1

Skapar en ny tråd, som passar mina behov Default/hmm .

Först ut är en originalbild som är fådd, i samband med ett bussinköp någon gång i den grå forntiden. ICQ/am

Om någon känner igen personerna eller enkelhytten, så skriker ni till ICQ/ab

http://i56.tinypic.com/jzef0h.jpg

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

2

1975 ringde jag på en annons i en veteranbilstidning. Där stod att det fanns en VW av okänd årsmodell med delad bakruta för 750 spänn.

Det stod dessutom att bilen var i fint originalskick, och att allting fungerade. Default/hmm

Jag ringde entusiastiskt upp försäljaren som var en tvättäkta skåning. Efter att ha tolkat samtalet simultant i en kvart, så sade jag att jag ville komma ner och titta på denna fina skapelse. ICQ/ad

Dåförtiden så jobbade jag inte på SJ, vilket medförde att jag fick lov att KÖPA en tågbiljett för att ta mig ner till Ödåkra... ICQ/ac

När jag väl kommer till platsen, så möts jag av denna syn:  ICQ/ad

http://i56.tinypic.com/rtoxlz.jpg

Ser inte Skåningen lite lurig ut?? ICQ/an

3

Bor typ i Ödåkra.
Ge mig adressen så svänger jag förbi och ser om den står kvar. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

Känner på mig att detta kommer bli en bra tråd. ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

Ja uscha, saknas ju en stänklapp och den andra hänger snett. Skulle aldrig låta mig luras och köpa den för 750 kr Default/lol

Näh, men var väl en annan grej för snart 40 år sedan. Splittar växte på träd och så var 750 kr liiite mer värt än idag. Sen kan man väl kanske inte hålla med om "fint originalskick". Fynd idag, skräp på den tiden?

6

opec skrev:

Känner på mig att detta kommer bli en bra tråd. ICQ/ab

X2

7

Skåningen var precis så lurig som man kan ana på bilden... ICQ/am

Motorn startade inte, den läckte olja från bakaxeldamaskerna, den var penselmålad i matt äggskalsvitt (därav den märkliga exponeringen), priset var orubbligt 750:-. ICQ/ac

Så jag tog nästa dagtåg hemåt igen, och lämnade Skåningen åt sitt öde! ICQ/af

Senare detta år så skulle jag springa på en 1952 Limousine istället, så det ordnade i alla fall upp sig.

Nåväl, en 52 bagge är inte mycket att hänga i julgranen då man skall långpendla till det nya jobbet på SJ i Stockholm, så därför beslutade jag mig för att införskaffa ett "Autobahnlok".

På ALVENIUS i Västerås så stod en 1967 skåpvagn som nyligen var inbytt från en bonnläpp i Västerfärnebo. Han hade använt den för att köra smågrisar i, så ALVENIUS-försäljaren hade av hänsyn mot andra kunder, låtit denna skåpvagn få stanna kvar på gården.

Den var precis 10 år gammal, och hade rullat cirka 9000 mil, och man begärde hutlösa 2300 för den (som den stod).

Efter en prutningsrunda med argument som,"ja du, den här kommer du aldrig att få såld, känn bara på stanken!!", så lyckades jag få ner priset till det mer facila femtonhundra spänn!

Nu hade man åkdon för långpendling på motorväg...
http://i54.tinypic.com/2v1ndpj.jpg

8

1967 skåpet fungerade mycket bra, fast värmen fanns det ju en del att önska mer av!

Jag anslöt en ARTEX värmesits med en fast koppling till tändningslåset, så man alltid hade stjärtvärme då man körde... Framåt Enköping började det bli väl varmt, och i höjd med Hagalund så fick man stå och köra Default/lol

En vacker morgon skulle jag demonstrera denna buss för mina tvivlande kollegor, och kör bokstavligen skiten ur motorn. jag lyckas naturligtvis övervarva motorn å det grövsta, så en ventil inte vill vara med längre... ICQ/am

Bogsering till övernattningslägenheten i ett rivningskvarter, och ur med motorn och in med densamma på köksbordet. Polarens Amazon delar förpassades till vardagsrummet.. ICQ/ad

Nyrenoverad motor beställdes av firma LBM för 2000 spänn. Då hade jag också begärt en kompressionshöjning samt 1600 kubik (biggblåkkare..). ICQ/ad

Nu skulle det trimmas folkabuss. ICQ/ab

Motorn kommer från firman, och jag förser den med en tvåförgasaranläggning, kromade luftfilter samt ormbo! ICQ/af

Karosseriet behöver givetvis en förändring också, och en kombination av bonnläppsfirma som fixar de bakre hjulhusen med lite delar från en avställd SJ-buss, så började det nu likna någonting (vad förnågonting kan man ju undra i tidsbackspegeln) ICQ/an  ICQ/an  ICQ/an

http://i51.tinypic.com/ixwd3q.jpg

9

När allt grovjobb var färdigt, så skulle "BUSTER" få ett lager färg på sig.

Eftersom jag alltid gillat färgerna rött och vitt, så fick det bli en kombination.

Dåtida polisbilar hade en mycket speciell vit kulör som faktiskt gick under varunamnet "polisbilsvitt". I kombination med SJ kulören "signalrött" så skulle det bli en höjdare tänkte vi, Svante Andersson och jag, då vi satt en kväll och dillade persilja. ICQ/ad

Som lackeringslokal valde vi baksidan på Sala lokstall, för där fanns en tom kolgård med goda utrymmen.. Default/yikes

http://i53.tinypic.com/23m7x5k.jpg

10

MERA MERA MERA!!!!    ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

11

Instämmer,mycket mera!Härligt bildmaterial..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Meanwhile så skulle det fixas till några passande däck och fälgar.
Min kusin Kalle Lundberg i Västerås hade åkt VW 63 bagge med 356 motor ICQ/af  så han hade ett par fläskiga 15" plåtfälgar som var breddade rejält.
Dessa införskaffades för bakhjulen, och fram så fick det bli original 14".

Däcken bak blev LR 78-15", en dimension som dåtida Chevrolet Suburban ambulanser rullade på. Däcken fram kom från Ubbe K. de hade suttit på hans -73 Mustang. ICQ/ad

Röd färg, kofångare, enkel boinredning med ett fabriksnytt Electroluxkylskåp kompletterade vagnen, och de lejongula stänklapparna förstärkte intrycket!!!

http://i54.tinypic.com/2a8fes6.jpg

13

Underbart......fortsätt!!!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

14

Jag gillar känslan som infinner sig.

Att man själv är rätt normal.  Default/lol

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

15

Uj vad trevligt. Som herrarna ovan skriver, mera.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

16

Shit de här är ruskigt kul att läsa.

Släng ihop en bok och ge ut.   ICQ/ab

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

17

trevlig story.. vad e det du censurerar bort på karosssidan? ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Mera! ICQ/ab

19

Det kommer mer i kväll, men just nu så har bildtankningen kxxat ur ICQ/ac  Default/hmm  ICQ/ad

20

Här ytterligare en bild på "skönheten", fast vi va faen jävlitt stolta för kärran då på den tiiiin!! ICQ/af

Nu skulle det faras utomlands, med en planerad rutt genom Tyskland, Frankrike, Tjeckoslovakien, Polen, Östtyskland å hem på cirka 2 veckor och 777 mil.. ICQ/ad

Post's attachments

Mina VW bilar0004b.jpg, 22.58 kb, 448 x 285
Mina VW bilar0004b.jpg 22.58 kb, 280 downloads since 2011-09-14 

21 Senaste redigerad av TobiasL (2011-09-14 19:43:39)

KdF Kundendienst-Berater skrev:

Skåningen var precis så lurig som man kan ana på bilden... ICQ/am

Motorn startade inte, den läckte olja från bakaxeldamaskerna, den var penselmålad i matt äggskalsvitt (därav den märkliga exponeringen), priset var orubbligt 750:-. ICQ/ac

Så jag tog nästa dagtåg hemåt igen, och lämnade Skåningen åt sitt öde! ICQ/af

En reflektion: 1975 var en 50:a 25 år gammal. Jämförbart med en 86:a Golf CL typ...

(Underbar tråd för övrigt. Kul att läsa om en pionjär i "branchen"!)

22

Rolig tråd Roger!
På "den tiden" hade jag inte VW som hobby - men VW åkte man ju.....
Hade en 66:a Buss 1978, som såldes vidare till en kompis och till året därpå köptes den tillbaka och användes som midsommarbil till Gotland...
http://www.algonet.se/~mettis/private/80midsommar_buss1.jpg

Båtgalon var ju "inne"...inte mkt till campinginredning, men det gick att "ligga" i den...

http://www.algonet.se/~mettis/private/80midsommar_buss3.jpg

23

Resan började utmärkt, och efter att ha tagit det lite lugnt genom Sverige, så vaknade mina "Autobahnnerver" i Tyskland. Mätaren ut och lite till i timmar, det skall väl en VW tåla, eller? ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/af

Inga problem genom Tyskland, och vi svängde av mot Paris för det måste man ju se, och min konstnärliga ådra behövde få insupa lite äkta atmosfär.. ICQ/am

Eifeltornet kostade 60 spänn att fara upp i, å en Cola kostade 15 nedanför (1977).

Då vi far vidare genom Paris för att besöka något obskyrt ställe så händer DET!!!

mmmmmmmmmmmmmKNAKK KNAKK KNAKK TJIFF TJIFF TJIFF TJIIIIIIIF. Jag häver mig på tändningen och dödar det som är kvar av motorn... Default/yikes

Nu var goda råd jävlitt dyra, mitt på en gatjävel i Paris havererar den nyrenoverade motorn... Det hade dessutom börjat regna... och skymningen kom krypande likt en Fransk snigel! ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac

Övernattningen spikades på denna gata, och Ubbe å jag korkade upp en för en spänn införskaffad rödvinare (ja, vad skulle vi göra?! ICQ/ad ) Under natten så verkade Paris alla 2CV ha fått för sig att passera jävlitt nära och jävlitt snabbt förbi vår trasiga buss ICQ/ac . Bussen krängde till varje gång någon fransos knattrade förbi, så nattsömnen blev ju lite dålig om man säger.. ICQ/ad

Dagen efter.. så börjar jag scanna av omgivningarna, och hittar en bärgningsfirma som förestods av Frankrikes svar på "Skäggiga damen". På bästa skolfranska så förklarade jag minsann att det var fel på motorn, och att det var "-le soupape avec le cylinder numero trois som minsann hade pakka ihop!!

Damen bjuder oss upp i förarhytten till denna Renault-bärgare, och hon bärgar oss till en VW-verkstad i stadsdelen Saint-Germaine, där man tacksamt tar emot oss som kunder...

Post's attachments

Mina VW bilar0008.jpg, 575.28 kb, 1652 x 1168
Mina VW bilar0008.jpg 575.28 kb, 274 downloads since 2011-09-14 

24

Båtgalon var ju "inne"...inte mkt till campinginredning, men det gick att "ligga" i den...

Hahaha, vilka justa bilder från samma tidsepok! ICQ/ag
Gissa materialet på mina dörrsidor och frontpapp?? ICQ/ad

Just det!! Båtgalon, eller som vi sa i Västerås, Ruffbeklädnad. Same shit, different name!! ICQ/af
Det var ju faktiskt skitsnyggt. Min ruffbeklädnad gick i bajsbrunt, å heltäckningsmattorma gick i Königsrot och Löwengelb, sådeså!! ICQ/ab

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fa66e2ad2ed79ad1679f0e9bcd81c67a.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

25

Efter verkstadens dom och räkning på 1000 spänn (shit, vi trodde ju att det skulle gå på 4-5) så puttrade vi i sakta mak vidare. Vad hade hänt med maskin? Ja, det var bara en vipparmsbrygga som hade skurit, och det tjiffande ljudet kom från en ventil som stod i öppet läge pga detta. PUH, men nu blev jag mycket försiktigare i mitt körsätt..
Så småningom kom vi ner till Rivieran, och njöt av den fantastiska värmen.

Vi bunkrade billigt vin (ff en spänn litern!!) och satte kurs nordost.
I en stad så kör jag fel och kommer ut på en motorväg. Eftersom vi är glada Svenskar så puttrar vi obekymrat av och ner på en smal grusväg (undrar just vad den leder någonstans..). Vi kommer fram till en campingplats fylld av stora husvagnar och fina bilar, och jag börjar konversera med människorna som samlades runt vår buss då vi stannat till..

Jag inser efter ett tag att detta inte var någon bra plats att vara på, så jag säger till Urban att "LÅS DIN DÖRR" samtidigt som jag också håller ner min lilla löjliga låsflärp på förardörren.

Personerna runt bussen skockar till sig ännu mer, och det är mest fruntimmer och småbarn. Jag frågar efter vägen ut till motorvägen igen, och får ett leende tillbaka.

I ögonvrån ser jag genom höger backspegel att något håller på att hända i anslutning till vår buss....

Post's attachments

Mina VW bilar0009.jpg, 542.67 kb, 1584 x 1120
Mina VW bilar0009.jpg 542.67 kb, 257 downloads since 2011-09-14 

Mina VW bilar0011.jpg, 510.28 kb,  x
Mina VW bilar0011.jpg 510.28 kb, 2 downloads since 2011-09-14