan bara hålla med..jättekul att se den.. smile

Har bussen typ1 eller typ4 motor?

Jag är ju som sagt var inte helt hemma på det här men tror det är en 1800 motor med dubbla solex 34or, elchoke, eltomgång och elaccpump. Hur som helst så funkar den skapligt när den är kall varpå den endast går på tomgång när den blir varm. Har beställt ett nytt brytarlöst system som anländer i veckan som kommer, börjar med det så får väl felsökningen fortgå därefter. Kan tänka mig att det ev också kan vara förgasarna som spökar.

Senaste redigerad av Hebmüller (2017-04-29 21:00:55)

Nu är pärlan lite närmare jordelivet! Har även varit ute i helgen och luftat familjen, spännande tycker samtliga då man aldrig vet om man kommer hem igen. Köpte den i tron att kag skulle ha den som rullande projekt, kan med facit i hand konstatera att det tog 3 veckor och en jävla massa prylar innan jag fick den att gå, tänk vad lite skit i tanken kan göra, fy fan!!

Post's attachments

Attachment icon 20170515_221005.jpg 752.31 kb, 5 downloads since 2017-05-15 

Gött att det löste sig!

Kan väl inte påstå att den går något vidare, men den går!! Man får vara glad för det lilla! Tänkte att jag nu ska åtgärda grötlådan så man slipper tugga på backen varje gång 2an ska i.