1 Senaste redigerad av iooor_21 (2011-12-10 17:49:41)

Vart erbjuden en splitbuss för 20k med svenska papper och då är man ju tvungen att åka och kolla... Och åker man och kollar så är man ju tvungen att släpa hem det också, så nu står det ytterligare ett projekt hemma i väntan på ny plåt
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/Foto387.jpg

Nytt mob nr...

2

grattis

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

3

iooor_21 skrev:

Vart erbjuden en splitbuss för 20k med svenska papper och då är man ju tvungen att åka och kolla... Och åker man och kollar så är man ju tvungen att släpa hem det också, så nu står det ytterligare ett projekt hemma i väntan på ny plåt
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/Foto387.jpg

Ja de blev en liten road trip idag ICQ/ag

4

gillar rubriken.. råkade ICQ/ae en dubbeldörr?

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

Ja, annars saknar den riktigt mycke plåt ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

Mer bilder ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

7

Roligt att den blev kvar i trakten.

Det var ruskigt nära att den blev skrotad för några år sedan. Mats (zündfolge) utanför Enköping ägde den i ett gäng är på -90 och 2000 talet. Sedan kom jag in i bilden då den skulle plockas ner och säljas i delar. Den skulle donera vissa bitar till Mats barndoor och jag hade en buss som behövde en del prylar.

Jag skulle köpa taket från den, så jag åkte dit. Ström och vinkelslip var framdragna, men då vi skulle börja kapa kändes det lite jobbigt att försöka få med sig hela taket på mitt takräcke till Ockelbobussen. Dessutom skulle jag också behövt fronten och lite mer prylar.

Det blev så att jag köpte loss hela bussen istället. Väl hemma började jag tvätta ur den och kände att det skulle vara ganska omöjligt att kapa ner den. Den fick stå till sig i ladan nått år och jag kompletterade upp den med lite saknade delar innan Daniel i Falun tog över.

Det kommer bli intressant att följa.

8 Senaste redigerad av iooor_21 (2011-12-11 20:55:53)

Hade inte tid att ta några fler bilder utan hann precis ställa in den i förrådet innan jag var tvungen ut på jobb igen. Men lägger in lite bilder som förra ägaren skickade
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/bild1.jpg
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/bild2.jpg
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/bild4.jpg
Som synes gillade förra ägaren tyvärr vinkelslipen mer än svetsen så karossen är väldigt försvagad, så det första som måste göras är att staga upp den ordentligt innan vi börjar laga den.

Sen fick jag med något som ser ut som ett baksäte till en dubbelhytt som han påstod var framsäte??? Har dom funnits med helsoffa fram eller hade någon lurat honom?

Nytt mob nr...

9

Något roligt hände på hemvägen också, när vi åkte genom kupolenrondell i borlänge, fick en kille motorstopp för att han satt och gapade och pekade på vårat ekipage  ICQ/ab

Nytt mob nr...

10 Senaste redigerad av kee (2011-12-11 21:01:24)

De fanns med helsoffa fram, men inte den årsmodellen. Även om det vore en framsoffa så ser den inte ut som dubbelhyttens baksoffa. Helsoffan fram har liksom en "skålning" vid förarplatsen, ett baksäte är inte profilerat på det viset.

Grattis till en ball buss förresten! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Ja dom verkar ha sluntit nå in i helvete med rondellen.Men de ska väl gå att göra buss av den igen ICQ/ag kan ju fråga Gustaf om diverse mått så man kan staga upp den.

12

Du kan väl kolla med honom om det är som ilt kunde fixa också

Nytt mob nr...

13

iooor_21 skrev:

Du kan väl kolla med honom om det är som ilt kunde fixa också

Ja de kan ja göra om han inte läser detta o hör av sig till dig själv.

14

kee skrev:

De fanns med helsoffa fram, men inte den årsmodellen. Även om det vore en framsoffa så ser den inte ut som dubbelhyttens baksoffa. Helsoffan fram har liksom en "skålning" vid förarplatsen, ett baksäte är inte profilerat på det viset.

Nu far du med osanning Kee. Det är bara årsmodell 1961 som har den "skålning" som du beskriver, o det är också sista året för framsoffa. De tidigare åren var det "platta" bänkar, o de ser väldigt mycket ut som baksätet i en dubbelhytt. Samma infästning o ligger säkert mycket nära i bredd också.

Gör om, gör rätt.

Hur mår hunden, Barken?  ICQ/ad  ICQ/am

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

15

25hpman skrev:
kee skrev:

Nu far du med osanning Kee. Det är bara årsmodell 1961 som har den "skålning" som du beskriver, o det är också sista året för framsoffa. De tidigare åren var det "platta" bänkar, o de ser väldigt mycket ut som baksätet i en dubbelhytt. Samma infästning o ligger säkert mycket nära i bredd också.

Gör om, gör rätt.

Hur mår hunden, Barken?  ICQ/ad  ICQ/am

Ursäkta lite OT men hur exakt ser skålningen ut ? Jag vill påstå att min soffa ,troligen original från 1961, är slät. Men den kan ju vara bytt ..

You´ll never know...

16 Senaste redigerad av Demian (2011-12-12 00:02:50)

Ja, det är jag som fixat framsätet. Jag har inte lurat nån, utan berättade som det var. Tanken var väl också att den ev skulle byggas om till ett äldre utseende, så då är ju soffa mer rätt, än enkelsäten.

Det är samma ryggstöd fram från barndoor till runt -60 någongång. Sedan så användes barndoorens framsäte som baksäte i splitdubbelhytterna och tidiga baydubbelhytter. Dom senare baydubbelhytterna fick andra fjädrar i sittdelen, men det är samma storlek.
För att krångla till det, så användes även kepsbussens sittdel som baksäte i splitdubbelhytten ett tag.

Angående att det är så friskt kapat, så är jag nog skyldig till det. Jag tyckte att förra ägaren borde kapa bort all rost. Han hade aldrig renoverat en buss och frågade sig fram. Men i mitt och många andras tycke, så är det så man börjar när man renoverar bussar.
Visst kan man kanske staga upp fronten vid transport. Men jag ser då inget konstigt i att det är kapat. Allt måste ändå passas in då man sätter dit frontplåtar och hundben. Hade det stagats upp, så hade det inte behövt varit rätt mått ändå.

17

25hpman skrev:
kee skrev:

Gör om, gör rätt.

Hårda ord!

För att kontra och jag påstår inte att du far med osanning, men min 62a har helsoffa och den verkar i allra högsta grad original för bussen. Så om jag far med osanning är vi i viss mån lika goda kolsupare, men jag ska inte sträcka mig så långt som att påstå att jag med definitiv säkerhet har rätt.

Oavsett vilket ska hans buss inte ha helsoffa fram.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18 Senaste redigerad av Demian (2011-12-11 23:48:51)

25hpman skrev:

Det är exakt samma ryggstöd. Jag har då stått och jämfört med ett tidigt baybaksäte, barndoor och kepsbuss. Det diffar nog inte en enda minsta fjäder. Likaså röstar jag också på att soffan var med 1962.

19

Demian skrev:
25hpman skrev:

Det är exakt samma ryggstöd. Jag har då stått och jämfört med ett tidigt baybaksäte, barndoor och kepsbuss. Det diffar nog inte en enda minsta fjäder. Likaså röstar jag också på att soffan var med 1962.

TheSamba skriver så här (skulle ju kunna vara specifikt för US...);
Hump Seat: VW Bus front bench seat used from early 1961 through 1962.  So called because of the hump in the backrest, offset toward the driver's side.  Both the base and the backrest are unique to these Buses.  The base has 2 posts at the rear to hold the backrest in a certain position, which were originally covered by rubber tubing to protect the upholstery.  Another attribute of the hump seat Buses is the 3-position backrest and bottom half adjusters, located on the Bus body.

http://www.thesamba.com/vw/archives/dic/pix/humpseat1.jpg

Nu är frågan.. har jag lärt mig något nytt idag eller?

20

Okej då vet jag varför det fanns en soffa med iaf.
Och JAG tycker det är fel sätt att laga rost på med det är min åsikt, då karossen nu är så klen att dörrar mm inte passar längre. Men vet att många anser att man ska kapa bort all rost innan man börjar. Jag tycker man byter en bit i taget så man inte försvagar bilen lika mycket men helt min åsikt.
Och vill egentligen inte klaga på någon men som jag ser det är det fel. ICQ/ab

Nytt mob nr...

21

Ok, då byter jag år. Från 61 till 62. Men som du ser i inläggen ovan, Kee....det var bara sent 61 till 62 som skålningen fanns. OCH det ser ut som en dubbelhytts baksoffa. Nog tjafsat.

Man kan ju undra om hunden överlevde?  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

22 Senaste redigerad av Demian (2011-12-12 10:20:55)

iooor_21 skrev:

Okej då vet jag varför det fanns en soffa med iaf.
Och JAG tycker det är fel sätt att laga rost på med det är min åsikt, då karossen nu är så klen att dörrar mm inte passar längre. Men vet att många anser att man ska kapa bort all rost innan man börjar. Jag tycker man byter en bit i taget så man inte försvagar bilen lika mycket men helt min åsikt.
Och vill egentligen inte klaga på någon men som jag ser det är det fel. ICQ/ab

Det är ju sånt som är nackdelen med att ta över renoveringar. Alla kör efter olika sätt. Jag var också väldigt försiktig med att kapa bort plåt i början, men har ändrat mig.

Men om jag får förklara mitt tänk.

Om du ska byta den inre balken, den som sitter under fronten, så måste man ju börja med att kapa bort den. För att komma åt att kapa bort den, så måste ytterskinnet på fronten och nederdelen av främre skärmkanten bort.
Redan då är ju fronten lös.
Om man i samma veva kapar bort hela skärmkanterna, hjulhusen och framgolvet spelar ingen roll. De har ju då inte längre nån bärande funktion för frontpartiet då. Speciellt om de varit rostiga.
Det blir så oerhört mycket lättare att komma åt och laga rost överallt om de är borta.
Det finns nog ingen splitbuss som har bra passform och spalter framdörrarna innan renovering. Så hur man än stagar upp innan renovering, så måste man ändå justera in det.

Att den har transporterats så är väl ingen höjdare, Det skulle jag nog inte heller gjort, men som tröst så det är ganska enkelt att justera. Fronten var ganska lagad sedan tidigare och det var ingen direkt passform på dörrarna innan all rostig plåt kapades bort.

Ett tips som du måste komma ihåg, är att börja med att få till rätt spalter och kryssmäta in bakdörrarna. Dvs mäta in B-stolpen rätt. Är det olika höjd i ovankant på lastdörrarna, så är kryssmåttet fel.
Jag gjorde tvärtom på en buss, började med framdörrarna. Då de var bra och jag började justera in bakdörrarna så drog det med sig framdörrarna, så spalten där blev fel.

All plåt du behöver är lätt att få tag på förutom främre hjulhusen. Jag har bara sett en firma som säljer dom. Det är Alan Schofield i England. Här har du en länk.

http://www.ahschofield.co.uk/50-67-brp1.php

Lycka till med renoveringen.

23

Tack för tipsen, ska samla delar till denna medan jag försöker få ut Ghia cabben på vägen.

Nytt mob nr...

24

Vad ska man köpa för märke på plåt egentligen?
Grön plåt är väl det bästa men är lite dyrare och svårare att få tag på vad jag förstår.
Hur är kvaliten på autocraft plåten?
Klokkerholm går helbort iaf, har hittils inte fått en enda plåt från dom som passat.
Vad jag läst om Schofield så är det bra plåt som han gör men det som han inte gör själv är dåligt?
Några andra tips?

Nytt mob nr...

25

jag skulle säga att autocraftplåten är finast och mest prisvärd, geerson har ju däremot ett stort sortiment...