1

Bytte (givetvis) oljepumpen i 1500-motorn till min 67 Ghia när jag renoverade allt ca 1995.
Men, för ett par veckor sedan (givetvis efter att man dragit om hela bränslelinan) vägrade röda lampan slockna. Så efter test med annan oljekontakt så bytte jag pump. För andra gången på bara 20 år...  ICQ/ad .

Nedan lite bilder (det _kan_ inte bara vara jag som tycker det är sjukt vilsamt att nätflukta på andras renoverande... ICQ/ad  )




... just det ja... det gick sååå mkt enklare med rätt avdragare. Förra gången körde jag med typ Biltema tre-benta små monster och tja... inte minst för remskivan. Jäklar vad mkt enklare det är med exakt rätt.

Post's attachments

0_ny pump, lock, packningar.jpg, 107.48 kb, 900 x 675
0_ny pump, lock, packningar.jpg 107.48 kb, 286 downloads since 2016-11-04 

avdragare_pump.jpg, 87.77 kb, 497 x 520
avdragare_pump.jpg 87.77 kb, 313 downloads since 2016-11-04 

avdragare_remskiva.jpg, 243.78 kb, 900 x 836
avdragare_remskiva.jpg 243.78 kb, 282 downloads since 2016-11-04 

drev, äldsta till nyaste.jpg, 172.57 kb, 900 x 675
drev, äldsta till nyaste.jpg 172.57 kb, 302 downloads since 2016-11-04 

inuti_underifrån.jpg, 210.4 kb, 900 x 675
inuti_underifrån.jpg 210.4 kb, 256 downloads since 2016-11-04 

2

Hej
Hur ser kamen ut när axeln är så sönder äten
Jag ha aldrig sett en så uppäten driv del under 30 år som kamen har varit oskadad
Ofta är det silen som gör att det blir sådana pulser ( skitig)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Hej M, det är sant. Vad jag kan se på bilden är det också slitet. I alla fall om man jämför med lånade bilder från thesamba (mm): http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1063082.jpg ... som också har en bra på hur det är konstruerat: http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1062617.jpg ---- eller här (ännu mer pedagogisk) https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/9/2015/02/air-cooled-vw-engine-oil-system-05.jpg

--- (absolut inte mina grejer ovan, lade till för tydlighet bara) --- jag hade inte isär blocket 1995-96, tog bara av toppar, cylindrar, nya ringar, slipade topparna för hand med pasta etc. Inte nu heller. Nu var prio mer att ö h taget få igång bilen.

När man känner på pump-drevet fick det i alla fall grepp i kamen. Lite spel, ja. Men grepp. Och som sagt, oljelampan slocknar i alla fall... ICQ/ad

Men visst har du rätt, en mer genomgående renovering av motorn hade varit bra. Frågan är om man får den tät igen?

Post's attachments

bakom pumpen.jpg, 234.29 kb, 675 x 900
bakom pumpen.jpg 234.29 kb, 297 downloads since 2016-11-05 

4

... jag får dregla över den här lite... http://vwparts.aircooled.net/Stock-Cams … 9-021d.htm    ICQ/ad

Fråga: eftersom jag saknar vissa verktyg, har lite svårt att lyfta ur motorn själv etc. Rent teoretiskt, vad ligger motor-renovering på om man skulle köpa en? Typ är det idé att köpa en motor-renovering --- eller är det i så fall lika bra att köpa en motor?

5

Gör rätt eller kasta pengarna i sjön......
oljan e väl bland det viktigaste en vw motor har.. både smörjning och kylning (till viss del)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jojo, men "rätt" i det här fallet var väl typ att byta oljepump? Oljan är viktigast.

Absolut, helrenovering av motor är typ "mer rätt", eller byta (och kanske skifta över det senast bytta). Vad ligger beg 1500 motorer runt?

7

Tänker bara att om kammen är så sliten så kommer troligen pumpen bli kass snart igen...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Jag vill inte vara taskig men
Hur oljan är inbränd i kamdrevet  så är det bara en tids fråga tills du står still
Om det har varit varmt där skulle jag tippa på det är mycket glapp i dina lager så Oljan läcker vid sidan om dom
Vid 0,4 bar ( då släcks lampan ) får man metall kontakt = värme (under 1bar är det något som inte är bra )
När det blir varmt så blir magnesumen mjuk och man skadar lagerlägena i blocket
Ps vid rådande dollar pris som är i dag (cirka 13,5 med frakt och moms och tull inräknat ) skulle jag tro det är lättare och billigare att köpa här i landet typ på CSP  dom har std kammar i lager
Ps 2  Om du la in i marginalen var du håller till så kan det vara någon i när området som kanske kan hjälpa dig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9 Senaste redigerad av jacobsteel (2016-11-06 00:30:54)

Tack! Jo, en skiss vore att köpa en andra motor, renovera upp den och sen skifta. Den som sitter i är sliten (även om den har bytt förgasare, bensinpump, oljepump mm). Jag håller till i Göteborg.
Har dock tyvärr _ingen_annan_ bil än Ghian så transporter är tyvärr aningen trixigt nu.

PPRMicke - tack för tips om trycknivåerna. Det innebär ju att fara finns även med lampan släckt. Bra att veta (har ju ingen tryckmätare).

ok, får hålla ögonen öppna på motor till salu...

10

Det ser ut som om du både har haft och igen köpte fel oljepump. Du har en 4-nitad kamaxel på bilden (72-) och kartongen till pumpen är märkt AKHD (70-71).

11

P. skrev:

Det ser ut som om du både har haft och igen köpte fel oljepump. Du har en 4-nitad kamaxel på bilden (72-) och kartongen till pumpen är märkt AKHD (70-71).

P! Ja, tack! Visst gör det.

Jag var just i telefon med Dalhems också. Kamen har ju inte gripit i knappt alls på mittpumpen. Laddar upp bilden igen med förklarande text.
Originalpumpen (längst tv) ser ju ut att ha gripit 2-4 ggr djupare i kam än den i mitten.

Det om motor-numret och kam-nitar visste jag inte. Bilen är från 1967, men motorn skulle då snarare vara från 72? Inget jag vet (den var i - ahum - "icke-originalskick"
när jag började 1995).

Post's attachments

oljepumpar_text.jpg, 179.92 kb, 900 x 675
oljepumpar_text.jpg 179.92 kb, 291 downloads since 2016-11-07 

12 Senaste redigerad av jacobsteel (2016-11-07 20:34:26)

1. Någon med god syn/bra erfarenhet som kan avgöra om det är en nit eller en skruv/bult på kammen? (EDIT: ju mer jag tittar tycker jag "nit"... mer än bultarna på kammarna ovan i alla fall).

2. Eller bli klok på motornumret? Det slutar på "X", anar man en VW-recycling-symbol först? Eller? (jag kollar https://www.thesamba.com/vw/archives/in … etters.php Det är en enkelportsmotor.
Men med "X" efter och vad jag tycker ser ut som recycling-symbol framför. Då kan den alltså vara från 1972?

BONUS, tja, själva bilen ser ut såhär:

EDIT2: kollar jag här ser det ju ut som jag har nitar. Och kanske en 1600 utbytes-motor? http://tallerdelbug.blogspot.se/2012/05 … -pump.html

Post's attachments

GHIA_FRONT_BES_UA_2015.jpg, 89.56 kb, 720 x 540
GHIA_FRONT_BES_UA_2015.jpg 89.56 kb, 280 downloads since 2016-11-07 

MOTORNUMMER_UTBYTES.jpg, 147.97 kb, 900 x 253
MOTORNUMMER_UTBYTES.jpg 147.97 kb, 249 downloads since 2016-11-07 

nit-eller-skruv.jpg, 188.89 kb, 849 x 699
nit-eller-skruv.jpg 188.89 kb, 263 downloads since 2016-11-07 

13 Senaste redigerad av jacobsteel (2016-11-08 13:27:01)

Ha! Tydligen har jag en gammel USA-motor. Ny pump beställd, en djupare (längst till höger)... och här måtten man kan kontrollmäta med:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1351870.jpg

... fortsättning följer..

14

motor bokstav H är en 1500cc motor (blocket är sådant )
X är utbytes motor
En länk till en bok på svenska med massa info 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

PPRMicke skrev:

motor bokstav H är en 1500cc motor (blocket är sådant )
X är utbytes motor
En länk till en bok på svenska med massa info 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// Micke

Tackar för detta - och massa mer matnyttigt i tråden! Topp-forum det här! ICQ/ag

16 Senaste redigerad av jacobsteel (2016-11-10 13:58:55)

Uppdatering: djupare pump kom igår. Snart montering (långsamt, noga, kontroll-mäta alla djup och dra runt för hand innan start), och när man ändå är där och gräver - varför inte mäta tryck och temp?

Olje-tryck: Funderade på att mäta mekaniskt på plats, tänker "elektrisk mätning av tryck, billigare mätare varierar efter laddning/spänning" - mekaniskt = säkrare? Fast, elektriskt är väl det enda man drar till förarplats?
EDIT 1: Exempel på en som använder _både_ elektrisk och mekanisk (+lite diskussion om skillnader) http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=658631
EDIT 2: Diskussion om problem med VDO mekanisk mätare http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … highlight=

Motor / Olje-temperatur: mängder med varianter fanns på nätet, men för enklare kontroller (och nog inget permanent) fanns ju t om trådlös stektermometer. Nån som prövat nåt liknande? Här en som moddade stektermometer-till-oljesticka... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … temp+gauge
Här mer om termometrar: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ?p=4756760
Stek-termo->oljesticka-mod http://www.doe.carleton.ca/~ngt/vw/temp_gauge.html

EDIT: Kjell säljer trådlös stektermometer för 150:- https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- … ter-p48659

17

Denna termometer har jag använt, till att mäta tempen på en mängd olika saker, inte minst till varma VW-motorer, och jag är jättenöjd med den!
http://www.clasohlson.com/se/IR-termome … at/36-2286
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873337487390.jpg
Visserligen dyrare än Kjells, men mer lättanvänd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

jacobsteel skrev:

1. Någon med god syn/bra erfarenhet som kan avgöra om det är en nit eller en skruv/bult på kammen? (EDIT: ju mer jag tittar tycker jag "nit"... mer än bultarna på kammarna ovan i alla fall).

Det är inte frågan om det är en nit eller skruv/bult.

Det är antalet. 71- nyare hade fyra nitar och innan -71 var det tre nitar. Räkna dem och du är hemma.

Eftermarknadskammar brukar ha skruvade drev medan original är nitade.

Jag är rätt säker på att du beställt rätt ny pump. dvs. för 4-nitad.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

19 Senaste redigerad av jacobsteel (2016-11-10 18:26:42)

Tackar!

Hittade den här bilden sen också: http://craigsteffen.net/beetle/cam/cam01.jpg
från (photo credit) http://craigsteffen.net/beetle/cam/

... och: http://www.superbeetles.com/Tech_talk/images/3-3.jpg
från (photo credit) http://tallerdelbug.blogspot.se/2012/05 … -pump.html

20

Är det inte så oxå att det går att justera axeln på pumpdrevet så det går lite längre in i kamaxeln
tror man kan knacka det lite längre in i drevet så att axeln passar fint i skåran :-)


jacobsteel skrev:

Tackar!

Hittade den här bilden sen också: http://craigsteffen.net/beetle/cam/cam01.jpg
från (photo credit) http://craigsteffen.net/beetle/cam/

... och: http://www.superbeetles.com/Tech_talk/images/3-3.jpg
från (photo credit) http://tallerdelbug.blogspot.se/2012/05 … -pump.html

Vad är livet utan en boxermotor

21

Sådärja. Pump bytt till korrekt djup. Skiljde ca 3-4 mm. Dålig bild men 1,3 = nyare (djupare) pump 2, 4 grundare.

Post's attachments

jämförelse-mått_web.jpg, 150.18 kb, 1280 x 380
jämförelse-mått_web.jpg 150.18 kb, 280 downloads since 2016-11-26 

22

Janne71 skrev:

Är det inte så oxå att det går att justera axeln på pumpdrevet så det går lite längre in i kamaxeln
tror man kan knacka det lite längre in i drevet så att axeln passar fint i skåran :-)


jacobsteel skrev:

Tackar!

Hittade den här bilden sen också: http://craigsteffen.net/beetle/cam/cam01.jpg
från (photo credit) http://craigsteffen.net/beetle/cam/

... och: http://www.superbeetles.com/Tech_talk/images/3-3.jpg
från (photo credit) http://tallerdelbug.blogspot.se/2012/05 … -pump.html

Photo credit bör gå till bugg me videos...

Learning by experience is a great way to spend money...

23 Senaste redigerad av jacobsteel (2017-03-18 18:33:23)

Snabbtest med mini-mätare, Marshall. Finns här för ca 140:-  https://tinyurl.com/mz66rww

Trycket verkar ligga OK runt 2.8 - 3.8 bar (40 - 55 PSI) efter 1-2 minuter. Ingen vettig tempmätare än.

Sen är det nog lite ömtåligt så mätaren plockas nog av för körning, går inte att dra åt adaptern korrekt så det t om droppar lite nu (kontakten slår i annars). EDIT: monterade av efter test tills jag lurat ut hur det får plats bäst.


Men trycket går ju upp när man gasar i alla fall  ICQ/ag :

Post's attachments

marshall-oil-pressure-web.jpg, 122.16 kb, 672 x 900
marshall-oil-pressure-web.jpg 122.16 kb, 262 downloads since 2017-03-18 

24

God info  ICQ/ab  ICQ/ab

Mvh

JETech , S. Halland

25

Tack! ICQ/ag - och här en digital-grilltermometer som är lika lång som oljestickan - REA 49:90:- hos Kjell, http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 80#p443080