1

Hej! tänkte jag skulle skriva om en sak som hände mig i somras
Jag och en kompis hittade en bd buss i skogen en bit utanför stöde. Den var en gammal SCA buss tillverkad 54 enligt chassinr. Ganska dåligt skick taket var intryckt men jag har sett mycket sämre vrak. Den var värd att räddas. Vi blev i eld och låger och bestämde för att bärga den. Vi forskade reda på vem som ägde marken och frågade om vi fick den och hon skrev ett kvitto på att vi fick ta den. Byggde en vagn som vi kunde ställa den på.Sen var vi dit och började lyfta upp den från marken röjde sly och träd runt den.Röjde inte helt så den inte skulle synas från vägen. Bokade med en traktorgrävare som skulle lyfta fram den på vagnen.Men vad händer! När vi kom dit och skulle hämta den så har någon varit där och hämta allt av värde! Dom hade taget alla dörrar och kapat bort hela framänden och tagit en del av sid o panelerna. Bara vända och lämna eländet som var kvar där. Tråkigt att den inte fick bli buss av den igen ICQ/ac . Tycker att dom borde låtit den vara för dom måste ha sett att vi börjat bärga den vi hade till och med lämnat en domkraft där som dom också hade tagit.Risken är väl att vi åker på att hämta skrotet ändå nu genom att vi har sagt till mark ägaren att vi ska ta därifrån den.
ICQ/ac Surt.

2

Sjukt dåligt gjort, räknas ju som stöld.. Ni lär ju märka om det dyker upp prylar på annonser här och var... Om inte markägaren gav den till någon annan också?? Har ju hänt förut..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

hör med markägaren kan vara så att hon lovat någon annan också! för markägaren bryr sig inte om vem som får den utan hittar man någonting får man snabba sig!

men helt klart tråkigt!  ICQ/an

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

4

Dåligt gjort hur som helst, ni hade ju lagt ner jobb där och fordonet var ert, så helt klart är det en stöld.

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Default/hmm

6

Är det inget vettigt kvar på den?  Bomba oss med.bilder före och efter så är det ju lättare att hålla koll på delarna

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

7 Senaste redigerad av Grubban (2015-12-23 08:55:16)

Finns chassinumret kvar?

T2b taigagrön ´77

8

Fördjävligt.. Det är inte podden till den som är på tradyra?? Hoppas ni gjorde många bilder, så det går att finna dom skyldiga till stölden!! ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9 Senaste redigerad av Mogge (2015-12-22 12:34:13)

Jag råkade på sätt och vis ut för något liknande med en buss min vän Anders skulle hämta åt mig, han kan nog berätta mer.

Lägg ut en efterlysning på Barndoor Division på FB.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Jag har också råkat ut för samma sak. Visade en helt komplett 59:a buss för en sk. kompis. Tanken var då att bussen skulle bärgas.
Några veckor senare var den plundrad på delar... och jag vet att det var han som skvallrade om var bussen stod. Vi är inte kompisar idag...  ICQ/am

Alte Liebe rostet nicht!

11

Chassinumret finns kvar om ingen har varit och tagit mera saker. Men sista siffran syns dåligt så är lite osäker på den. Antar att dom som tog delarna skulle ha dom till någon annan bil efter som dom inte var intresserad av Chassinumret. Har bara nån dålig bild som jag tog första gången vi var dit i mörker. Dom andra bilderna har jag tyvärr inte kvar för min iphone blev dränkt i vatten strax efter otur ICQ/ac .Men kanske min kompis har bilder ska höra. Kan åka dit vid tillfälle och ta bilder på hur den ser ut idag.

12

Försökte få in bilden jag hade men för stor står det när jag skulle ladda upp den ICQ/ac

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 669.23 kb, 132 downloads since 2015-12-22 

13

Ok då får du minska dom i paint om du vill

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

14 Senaste redigerad av vwato (2015-12-22 19:14:56)

Riktigt taskigt gjort, hoppas det reder ut sig även om det blir en massa merjobb för dig. Lägg ut bilderna så fort som möjligt och kolla olika annonsforum, sätt även ut annonser på köpes så kanske du får träff, se länk http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35626

Här ligger Stöde utmed E14, fem mil västerut från Sundsvall

http://www.stodehembygd.se/Bilder/medemap.jpg

På olika forum finns trådstarter om övergivna bilar, skogsvrak, skogsfynd, skrotsafari, skrotbil, ja sökorden är många, kolla i dom trådarna t.ex. på gorg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275278 och http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87726

VW-scenen för Barndoors är inte så stor och folk med intresse har björnkoll så du får säkert klarhet med tiden, ska hålla koll och lycka till  ICQ/ab

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

15

Tråkigt ICQ/ac
När utspelades detta, är det nyligen?

Farsan och jag var med om något liknande för 20-år sedan, han har kvar de gamla pappren på bilen... Men det är glömt nu.

16

Nu kan jag inte uttala mig om just detta fallet, men en liknande sak har jag varit med om, fast, då var det jag som kapade.
Jag, och flera andra hade blivit lovade samma vrak, å jag var först med att agera, så jag kapade det som var viktigast för mig, och pallade upp resten för att hämta sen.
Som av en händelse såg jag en europeisk profil som kapade i "min buss". Det visade sig att han köpt bussen på rot, av en som blivit lovad av samma markägare som jag blev lovad av.

Kontentan, ger markägaren bort bussen till dig, kan markägaren lika gärna gett bort den till fler. MAO skynda att ta reda på prylarna så slipper man tråkigheter.

Hur det är i detta fall vet jag ej, men min egen erfarenhet säger, agera skyndsamt.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

17

Tråkigt med stöld, som redan konstaterats, men en aspekt som adderar på tråkigheten är att bussen inte fick bli buss igen, så där fallerar liknelsen med andra fall, fall där vagnen i alla fall skulle blivit reservdelsdonator. Att ni redan varit där och förberett strör ju ytterligare salt i såren. Surt sa räven... ICQ/ac

Du har mina sympatier.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

En grej som kan vara bra att tänka på är att verkligen aldrig lägga ut bilder som är tagna med en telefon någonstans, om man inte har koll på läget alltså.

Numera fotar ju de flesta med sin telefon och då är det väldigt enkelt att ladda ner bilden och läsa av datan och få fram exakta gps-kordinarer. Även om man medvetet rensar meta-datan så finns det dom som kan få fram det. Och med tanke på vilka pengar det handlar om på dessa prylar idag så är det naivt att tro att det inte dras skumma typer till branschen.

Det är så lätt att kasta ut en bild på Facebook för sina "vänner" på ett vrak och sen är det någon som kopierar bilden och sen är det igång liksom. Bara att kolla på alla snygga svenska byggen som cirkulerar på olika Facebook och instagram-konto, fast det är ju roligt....

Go jul...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975