Tråd: Lithium batterier

Lite sugen o byta till ett lättare lithium batteri..
men jag kör även min bil "daily" med org vxlströms generator.
nån som har några erfarenheter här ? som jag förstår är lithium batterierna betydligt mkt mer känsliga på rätt laddning.
och tar gärna tips på bra batterier smile

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

Sv: Lithium batterier

hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

Hmm klart intressant !
Undrar hur mkt den klarar av o dra startmotorn smile

Det finns fler som har det så på YT och laddar den inte i mellan blir det inte massor av ggr  hmm

Jag Kör med laddning / fläkt så det skulle fungera, frågan är väl mest om den orkar hålla i o dra igång en nersurad högkomp maskin....

Du får prova kostar inte så mycket, men bygg en låda till dom, smäller högt när dom gör det och kan sprida delar tongue

Hej,

Det som är på filmklippet är inte ett batteri, utan en kondensator. En kondensator ersätter inte ett batteri, men ihop med en kondensator kan man ha ett mycket mindre batteri.
En amperetimme (Ah) räcker till flera startförsök. Varför då 50-100Ah? En viktig sak är att kunna leverera de flera hundra ampere som startmotorn tar. Det är här som kondenstorn kommer in. Den är bra på att leverera mycket ström, men under kort tid.

Så, ihop med ett sådant här kondensatorpaket, kan man ha ett mycket mindre batteri, typ MC.

Om vi nu talar om lithiumbatterier (LiFePO4, lithiumjärnfosfat, som är den vanliga kemin. Lite annorlunda jfr mobiltelefoner, som brinner mycket "bättre"). Litiumbatterier har bättre högströmegenskaper, varför man kan ha mindre Ah-tal med ett sådant. Då blir det dubbel vinst, lättare material och mindre storlek.

/HOF

Ps. Varför funkade det på filmen? Jo, han hade laddat upp kondensatorerna externt innan startförsöket. Batterier och kondensatorer är som äpplen och päron, inte direkt jämförbara. Skulle det finnas något som hette användbart Ah-värde, skulle det vara väldigt litet för kondensatorpaketet. Ds.

Man kan göra på olika sätt
Men brukar inte leta upp det tyngsta batterit som finns o montera dit det så långt fram som möjligt för att få balans på bilen  smile
Om jag inte minns fel  finns det begränsing på max två 109 amp t i regelboken   smile
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering