1

Jag köpte just det här handtaget som ska sitta på instrumentbrädan på en Typ 1.
Som ni ser så är plasten fläckig, gulbrun och trist.
Känner någon till ett sätt att rengöra/renovera plasten så att den blir bättre, renare?

Post's attachments

201109222532.jpg, 109.17 kb, 800 x 600
201109222532.jpg 109.17 kb, 321 downloads since 2011-10-12 

Typ 1 1954 Stratosilver

2

Den här är jag sugen på att testa.... http://retr0bright.wikispaces.com/

3

Det blir jag med! Ser iaf väldigt lovande ut på bilderna på sajten men det är alltid vanskligt att veta om det stämmer eller inte.
Får väl ta på mig skyddsglajjor, kemirock och gummihandskar och testa själv!
Fanns ju flera recept att välja på.

Typ 1 1954 Stratosilver

4

lackera går ju alltid.

5

Jag tror jag hade testat med ett halvfint slippapper sedan ett ännu finare.
På plast brukar de funka.

6

Oxalsyra kan man ju använda till gulnade plastbåtar  och det funkar kanonbra.
Mattläggare brukar använda det till plastmattor också.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7 Senaste redigerad av lowang (2011-10-12 18:37:20)

Jag rengjorde ett par handtag till mellansoffa med cellulosathinner. De blev ganska fina, inte hundra men fullt acceptabelt.
Men de var nog gjorda i gummi kom jag på...

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

Torpa skrev:

Ahh intressant! Har ju en flarra av Biltemas fälgrengöring hemma, det är ju en oxalsyralösning. Ska testa det på de gulnade/skitiga kurvhandtagen jag köpte i Norrtälje.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9 Senaste redigerad av Torpa (2011-10-12 20:46:20)

kee skrev:
Torpa skrev:

Ahh intressant! Har ju en flarra av Biltemas fälgrengöring hemma, det är ju en oxalsyralösning. Ska testa det på de gulnade/skitiga kurvhandtagen jag köpte i Norrtälje.

Fasen där lärde ja mig nåt nytt hade inte en aning om att det är oxalsyra i fälgrengöringsmedel, brukar använda sånt till riktigt grisiga växellådor o motorer det blir som nytt efter det.
Ren oxalsyra till båten har jag köpt på en golvläggarfirma mycket billigare och bättre än att köpa de medel som finns i båthandeln ICQ/ag
Fast då är det i pulverform som man blandar i vatten.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

10

Ja det är inte så många som känner till det. Ofta blir det billigare literpris att köpa ren syra och spä själv, men tillgängligheten kan många betala för.

Intressant att du rengör motorer och lådor med detsamma, en kollega till mig rengjorde sin buggymotor med vad som beskrevs som "något båtrengöringsmedel". Jag misstänkte att det var oxalsyra-baserat, men var lite osäker. Tänkte därför testa fälgrengöringen på ett block jag har ståendes (det är därför jag köpt flaskan), men har ännu inte hunnit. Känns ju hoppfullt med din kommentar nu när man ska börja pilla med motorbyggen.  ICQ/ab

11

Det funkar skitbra, jag brukar skrapa bort det värsta med kniv och sen gå på med fälgrengöringen med diskborste och skölja emellanåt med varmt vatten.
Och man slipper den där feta ytan som blir om man kör med avfettningsmedel, det blir helt snustorrt efter det har torkat.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

12

Vill bara tacka för alla värdefulla och snabba tips!
Ska nu gå till en golvläggare och köpa oxalsyra istället för att dra igång kemiexperimentet.
Kul också att en tråd kan sprida kunskap till fler. Fantastiskt med detta forum!

Typ 1 1954 Stratosilver

13

Internet o forum är ingen dum idé alls.
Hoppas att det funkar lika bra till bilplast som det gör på båtar för där är det oslagbart.
Skriv gärna hur resultatet blev sen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

14

Det får bli ett experiment och det kan knappast bli sämre än vad det är nu. ICQ/af
Återkommer med bild när jag provat.

Typ 1 1954 Stratosilver

15

Nu har jag provat att lägga handtaget i oxalsyra. Lät det ligga i över natten.
Jag hade svårt att få syran att blanda sig med vattnet, det mesta lade sig på botten som ett vitt täcke.
Blev ändå rätt nöjd med resultatet men måste säga att jag hade väldigt höga förväntningar.
Kanske det att syran inte blandade sig påverkade? Vet du möjligen hur viktigt det är, Torpa?
Bifogar en bild att jämföra med första bilden i tråden.

Post's attachments

IMG_2657.JPG, 301.24 kb, 850 x 635
IMG_2657.JPG 301.24 kb, 302 downloads since 2011-10-16 

Typ 1 1954 Stratosilver

16 Senaste redigerad av Matajen (2011-10-16 23:08:16)

Förresten, vet någon som har ett sånt här handtag om fälten i mitten ska ha en annan färg?
På mitt har det breda fältet samt de smala, över och under, en mörkare nyans.
Är nyfiken på om det varit så från början…

Post's attachments

IMG_2656.JPG, 232.72 kb, 850 x 444
IMG_2656.JPG 232.72 kb, 293 downloads since 2011-10-16 

Typ 1 1954 Stratosilver

17

På bilderna ser det ut att ha gått fantastiskt bra. Juste av dig att lägga upp bilder. Hur känns det att ta i efter behandlingen? Är "konsistensen" rätt eller har den också förändrats?

18

Tycker också det ser skitbra ut i förhållande till hur den var innan.

19

Att inte all syra löser sig på en gång beror troligtvis på grund av för dålig omrörning, eller för låg temperatur. Det kan även vara så att du mättat lösningen. Men generellt gäller det, att när man löser upp organiska föreningar i vatten, får man röra om tills det lösts upp helt, det kan även hjälpa att värma lösningen. Det hela har att göra med oxalsyrans delvisa opolära karaktär och denna typ av föreningar löser sig inte helt lätt i polära lösningsmedel som ju vatten är. Den oupplösta fraktionen av syran deltar inte i någon kemisk reaktion.

Men resultatet är ju slående. Det här blir definitivt behandlingen för mina kurvhandtag! ICQ/ab

Vad fick du betala för syran (pris och mängd?) och var köpte du den?

20

Ser kanonbra ut. En how to skulle pass på denna metoden.
Kul du la upp bilder.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

21

Ja, ni har rätt! Jag ska naturligtvis vara väldigt nöjd med hur det blev.
Men som jag skrev så hade jag höga förväntningar och är en petgubbe, särskilt vad gäller det estetiska.
Kan nämna att även bultarna och brickorna åkte med ner i syran och de blev jättefina. All rost rann liksom av och ytan blev len.

bdagman: Handtaget har möjligen något mera ”gummikänsla” på ytan och lite, lite mjukare. Vilket jag bara tycker är till det bättre.
Innan behandlingen var det hårdare på ytan, skapat av väder o vind förmodar jag eftersom bilen har stått ute länge.

Kee: Aha, jag rörde runt en bra stund men använde kallt vatten. Kanske jag ska prova med varmt vatten. Ljummet?
Tack för all info! Jag köpte en flaska från Nitor. Betalade en dryg hundring för 600g hos Börjes färg på Hornsgatan (för er som bor i Sthlm).

Typ 1 1954 Stratosilver

22

Matajen skrev:

Nu har jag provat att lägga handtaget i oxalsyra. Lät det ligga i över natten.
Jag hade svårt att få syran att blanda sig med vattnet, det mesta lade sig på botten som ett vitt täcke.
Blev ändå rätt nöjd med resultatet men måste säga att jag hade väldigt höga förväntningar.
Kanske det att syran inte blandade sig påverkade? Vet du möjligen hur viktigt det är, Torpa?
Bifogar en bild att jämföra med första bilden i tråden.

Det där blev ju riktigt fint ICQ/ag  undrar ja om man kan få det mycket bättre än så.
Jag har blandat syran i varmt vatten, så varmt man kan få ur kranen. Det har funkat så pass bra att jag har fyllt blandningen i en sprayflaska för avfettning och duschat på båten med.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

23

Matajen, vilket blandningsförhållande hade du med vatten o syra?

24

Jag gick först på den dosering som stod på flaskan. Har för mig att det var 100g syra per liter vatten.
Strösslade dock över lite till efter några timmar eftersom jag inte tyckte det hände så mycket och att det mesta lade sig på botten.

Typ 1 1954 Stratosilver

25

Idag testade jag samma knep, fast med Biltemas fälgrengöring eftersom det var vad jag hade hemma. För att snåla lite spädde jag det hela med vatten. Handtagen ligger kvar ännu, de for nog ligga ett tag till. Jag tror inte doseringen är lika viktig om man kompenserar med tid och/eller värme. Samma gäller för alla kemiska reaktioner, tex om du ska avrosta metallbitar i syra.

Jag testade även att rengöra ett motorblock jag hade, det går okej tycker jag, det blir ju rent efter några skrubbningar. Jag tror man kan optimera processen med lacknafta/avfettning till en början, för att sedan gå över till syran.