1 Senaste redigerad av Appelvikaren (2014-11-27 22:10:21)

I slutet av Juli var det min tur att bli ägare till en gammal Vw! Efter att ha börjat bli intresserad så kollade jag ett par månader på blocket och här på BV efter nån duglig kärra. Hittade en 64a här i säljesforumet som verkade schysst, det började en tur från Västerås upp till Ockelbo en tisdag efter jobbet ICQ/ab

Efter att förra ägaren bytt ut det mesta i bromsväg och tröttnat så tog jag över därifrån. Baggen var besiktad med ett antal 2:or som jag fixaded direkt när jag köpt den. Efter att ha varit avställd, obes och stått i en lada sedan 1988 så blev det 3 veckor senare blanka papper och lagligt körbar fram till 2016-07-31 ICQ/ag

Tanken är att ha en fullt fungerande Vw att stryka runt i till sommaren. Det kommer mest att bli lite småpill i vinter och få rätt stuk på den, dvs inget jätteprojekt
Kommer säkert behövas en del tips och svar på dumma frågor eftersom det är första Vw jag äger, hoppas det är lugnt Default/lol


Nöjd och glad drog vi hem bilen till stan.
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0268.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0269.jpg

Bilder följer på det jag hunnit gjort med bilen hittills. 
Det började med att jag hade bilen på jobbet ett tag och fixade alla 2:or. Städning pågick i garaget hemma och en ny garageport väntades på att bli monterad.

Fixat och klart i slutet av oktober! Man skulle kunna se garageytan som väldigt begränsad men det får duga  ICQ/ab
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0184.jpg

Rosthål fanns under rutan, dessa svetsades och en ny ruta trycktes i
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0219.jpg

När jag fått ner Javan i garaget påbörjades 12v konvertering. Dels för att 6v systemet inte laddade som det skulle och jag kände inte för att hålla på och bråka med det ICQ/ae
Inhandlade även rödabakljus och vita blinkersglas. Har vid detta laget förstått att EMPIs passform inte är i toppklass, men det får väl funka!
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0205.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0258.jpg

Fick även med en extra framvagn som är tänkt att bli LÄGRE, den är nu demonterad och ska kapas framöver
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0162.jpg

Länkarmarna som ska blästras, tänkte våldgästa herr Alander till veckan och förmodligen få det gjort  ICQ/ad
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0250.jpg

Tänkte att en hatthylla med ett par högtalare kunde vara på sin plats nu med 12v. Lär väl överrösta boxerjäkeln.
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0234.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0241.jpg

Bakrutan sparkades ut för rostlagning. Före och efter
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0236.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0262.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0264.jpg

Allt fungerade som det skulle efter 12v konverteringen förutom instrumentbelysning och innerbelysning. Men tog tag i det igår och det visade sig vara lätt fixat ICQ/ab
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0265-1.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0266.jpg

Tips idéer och kritik mottages gärna! ICQ/ab

Uppdaterar när jag får nåt gjort nästa gång helt enkelt!
/Jonte

2

Härlig bil ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Tack  ICQ/ab  tror det blir skitfint att glida runt i denna till sommaren!

4

Varför inte byta all dålig plåt när du ändå gör jobbet? det är ju hälfte kvar när du lagt i den nya biten i rutramen? ingen kritik bara en fråga, är ju inte mer jobb med en större plåtbit.....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

5

Har väntat ett bra tag för att se vad som hände med broderns gamla bubbla ICQ/ab

6

Fan va roligt å se den där igen   ICQ/ag

7

Ghia64 skrev:

Varför inte byta all dålig plåt när du ändå gör jobbet? det är ju hälfte kvar när du lagt i den nya biten i rutramen? ingen kritik bara en fråga, är ju inte mer jobb med en större plåtbit.....

Då känns det som man skulle kapat ur hela biter med galler osv. Har varken svets hemma eller mycket erfarenhet, hade gärna gjort mycket mer plåtarbete annars

Härligt att höra David! ICQ/ag

8

NU så!

Tillbaka efter alla helger och ledighet så justerade jag ventilspelet, blästrade och lackade även ventilkåporna när jag ändå höll på!

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0369.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0370.jpg

Under allt latande har jag iaf lurat i mig själv att fixa luftfjädring fram på bilen. Hi-Jackers är beställda från dalhems och bör dyka upp om någon vecka.
Kom fram till att det får bli en brandsläckare som lufttank, borde väl räcka till att förse de små  dämparna med luft.. Kompressor är ännu okänt vad det blir(modell liten) och Ventiler ska beställas om ett par dagar är planen ICQ/ab

Ritade upp en snabbis i paint på hur det bör bli. I brist på annat.
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0394.jpg

Brandsläckaren som är tänkt att användas ICQ/ab
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0393.jpg

Har även satt vinkelharry i framvagnen, kortat den 3 tum och lyckats svetsa ihop den med sänkningssatserna.

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0378.jpg

"Temporär jigg"
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0397.jpg

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0399.jpg

Återstår lite jobb på framvagnen i form av att smalna av tornen och kapa bort hållaren för genomslagsgummi men lite hann jag med iaf!  ICQ/ag

//J

9

Trevligt med luft, men man bör ha separata luft kretsar för dom 2 sidorna...
Iofs då du (gissar jag) bara hjälper original fjädringen att bli lite styvare, funkar nog detta.. men om man plockar bort torrision stavarna .. skall man ha separata kretsar, annars kommer bilen att luta, om det av någon anledning är tex bara föraren i bilen.. eller annan sned belastning, då luften helt enkelt åker över till andra sidan.. ICQ/an   ICQ/ad
ja nu låter jag nog gnällig.. men jag hoppas för din, och andras skull att du slipade ner ändarna av framvagns rören ordentligt typ 45grader...
innan du svetsade ihop dom igen. ICQ/ad .. svetsarna ser ut som dom ligger ganska så mycket utanpå... just framvagnen , och andra hjulupphängnings detaljer är mycket påfrestade. så man vill verkligen inte att dom brister pga mindre bra svetsar... ja detta har hänt!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Kul med lite synpunkter! ICQ/ab min tanke är att när jag tömmer all luft ur dämparna så ska bilen vila på torisionsfjädern och ha en kort bit fjädring kvar. Alltså låta sänkningarna löpa fritt ner till en vettig nivå där det vilar på torisionen. Jag får hoppas på att den inte lutar, men jag kommer nog mest åka lågt. Annars får jag bygga om det där efter  ICQ/ag   Ang svetsningen så slipade jag 45 grader, att svetsarna tittar upp så mycket är nog för att jag inte har så mycket erfarenhet av att svetsa. Men jag blev nöjd och tror faktiskt det kommer hålla ICQ/ab

11

Okey som innan inte kritik... men det finns faktiskt folk som bara kladdar på svets rakt på.. sedan när /om det blir fult..slipar bort det mesta för att få det fint.. ICQ/ad  ICQ/ad
det blir säkert bra... kanske e nojig då jag sett en del fulsvetsar som brustit..även om det skall en hel det till det.. ICQ/an 
att bilen lutar e ju mer troligt när man har hel luft.. highjacker lyfter inte så mycket.. även om bubblor e lätta fram.. men detta blir säkert bra!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Jag hoppas det också! ICQ/ab  Lyftet blir 11,5cm med jackersarna vet ej hur många cm det skiljer mellan min och Max på sänkningarna dock! Ska även på sänkspindlar givetvis

13

Duktigt sugen man blir på att dra ut och åka i vårvädret när man ser allas bilder i facebookgruppen!
MEN innan dess lär jag beställa hem en bakrutelist och dropspindlar så jag får i bakrutan  ICQ/ae
Kännder att det är dags för några bilder här! Jag har nu skaffat allt som behövs förluftfjädringen förutom kompressorn  ICQ/ab  Bilder följer.

Framvagnen är klar! Flyttade bak fästena för stötdämparna 5cm med hjälp av vinkeljärn

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/C812F3EE-E437-4FC1-B83C-20D4ED0BAD64.jpg

Hi-jackers är inköpta och väntar på montering

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/F0FE2F3F-F7E7-496D-83BE-629F05B835EA.jpg

Ventiler och lufttank

http://i153.photobucket.com/albums/s216 … C334F0.jpg


Backventil, topp av bransläckare med 2 barmätare (för att två är fler än en) samt en genomföring med tryckgivare i

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/01B8F257-6963-48FA-9DC1-ADCEE24D5F55.jpg

För någon dryg månad sedan slog jag även till på ett takräcke, riboorna var gråmålade men nu är dom nerslipade och lackade, ingen bild på det än dock ICQ/ab

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/63854E18-CB7F-464B-AE54-D9ABEA9456C7.jpg

Det bara RÅKADE bli så att jag köpte mig en bubbla till. En grisrosa 66a ICQ/ag

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/D5FE8803-614A-45FB-BCE2-75AEEB1E687C.jpg


/J

14

Lätt hänt.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

15

kul det händer något... ICQ/ag  bara ös på med bilder....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Hej,Roligt att se hur det börjar hända saker i garagen ICQ/ag .Din bil ser riktigt trevlig ut och med sänkningen blir det nog kanon,är lite nyfiken på dina backspeglar på den blåa
har nämligen 3 hål borrade i förardörren på min 58:a och såg att du hade samma infästning,är det någon som vet vilken typ av spegel det är? ursäkta att
jag kommer med denna fråga här men blev så glad att det finns speglar med samma fäste.

17

sellis skrev:

Hej,Roligt att se hur det börjar hända saker i garagen ICQ/ag .Din bil ser riktigt trevlig ut och med sänkningen blir det nog kanon,är lite nyfiken på dina backspeglar på den blåa
har nämligen 3 hål borrade i förardörren på min 58:a och såg att du hade samma infästning,är det någon som vet vilken typ av spegel det är? ursäkta att
jag kommer med denna fråga här men blev så glad att det finns speglar med samma fäste.

ICQ/ae
SAAB(B) 96  ICQ/ad

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

18

super får kolla om jag kan hitta nån på någon skrot eller så,tack för hjälpen scrooge ICQ/ab

19

Kolla tradera, brukar ligga några där hela tiden tycker jag  Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

michaelth skrev:

Trevligt med luft, men man bör ha separata luft kretsar för dom 2 sidorna...
Iofs då du (gissar jag) bara hjälper original fjädringen att bli lite styvare, funkar nog detta.. men om man plockar bort torrision stavarna .. skall man ha separata kretsar, annars kommer bilen att luta, om det av någon anledning är tex bara föraren i bilen.. eller annan sned belastning, då luften helt enkelt åker över till andra sidan.. ICQ/an   ICQ/ad
ja nu låter jag nog gnällig.. men jag hoppas för din, och andras skull att du slipade ner ändarna av framvagns rören ordentligt typ 45grader...
innan du svetsade ihop dom igen. ICQ/ad .. svetsarna ser ut som dom ligger ganska så mycket utanpå... just framvagnen , och andra hjulupphängnings detaljer är mycket påfrestade. så man vill verkligen inte att dom brister pga mindre bra svetsar... ja detta har hänt!!

Ta en titt på Citroens system, HA3 och 3+.

På HA3 er det en gasskule (dvs en tank) pr hjul. På HA3+ er det i tillegg en gasskule pr axel. Når man kjører rett fram, er alt koblet ihop på samma axel. Når man svinger, bremser,  gaser eller humpler, kobles den midtre kula ut, for stivere fjæring. Komfort rett fram, stiv när det trengs.

Skal man kjøre med en tank, må man ha stiva stabilisatorstag.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

21

Tack Sellis! Vill få ut den på gatan nu bara ICQ/ad det där med att speglarna var från en Saab var nytt för mig, men då har man lärt sig något. Jag råkade se en sån Saab igår och såg direkt speglarna! Funderar på att ta bort dom och ha en hängande spegel från dörren/droppsten istället ICQ/ab

22

Ok,om du inte vill ha förarspegeln så köper jag den gärna. Men bor ju i varberg så då får den nog skickas men du kan ju fundera på det.
jag har en liten spegel på min bubbla som sitter i överkant på rutramen,ser ganska bra ut ICQ/ag  men tyvärr ser man inget i den för den är liten som en snusdosa men skit samma Default/lol

23

Äh, att man ser nåt i spegeln är ju inte det viktiga. Det är att set ser bra ut  ICQ/ad  man har ju en nacke att vrida på höhö. Säger till om jag säljer den!

24

I fredags var det dags att få dit framvagnen och luften, SOM jag längtat! Det tog ett tag, men det verkar fungera bra i helhet. Får väl se hur länge det håller  ICQ/ag  I bak så är bilen nu sänk ett hack på yttre splinsen, lagom dvs.
Men en del småpill kvarstår, ska försöka greja lite med det imorgon. Dra kablar lite snyggare m.m.
Under dagens provtur så upptäcktes att tryckgivaren läcker, behöver fixa en ny sådan. På tillbakavägen så small slangen på kompressorn (inte förvånad) Men i övrigt gick ju allt som smort ICQ/ab 
Well, lite bilder från i fredags!



Eftersom jag sparkat ut rutan för att laga rost här i vintras så började eftermiddagen med ett besök hos ryds

http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/FullSizeRender.jpg


Tillbaka i verkstaden och redo att börja riva ner framvagnen
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0689.jpg

Gamla framvagnen nere!
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0691.jpg

Hittade en gul lapp på den gamla framvagnen, panko bildemontering. Spännande eftersom det är här i stan, bilen hämtade jag ju i Ockelbo i somras och den har varit där några år som jag förstod.
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0692.jpg

Såhär ser alltså lufttanken ut med ventiler, backventil och mätare
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0701.jpg

Baksidan av tanken, men genomföring och tryckgivare
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0599.jpg

Tank på plats ICQ/ad
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0706.jpg

Svetsade ihop någon form av ram till kompressorn och tanken för att slippa borra 700 hål i karossen
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0710%201.jpg

Dagens missöde
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0712.jpg


Slutresultat. SÅ jävla nöjd med stuket! ICQ/ag
http://i153.photobucket.com/albums/s216/appelvikaren/IMG_0698.jpg

Återkommer väl med några bilder till sen när det är lite tillsnyggat ICQ/ab
/J

25

Ser ju riktigt bra ut ändå! Man blir ju själv sugen nu ICQ/ag

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65