Jag roar mig med att bygga en lätt inredning i Domänbussen då jag inte lyckats få tag på soffor till den. Baslådan är viktig (säger min dotter på 17) och den ska få vara med i designen.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Domänbussen -67:an
Jag roar mig med att bygga en lätt inredning i Domänbussen då jag inte lyckats få tag på soffor till den. Baslådan är viktig (säger min dotter på 17) och den ska få vara med i designen.
Mer
Någon som vet hur man tillverkar skivor till hörnen där bak i bussarna?
såg ju riktigt fint ut...ska du kunna sova i den också?
Hmm, den soffan. Har du sett Pimp my ride när de bygger en grön VW buss?
Fredde; Tackar, ja meningen är att man ska fälla ut skivor så att det blir en minisized dubbelsäng
David; Nope, borde jag sett den?
En dotter som är 17 bast å gillar bra ljud. Berätta mer
Härligt bygge! Skall du måla trät på något vänster?
Hehe berätta om dottern eller om bygget Bergau?
Vi äger bussen tillsammans hon och jag, ett arv med garanterad skattebefriad avkastning.
Jo jag ska troligen flocka den i svart eller lacka den i samma färg som bussen, baslådan ska kamoufleras med ett tyg i någon form av ram. Ett mindre kök ska tillverkas i bakluckan.
Jag ska sy upp dynor i en grön, gul, orange färgskala hadde jag tänkt till den. Innertaket ska kläs med takvinyl.
Fredde; Tackar, ja meningen är att man ska fälla ut skivor så att det blir en minisized dubbelsäng
![]()
David; Nope, borde jag sett den?
Din soffa verkar inspirerad av den. Sen satte de en smoothie maskin i den, en 40" TV och en massa ljud.
Hörnsoffa som din.

Se den om du inte sett den. Det att anmärka är väl Aluplåt, popnit och spackel som rostlagningar...
Ja lite likt är det men min blir nog mer praktisk än snygg som den där. Jag ogillar PMR just av den orsaken med dåliga lagningar. Är det här förresten den bussen de sågade bort det höjbara campingtaket? Har nåt minne av hur de vandaliserade en sjysst campingbuss och satte dit ett vanligt tak.
Både och? Låter som en bra kombo ;-).
Men härligt att höra dina planer. Tror att en annan färg än bilen skulle den må bra av! Kan bli lite enformigt kanske?
Någon som vet hur man tillverkar skivor till hörnen där bak i bussarna?
Hej!
Jag hade och fortfarande har en gammal Hörnskiva som jag kopierade och sen spegelvände.
Min svärfars brorsa 87 bast, böjde dem till mig. Gjorda i tunn plywood.
Hittar du ingen skiva i din närhet, kan du få min om du betalar frakt.
Så har du nåt att tillverka efter 
Låter som en bra reservplan om jag inte får till det, jag hör av mig isåfall.
Jan-Iver skrev:Någon som vet hur man tillverkar skivor till hörnen där bak i bussarna?
Hej!
Jag hade och fortfarande har en gammal Hörnskiva som jag kopierade och sen spegelvände.
Min svärfars brorsa 87 bast, böjde dem till mig. Gjorda i tunn plywood.
Hittar du ingen skiva i din närhet, kan du få min om du betalar frakt.
Så har du nåt att tillverka efter
Coolt med lite inredning och udda tänk!
Min enda fundering gäller "sparkskydd" av baslådans elements koner. Vet inte om ett uppspänt tyg räcker för att förhindra en olycka. Om den ändå ska döljas skulle jag sätta nät över elementen.
Bra tänk Kee, har faktiskt funderat på nåt mer hållbart som typ nät av metall eller nåt men inte hittat "rätt" lösning. Trial and error råder i mitt bygge och jag gillar egentligen inte att bygga i trä... Men so far so good, nu gäller det att hitta på ett sätt så att iläggsskivorna för sovplatsen ligger stadigt och kanske kan användas som bordskiva.
Jag kikar på bordsben och/eller glidskenor typ Reimo http://www.reimo.com/s/G-byggande/GB-au … _gestelle/
Coolt med lite inredning och udda tänk!
Min enda fundering gäller "sparkskydd" av baslådans elements koner. Vet inte om ett uppspänt tyg räcker för att förhindra en olycka. Om den ändå ska döljas skulle jag sätta nät över elementen.
Lite (o)roligt är det när minnet sviker, eller spökar... Har det med åldern att göra?
Iallfall skulle jag kolla efter dörrsidor åt Lappstockholmarn och vips under högarna av olika dörrsidor, panelskivor, isolerskivor och annat dök det upp två styck skivor som säkert satt där bak i hörnen då jag monterade bort inredningen för flera år sedan.
Lite loslitna men helt perfekt att malla av och tillverka nya skivor som ska kläs med samma tyg som soffdynorna ska ha.
Vilken är snyggare/bättre där bak? Den gamla loslitna masonit med tyg eller den nyskurna i ngt hållbarare än masonit pvc material. (givetvis ska pvc´n isåfall kläs)

eller

Helt klart den klädda varianten. Mycket trevligare i mina ögon. Bra jobbat! 
En ny idé, kanske inte så snyggt men härlig känsla att drömma om stranden och ...... En plotterdekal på den vita plastskivan helt enkelt.

coolt
grå karosseripapp är snyggast
Förmodligen blir det som den klädda varianten fast med samma tyg som soffdynorna ska ha och det är fortfarande inte spikat.
Idag har jag fixat lite med bänkskiva bakom sofforna, ett beg köp av ett ekfanerbord på stålben blev en trevlig bänkskiva som jag ska fälla in diskbänk med gasolplattor från en husvagn. Allt är löstagbart så besiktningen ska inte se att det finns en sådan
4 barstolar som följde med bordet blir garagemöbler, det finns en plan om ett "fikahörn" berättade ägaren av garaget.
Påställd och klar tog jag och min garagekompis en sväng ut med bussen och kollade på majrundan (hundratals hojar i kortege runt 4-kanten) Jätteroligt och trevligt!

Här är det tänkt att en diskbänk med gasolplattor ska in... Vattentank i vänstra hörn i mototrrummet och avloppsslang ut genom hålet där värmaren satt.

Förste fikat i bussen

Så här vacker var den då jag fann kärleken 

Boxerville » Projekt » Domänbussen -67:an
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.