1 Senaste redigerad av riseabove (2015-03-14 06:59:10)

God förmiddag mina damer och herrar !

Har byggt på en 1303:a från 73 som är tänkt att det skall gå o åka rejält fort med under ett par år när motivationen funnits samtidigt som budgeten tillåtit, är väl idag 70% färdig med fabrikation och ombyggnationen av bilen och det som återstår är montering av alla grejor samt införskaffande av motor.

Inget projekt är väl intressant utan bilder så jag slänger upp några från byggets gång och kommer sedan uppdatera allt eftersom bilen skruvas vidare på.

Svetsat fjäderbensstag som dessvärre medförde att original bränsletank inge går att montera
http://forumbilder.se/images/b77201282830A4aeb.jpg

Motorrummet förlängt frammåt med c:a 40cm för att få plats med eventuell stressfläkt och annat smått o gott. avtagbar front medelst m8 bultar.
http://forumbilder.se/images/8c7201283028A25fa.jpg

Främre krängningshängarbussning i delrin med glidbussning i mitten med smörjfickor. konstruerad o testat tillsammans med Anders från Borlänge.
http://forumbilder.se/images/1c7201283322A1ed3.jpg
http://forumbilder.se/images/0e7201283524A8285.jpg

Byggde egna justerbara fjäderben med gasdämpare från golf1 och "coilover-kit" från rallydesign i England. 2.25" fjädrar passar PRECIS och finns en UPPSJÖ med hårdheter o längder att välja på.
http://forumbilder.se/images/b47201283616A9ed6.jpg

Egenkonstruerade topplagringar med uniball infästning med rejäla camberjusteringsmöjligheter med vattenskurna flänsar.
http://forumbilder.se/images/997201283856A9b62.jpg

Lagom höjd med möjlighet att justera ner ytterligare. 16x7.5" fälgar fram o bak från borbet.
http://forumbilder.se/images/7f7201284108A444a.jpg

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

2

trevligt att du hittat hit! kommer bli bra det där!

3 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-01-27 12:13:47)

Finner detta mycket intressant ICQ/ag väntar med spänning.

Vad valde du för hårdhet på fjädrarna?

Fat chick fanatic

4

Banansvamp skrev:

Finner detta mycket intressant ICQ/ag väntar med spänning.

Vad valde du för hårdhet på fjädrarna?

Har valt 185pounds fjädrar . fick en åktur med kompisens 1302 med 225 pound fjädrar som jag tyckte blev lite för hårt. amerikanerna rekommenderar ju 120pound MAX till de där MAXextreme fjäderbenen men det är ju inte långt ifrån original ICQ/ab

Kommer mer bilder senare i afton. nu sitter stolarna från 924:an i och de bakre bromsoksfästena sitter på bärarmarna.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

5

Lite bilder på vad som blev gjort idag.

Fästen för skivbromsoken från saab 9000 färdigsvetsade.
http://forumbilder.se/images/807201254952Pa85d.jpg
http://forumbilder.se/images/877201254554Peeed.jpg

fästena till stolarna från Porsche 924 jag köpte för 150 spänn på skroten klara
den här bilden togs när bara halva fästena var klara, stolarna är monterade o passar perfekt.
http://forumbilder.se/images/d27201255137Pc42f.jpg

"Cup-stag" fixat o klart.
http://forumbilder.se/images/9f7201255431P2509.jpg

Imorgon blir det operation städa upp hela inredningen o måla allt som svetsats ordentligt.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

6

Kul att se bilder och lösningar, håller på med en liknande bil fast av årsmodell -75
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/390751_2945766013767_1549788422_32747619_1783178251_n.jpg

Formel Vee Dolling

7

lådan , framvagnen o bakre bärarmarna är från en 75:a på min . Sitter Porsche 944 tjocka torsionsstavar i bakvagnen o nya dämpare.

kommer bilder på alla lösningarna . , har även möjlighet att ta fram fler uppsättningar med delrinbussningarna till framvagnen om någon är intresserad av det. även topplagringarna bör jag kunna styra upp fler uppsättningar av.

Kommer köra med spacers som förändrar bultmönstret från 4x130 till 4x108 för att montera fälgarna bak men fram blir det omborrat bultmönster planen är att köra en liten specialare med volvo xc90 framskivor o några andra bromsok till nästa säsong.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

8 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-01-27 20:23:03)

Är det dom 25,5mm tjocka torsionsstavarna du har? Visste inte att det var någon skillnad mellan de bakre bärarmarna på en 73:a och 75:a? ICQ/ab

Fat chick fanatic

9

Jopp de 25.5 men ska leta upp ett par tjockare så småningom om jag inte tycker de här duger.

Det skiljer ingenting mellan bärarmarna minsann vad jag vet.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

10

haha nä det behöver det ju inte göra i för sig går ju bra att byta ut dom ändå  ICQ/ad

Fat chick fanatic

11

De kommer bli GRYMT till sommaren o prutta runt o skrapa asfalt med den ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

12

Om man använder bakre bärarmarna från 944 i stål så får man skivbroms bak på köpet, de i alu breddar för mycket.

Hur gör du för att justera caster?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:

Om man använder bakre bärarmarna från 944 i stål så får man skivbroms bak på köpet, de i alu breddar för mycket.

Hur gör du för att justera caster?

Jopp 944 bärarmarna bak med skivbromsar är ju det enkla o vettigaste alternativet egentligen men då jag inte fick tag på några sådana och INTE ville ha porsche-bultmönster och behöva köra porschefälgar vilka jag finner sjukt uttjatade på folkvagnar. Dessutom är handbromsen på porschen trumbromsbaserade något jag ville undvika . saab oken har sin mekansika påverkan direkt i oket istället , enklare och smidigare lösning anser jag. Dessutom får jag något inte alla andra kör.

Tormec i Östersund hade för länge sedan ett kit baserad på samma concept. Saab 9000 ok, Mercedes 190 skivor och avsvarvade trummor till "hubbar" .

För justering av caster fram kommer en uppdaterad platta med lösning för även detta. på min bil kommer jag troligtvis bygga om mina fjädertorn för att kunna flytta hela topplagringen. bak har jag idag ingen lösning på justering av camber/caster förutom de små möjligheter som finns original.

Aluminiumarmarna fungerar att använda med breddade bakskärmar , min gode vän Anders från borlänge kör bakre bärarmarna från 944 s2 på sin 1302:a ... så fungerar gör det ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

14

Men det är ju så jävla fult med breddade folkor.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Hej, kul projekt.. blir intressant att följa. Vilken längd har du valt på fjädrarna fram?  ICQ/ab

16

jo fult o fult. vill man åka fort får utseendet ta ett steg tillbaka .

Fjäderlängd kommer jag faktiskt inte ihåg men kan mäta dem när jag går ner o skruvar vidare ikväll men tror det var 12"

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

17

topplagringarna är jag intresserad av, Kostnad?  ICQ/ab

Formel Vee Dolling

18

Vintage Vw skrev:

topplagringarna är jag intresserad av, Kostnad?  ICQ/ab

Jag skall kolla upp det när barnen somnat vad vi kan tänkas landa på.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

19

Svwerker skrev:

Om man använder bakre bärarmarna från 944 i stål så får man skivbroms bak på köpet, de i alu breddar för mycket.

Hur gör du för att justera caster?

Har  för mig att 944 Turbo från 1985 har smala spårrvidden och de är i aluminium

Turbo Town "Home of overboost addicts"

20

Som jag har förstått det så finns alumiumarmarna i två längder. Båda är längre än stålarmarna men årsmodell 85 och 86 har smalare än 87 och framåt? ICQ/ab

Fat chick fanatic

21

Banansvamp skrev:

Som jag har förstått det så finns alumiumarmarna i två längder. Båda är längre än stålarmarna men årsmodell 85 och 86 har smalare än 87 och framåt? ICQ/ab

Fram till och med 86 har 944 exakt samma ET. Det borde ju betyda att bärarmarna inte har någon längdskillnad mellan plåt och alu då. -87 kom det längre aluarmar!

Mera känd som jb...

22

JBlom skrev:
Banansvamp skrev:

Som jag har förstått det så finns alumiumarmarna i två längder. Båda är längre än stålarmarna men årsmodell 85 och 86 har smalare än 87 och framåt? ICQ/ab

Fram till och med 86 har 944 exakt samma ET. Det borde ju betyda att bärarmarna inte har någon längdskillnad mellan plåt och alu då. -87 kom det längre aluarmar!


Kan kolla upp det med min gode vän som har alla olika utförande liggande ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

23

Hej, jag är också intresserad av topplagringar beroende på kostnad..

24

JBlom skrev:
Banansvamp skrev:

Som jag har förstått det så finns alumiumarmarna i två längder. Båda är längre än stålarmarna men årsmodell 85 och 86 har smalare än 87 och framåt? ICQ/ab

Fram till och med 86 har 944 exakt samma ET. Det borde ju betyda att bärarmarna inte har någon längdskillnad mellan plåt och alu då. -87 kom det längre aluarmar!

Tror man använde någon sorts spacer med stålbärarmarna men är inte säker

Fat chick fanatic

25 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-01-29 21:55:24)

Skall du svänga med bilen så är det inte så lämpligt att bredda bilen bak
Men om du breddar fram så blir den super snabb i svängarna och understyr mindre
sen brukar det vara bättre med relativ mjuk fjädring med  tjocka krängare så däcket får fäste i asfalten
PS profil höjden på däcket avgör vilken fjädersättning du skall ha
På porche 944 använde vi 125-140kg fjäder fram o 80-90kg bak och spårvids ökning på 25mm fram kontra bak med yokohama/brigstone R däck krängarenhämaren var 35mm fram 25mm bak  (bil vikt på 1030kg )
I tyskland på 24timas   ökade vi fjädertrycket med 20kg plus ökade  spårvidenfram med 5mm plus castern med några grader då blev den lungnare i max fart plus 40mm krängare fram  25mm bak
PS2 om man breddar spårvidden så blir det samma som man kortar hjulbasen  och på en banbil villman ha långhjulbas så den är okänslig
för man vill inte gärna ha en nervös när man kör på bana
Jag har glömt av hur mycket bredare 944är mot bubblan men drivaxelen är 100mm längre på 944an
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke