Tråd: Renovering av bensinpump

Tänkte mysmeka lite idag och kände att en genomgång av bensinpumpen till 65:a Varianten var en lagom munsbit.
Även om det inte var något fel på pumpen, så känns det bra att ha gått igenom denna vitala bit på bilen så att man inte står där i sommar med havererad pump.

Hade även beställt ett rep.kit så det var bara att kavla upp ärmarna.

Plockade isär pumpen och kan ganska snabbt konstatera att membranet med stång och etc. inte riktigt ser ut som original.
Kittets pumparm såg ut som ett skämt i jämförelse med den arm som satt i så den såg jag ingen anledning av byta. Ytan på armen som stången nere i motorn skall trycka på har helt fel utformning och ytfinish.

Skruvar ihop pumpen igen och kan snabbt konstatera att den är stum. Försöker pumpa genom att trycka på armen, men armen går inte att trycka in.
Membranet ligger väldigt långt ner i pumphuset jämfört med det som satt där innan och tycks vara i sitt nedre ändläge.

Tittar man på hur armen gafflar i stången som drar ned membranet så skiljer det ganska mycket eftersom man på rep.kittet har både en planbricka och en plastbricka som skall ligga emellan vilken snor höjd och drar ned stången.

Är det fler än jag som stött på dessa problem och hur gjorde ni för att lösa det?

Visst var jag inne på att armen skall gafflas in mellan plåtbrickan och stångens skalle och därigenom vinna några millimeter, men skallen är ju mer som en rund klump och är inte mycket större än spåret på armen och riskerar att tugga sig igenom armen vilket inte känns helt tryggt.

Visst är man luttrad vad gäller eftermarknadsdelar, men detta hamnar nog ganska högt upp på topplistan.
Ingenting i detta rep.kit var något som gick att använda. Inte ens packningarna passade utan att man fått klippa/skära till dem!

Senaste redigerad av Peter S (2015-01-25 01:03:48)

Post's attachments

DSC_1779.JPG, 216.04 kb, 1632 x 1224
DSC_1779.JPG 216.04 kb, 61 downloads since 2015-01-24 

DSC_1780.JPG, 212.74 kb, 1632 x 1224
DSC_1780.JPG 212.74 kb, 41 downloads since 2015-01-24 

DSC_1781.JPG, 208.7 kb, 1632 x 1224
DSC_1781.JPG 208.7 kb, 59 downloads since 2015-01-24 

DSC_1782.JPG, 222.25 kb, 1632 x 1224
DSC_1782.JPG 222.25 kb, 39 downloads since 2015-01-24 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

Sv: Renovering av bensinpump

Gör som i en annan renoverings tråd här.... gör membranet skruvat. och använd det nya membran gummit, med dom gamla delarna.. roll

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

Sv: Renovering av bensinpump

Hej Peter, instämmer, det är väldigt frusterarande.
Jag gjorde samma upptäckt för drygt en vecka sedan.
Men förutom att axel är för kort är min sned också.
Visst, jag har sett renoveringstråden men men det känns lite "overkill" - det måste väl gå att hitta riktiga bitar ?!

Sv: Renovering av bensinpump

Jag förstår inte varför ens såna där kit tillverkas.. vem kan ha användning för saker som inte fungerar?

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

Sv: Renovering av bensinpump

michaelth skrev:

Gör som i en annan renoverings tråd här.... gör membranet skruvat. och använd det nya membran gummit, med dom gamla delarna.. roll

Jo, jag har varit inne på att flytta över membranet från rep.kittet. Nu ställs man inför ett dilemma. Det är ju faktiskt inget fel på det som satt i och med tanke på vad som skrevs i andra trådar om kvaliteten på materialet i nya membran så frågar man sig om man överhuvudtaget törs använda det?!
Jag kommer att välja det minst "onda" och skruva tillbaka det som satt där. Det har nu fått sig en omgång med glyserin för att mjuka upp det.

Så, med andra ord så har jag förvisso nu haft isär pumpen och gått igenom den, gjort den ren etc, men bränt pengar på delar där ingenting förutom en packning gick att använda*

*)Efter att ha lagt en ansenlig stund på att med skalpell och slippapper justera den så att den passade.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

Sv: Renovering av bensinpump

Det är märkligt att det är så svårt att få fram bra reservdelar till VW fast man har facit att tillgå. Jag som håller på med detta på heltid får emellanåt spader när jag skall montera eftermarknadsdelar. Ta till exempel platta skruvade kåpor med stiliga kylflänsar. Jag är säker på att VW-verk säkert testat den iden men kom fram till att hönans ägg var en suverän konstruktion och skulle efterapas dvs väld utåt också på grund av att vippornas rörelse är cirkulär. Ju mer du drar en platt kåpa desto mer läcker den. Samma gäller CSP-tysklands kåpor. Hur får man in dom i en tidig VW är en gåta för mig. Har man sen fått in dom kan man glömma att ställa ventilerna på motorn. Det är alldeles för mycket Monkey se Monkey do i VW-industrin. Man ska ha klart för sig att flera tusen tekniker på VW-verk visste vad dom gjorde och hade alla möjligheter att testa nya saker. Tyvärr så dog nog den principen när man tog fram typ 4 motorn. M7 ? M9? Nya kvastar skulle visa att dom gamla var odugliga.Jämför tex en 30hk motor med Porsches 356. Räcker det inte med en skarv runt motorn ? Varför göra en frontkåpa med ytterligare läckagemöjligheter? Aporna i californien var inte sena att följa Porsches pisskonstruktion tex autocraft och senare arpm. Jämför tex kanalerna på en 356 topp och en VW dubbelport. Porsches kommer från en traktor medan VW-s är en genial konstruktion med oanade trimmöjlgheter. I dragracingens barndom insåg man snabbt att trimma på Porsche var lönlöst då man med lätthet tog ut 180+hk ur en VW-motor för halva kostnaden. Hur många har inte fått frågan när man kommer med en trimmad VW  "har du en porschemotor i bubblan?. Jag skulle kunna göra en lång lista på allt skit som säljs men det skulle ändå inte ändra på något då de flesta är bara intresserade av att delarna är billiga =skräp.