Tråd: Säten och bältesfrågor 76-buss

Ohoj!

Har precis köpt mig en 76a buss som sommarbil!

Hämtade hem en tresitssoffa ikväll som jag tänkte ha vänd bakåt bakom framsätena.
Den bakre soffan ska vara fällbar sen ska det dit ett grogg/fikabord..

Till mina frågor då, som det är nu är bussen reggad för sex passagerare, kan jag då åka in med sex platser bak i bussen och en fram då så det blir sju passagerare utan att behöva regbesikta?

Behöver jag bälten överallt?

(borde väl ringa någon på transportstyrelsen och fråga, men jag tänkte om nån hade erfarenhet av detta så jag får en hint om hur jag ska göra)

//Alfred

Sv: Säten och bältesfrågor 76-buss

Beror på hur snäll besiktinigs gubben och hur snäll polis du blir stoppad av när bussen är full lastad wink

typ1 57, 64,64 och 64.
typ2 55,65 och 75a Pickis
Och husvagn 65.

Om du inte hade varit så långt bort kunde du lånat mitt två-sitsiga mellansäte till besiktningen.

Har jag sagt ett pris, så gäller det (oavsett vad "Regeringen" tycker där hemma). roll

Din leverantör av NOS - delar smile      Humlarps Shopen!

Efter ett förflutet inom firman Svensk Bilprovning ska jag försöka ge dig ett så riktigt svar som möjligt. Ska man hårddra det så behöver du inga säten i överhuvud taget, bara det finns bälten för sex passagerare. Förarstol behövs såklart.
Ett exempel var en finne som kom och besiktade sin 245:a varje år hos oss och den hade han när han åkte och fiskade och hade byggt en säng där bak. Bilen var fortfarande personbilsreggad. Varje år lyfte han lite på träsängen så att bältena bak gick att komma åt. Fullt godkänt.

När det gäller soffor så gör besiktningsmannen fel om han underkänner bilen pga att du har en plats för mycket, så länge du har sex bälten. Vad vet han om du kanske har en jättefet kompis som ska åka med?

Projekt ska man ha, många och stora.