Har ju min originalmotor liggandes på sidan av bussen.
Och jag efter nu lite strul fått den som sitter i att spinna, så tänkte jag ta mig an att bygga en "ny" av original blocket.
Vad har ni för tips och trix för att få till en driftsäker och vettig typ4?
Självklart så kostar bra grejer pengar. Men jag vill inte lägga hur mycket som helst. (jag har en realistisk syn på vad saker kostar)
Är det fuggar eller insprut som gäller? Tänker inte i första hand att den ska trimmas, det är driftsäkerhet som efterfrågas..
2 2017-10-24 18:34:40 Senaste redigerad av Martin A (2017-10-24 18:34:57)
Jag har tänkt tanken på ett lite modernare sprut typ motronic från tex nån Opel från tidigt 90-tal.
Enkla att ha att göra med och driftsäkra. I kombo med en annan kam och en putsning av topparna borde väl bli en skön motor.
Om man nu inte vill bygga turbo förstås.
Martin A
Driftssäkerhet har ofta mer med dig som person och dina kunskaper att göra än vilket system du väljer att driva motorn med.
Kan du bestycka om en förgasare med förbundna ögon och i minus 30 grader så vet du troligtvis vad du gör och får driftssäkerhet på förgasare.
Är du duktig på bil-el och felsökning på insprutningssystem och förstår att en enda dålig lödning eller dåligt krympt kabelsko kan göra även det bästa insprutningssystem galet så löser du säkert det också. En bredbanslambda och några tempgivare på olja och toppar så har du koll på hur motorn mår under körning oavsett vilket system du väljer. Ett modernt sprut är ju dock lite flexiblare och kan kompensera för lufttryck och insugstemp utan att du behöver bry dig när systemet väl är injusterat.
Motor som motor har ingen betydelse
Det som man måste vara noga med alla komponenter är rena o har rätt mått
Samma med att vara noga med det är rent när man jobbar
Har sett skrämmande exp att ha borr spån o någon som slipar samtidigt som man monterar ihop maskin
Lite skit i ett vevlaget kan göra att olje tempen går upp 5-10 grader
En av dom viktigare sakena är att kolla upp vikten på sina rörliga delar att dom är väldigt lika typ 1 gram skillnad
///Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Renlighet är alltid viktigt vid motormontering, som skrevs. En av svagheterna med typ 4 motorerna är aluminium packningen mellan cylinder och topp. Ett mycket vanligt problem är att de skadas och cylinder och topp skadas samtidigt.
När jag byggde ihop en 2-liters typ 4 motor till min 215 lämnade jag därför bort dessa. Genom att med slippasta leppa in anliggningen använde jag bilen i ca 15 år till diverse transporter utan att det blev problem med detta, tills den lämnades att stå av andra orsaker.
Under en resa med bilen lossnade en vipparmaxel till fyrans cylinder. Den toppen reparerades med Helicoil på plats. Den andra sidan blev åtgärdad samtidigt, men eftersom gängorna där var perfekta blev det endast fixat med grön Locktite på pinnskruvarna.
När jag hade använt bilen i ca 10...12 år började oljekylaren läcka.
En svaghet är också vajern mellan luftspjäll och termostat.
6 2017-10-31 09:59:11 Senaste redigerad av Junte (2017-10-31 10:00:47)
jag skulle välja ett modernt enkelt sprut, tex maxx ecu, nya spridare,
ny pump, nya bränslerör/slangar, och återanvända spjällhus, plenum, insugsrör.
ihop med en renoverad motor tror jag det ger bra pålitlighet.
man kan komplettera med turbo sen om man vill 
it would burn off both of your ears . . . "
7 2017-10-31 12:35:47 Senaste redigerad av Kjell T (2017-10-31 12:36:27)
På vilket sätt skulle turbo bidra till att öka driftsäkerheten?
Personligen tycker jag min motor går lugnare med turbo än utan. 
Att skruva ihop dammfritt är väl enligt mig rätt så självklart, men man ska aldrig bli förvånad, så jag tackar för infon till tråden.
Men om vi ser på vad för kam, vippor, kolvar, cylindrar osv? Fabrikat på delar?
Det blir inget turbobygge eller så.
Jag önskar en normal, gärna stark, prisvärd men framförallt driftsäker motor.
Och jag eftersöker då just fabrikat av delar som funkar kvalitativt, vilken kan, vippor, koppling, tryckplattor som ni har erfarenhet av fungerar väl och länge.
Förutom underhållet så går det ju sällan att bygga en hållbar lyxmaskin för ett hubba bubba och ett gem.
Underhåll, oljebyten och annan magi håller jag gärna utanför. Jag vill helst ha tips på rena delar/fabrikat/slag/volym/grader
10 2017-11-01 06:41:22 Senaste redigerad av putte (2017-11-01 06:41:55)
Jag går i liknande funderingar och har tittat på delar hos följande företag (så får du en pris bild):
https://aapistons.com/
https://type4store.com/
https://www.ahnendorp.com/
http://www.germansupply.com/home/customer/home.php
Sen självklart alla dom vanliga företagen vi använder i våran luftkylda hobby 
Det enda du kan vara säker på är att det kommer kosta med det gör ju all motorrenovering/trimning
Sen ska man ju läsa på lite också, kolla in the type 4rum på http://www.shoptalkforums.com/ där hittar du alla svar du behöver o lite till. 
75:a Late bay Westfalia
Kolvar kvalitets prylar funk utmärkt med gjutna på en gatmotor som inte varvas ( går tystare och har förskuten kolvbult som en smidd inte har)
Om man väljer en smidd kolv har man större kolvspel ( brukar slammra innan dom är varma )
Kolvringana bör ha std mått för att det skall funka länge ( smidd har ofta tunna ringar )
AA s är blilliga men är kina prylar som har så där kvalitet ( smidd)
Std stakar som är viktade funkar bra ( man kan lätta dom så blir dom bättre )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
turbokommentaren var väl mest en vinkning åt Martin A,
en vettig väg om man vill trimma, men det ska ju inte Niclas . . .
bidrar med en länk:
www.ratwell.com
och hoppas du hittar nåt bra-att-ha-tips 
it would burn off both of your ears . . . "
13 2017-11-02 14:22:40 Senaste redigerad av Junte (2017-11-02 14:24:33)
speedshop sign:
CHEAP - RELIABLE - FAST
(you can only choose two)

it would burn off both of your ears . . . "
Jag har tänkt tanken på ett lite modernare sprut typ motronic från tex nån Opel från tidigt 90-tal.
Enkla att ha att göra med och driftsäkra. I kombo med en annan kam och en putsning av topparna borde väl bli en skön motor.
Om man nu inte vill bygga turbo förstås.Martin A
Jag har renoverat min typ4 och vill göra den så drifsäker som möjligt, så ett modernare insprut låter ju väldigt intressant. Har du mer fakta kring det eller vet vart man kan hitta de?
Nybörjare men suger information som en svamp

Den mest driftsäkra Typ4 är nog en som är helt original. Finns många som fortfarande åker runt med originalmotorer från sent sjuttital.Det går säkert att bygga om dom till modernare sprut men det kräver kunskap och tålamod. I mina ögon är det kunskap+erfarenhet som bygger motorer som håller i längden. Sen skadar det inte att man har ett motoröra och justerar det som händer under motorns livslängd. Täta filter och oljebyten är också en viktig detalj. Att stirra sig blind på olika cylindersatser och vevstakar och tro att man kan köpa sig driftsäkerhet är en vanlig form av självbedrägeri. En annan detalj är att de delar som produceras idag inte är i närheten av den kvalitet som fanns när dessa motorer var nya.Mitt recept skulle gå ut på att bygga motorn med nya standarddelar men plocka bort det snart 40år gamla sprutet och istället montera två förgasare och sen få motorn instäld på rulland landsväg. Sen kan man även fuska och bygga en typ1 för halva pengen med mer pulver men det är ju alldeles för enkelt.
Hej
Har läst mycket om typ4 motorn och de flesta verkar eniga, för att motorn ska ha ett långt liv byta till en modern kam (ex web) mekaniska lyftare och ett billigt ormbo, viktigt för att sänka topplockstemp. original motorn går lätt för varmt med skadade ventilsäten som följd.
När du pratar om billiga ormbon, är detta ett lämpligt?
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … rtnr=3-141
Eller måste man köpa ett sånt som går hela vägen från topparna?
Hur gick det Niclas? Mycket nyfiken på vad receptet blev till slut, är precis i samma läge nu
Hej kul att du vill bygga en typ 4. jag håller precis på att sätta ihop min, en vad jag förstått beprövad kombination för driftsäkerhet är 2056 (96x71) eller 2278 (96x78). Den senare är den jag bygger just nu med en webcam 163. Kan av min erfarenhet säga att om pengarna styr hade jag valt en 2056 för då behåller du vev och stakar och lägger dem pengarna i topparna istället. En 2278 kostar som fan att bygga och det är bara förnamnet, hade jag inte varit så långt in i projektet redan hade jag nog byggt en 2056 istället.
Mvh björn
Har en midt i prick för dig t.s (Delar t.s ) 
Mvh/Erich
Nu var det ett tag sen jag läste på och försökte vara lite insatt om typ 4 (mer än 10 år sedan) men var det inte så att man kunde borra upp original 2,0 liters cylindrarna till 96 mm och använda kolvar från någon volvo-motor (B20 eller B21) och på så sätt ha bra originalcylindrar och dessa kolvar skulle väl vara relativt lätt att hitta i framförallt Sverige. Enligt Jake Raby så var väl 2056 en pålitlig kombo. Har för mig att det var där jag fick info om att volvo-kolvar var ett bra val. Som jag förstod det då så var väl originaldelarna i typ 4 generellt sett ganska bra.
Nu var det ett tag sen jag läste på och försökte vara lite insatt om typ 4 (mer än 10 år sedan) men var det inte så att man kunde borra upp original 2,0 liters cylindrarna till 96 mm och använda kolvar från någon volvo-motor (B20 eller B21) och på så sätt ha bra originalcylindrar och dessa kolvar skulle väl vara relativt lätt att hitta i framförallt Sverige. Enligt Jake Raby så var väl 2056 en pålitlig kombo. Har för mig att det var där jag fick info om att volvo-kolvar var ett bra val. Som jag förstod det då så var väl originaldelarna i typ 4 generellt sett ganska bra.
Det var många år sen att det var lätt att hitta B23 kolvar (96mm) dom är slut på volvo ( till och med i volvos orignal cup får man använda efter marknas kolvar ) B21 har 92 mm även dom är det brist på B20 har 85 mm dom är ännu svårare att hitta
bilarna är rätt gamla och delana tar slut även för volvo ( dom har sina delar i 10 år sen skrotar dom ur lagret)
Att hitta någon firma som borrar i dag är ännu svårare än för 10 årsen ( gubbarna lägger ner firman när dom är gamla ingen tar över
)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
eing9911 skrev:Nu var det ett tag sen jag läste på och försökte vara lite insatt om typ 4 (mer än 10 år sedan) men var det inte så att man kunde borra upp original 2,0 liters cylindrarna till 96 mm och använda kolvar från någon volvo-motor (B20 eller B21) och på så sätt ha bra originalcylindrar och dessa kolvar skulle väl vara relativt lätt att hitta i framförallt Sverige. Enligt Jake Raby så var väl 2056 en pålitlig kombo. Har för mig att det var där jag fick info om att volvo-kolvar var ett bra val. Som jag förstod det då så var väl originaldelarna i typ 4 generellt sett ganska bra.
Det var många år sen att det var lätt att hitta B23 kolvar (96mm) dom är slut på volvo ( till och med i volvos orignal cup får man använda efter marknas kolvar ) B21 har 92 mm även dom är det brist på B20 har 85 mm dom är ännu svårare att hitta
bilarna är rätt gamla och delana tar slut även för volvo ( dom har sina delar i 10 år sen skrotar dom ur lagret)
Att hitta någon firma som borrar i dag är ännu svårare än för 10 årsen ( gubbarna lägger ner firman när dom är gamla ingen tar över)
/// Micke
Sedärja...ja det var inget jag hade tänkt göra då det begav sig för jag hade tänkt köra original 94 mm med turbo men på den tiden var det görbart i allafall. Men då var ju volvo 240 en dussinbil som man fick för 5000:- och så är det ju inte längre.
Jo, lutar åt en 2056 med en webcam 73. Mekaniska lyftare, original förgasare.
Någon rekommendation på toppar? Om de gamla ser om ok ut och byter säten o styr, är de ”säkert” eller skulle ni sikta på ett par nya?
Lite info
Om man kör med typ1 lyftare i en typ 4 håller kamen längre
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
