Projekt "Belinda" 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Ambulans VW model 271 "Belinda" ska hon heta
Projekt "Belinda" 
Ingen som vet något? Det finns en 1969 VOLKSWAGEN TYP 271 och det måste vara en ambulans eller hur? Jag har fått bilder av en och ska lägga ett bud 
wooop woop 
Ska på tur till Jokkmokks skogar i eftermiddag
för att hämta denna 
ser ut som ett riktigt trevligt objekt. Lycka till med hämtningen och så fler bilder
Om man ska gå på tidigare ägares info ska detta vara en av mycket få kvar, 10 levererades och endas denna och möjligen en till finns kvar.
En militär ambulans som målades i silver och blått någon gång som "festivalbuss".
Några detaljer från ambulansinredningen fanns kvar men inte mycket. Sirener samt söklampa på taket och ett löst blåljus finns. Ska efterforska lite bland tidigare ägare var resten tog vägen.
När jag gjorde min värnplikt i slutet av 1970-talet läste jag i nån militär publikation att flygvapnet och kustartilleriet hade sådana VW-bussar som sjuktransportfordon, en lägre klass än ambulans. Men jag såg aldrig någon i verkligheten, då jag var sjukvårdare och ambulansförare på ett signalregemente, vi hade Volvo Tgb 1315 som ambulanser, Tgb 1314 (tror jag) var sjuktransportfordon. Folkabussar och dubbelhytter hade vi som vanliga person och materialtransportbilar....mja och en stackas sönderkörd Duett...
Trevligt fynd du gjort iallafall, den bussen har ju potential, mycket roligt man kan göra med den!
Grattis, har aldrig sett det taket förut. Här är en senare ambulans som skänktes/såldes till Baltikum.
Grattis, har aldrig sett det taket förut. Här är en senare ambulans som skänktes/såldes till Baltikum.
Var någonstans fanns denna? Söderköping?
Tackar!
Bussen har stått utanför Jokkmokk de senaste 14 åren. Jag ska fotografera och visa lite bilder så snart jag har städat bort lite hemmabyggda soffor, råttbajs mm 
Vad är det för motor med B3193546? Jag hittar den inte i förteckningen
Hittade ju själv 
B 1600 F4 P 35 47 Type 1, 2 1967 1970
www.clubvw.org.au/vwengines
B 35 Kw 47 Hp 1584 cc 2 08/'67>07/'70 Single Port
Om jag hittade rätt...
Ser ut som ett trevligt projekt
Lite mer info www.type2.com/m-codes/model27.html
(mest för egen del)
MickeW skrev:Grattis, har aldrig sett det taket förut. Här är en senare ambulans som skänktes/såldes till Baltikum.
Var någonstans fanns denna? Söderköping?
Fanns i Skövde.
M-plate info från decoder på vw-mplate.com
Det var ett riktigt fynd som du hade å inge rost alls att tala om.
riktigt roligt objekt.:)
Jag städade ur den lite igår, fanns ju lite roliga prylar där i som blåljuslampa, extraljus, backspeglar, lampa (gröna) för anslutning framtill eller baktill ute, navkapslar, varningstrianglar mm.
Fotateget fungerar men är rätt rostigt i steget. Söklampan på taket går att röra även om den behöver lite "smorsel" 
Bakifrån, innifrån. Det sitter två enkelstolar fram men det verkar varit en soffa fram som de byggd något slags fäste för enkelsitsen. Man ser kompressorn som driver babu-tutan på taket 
Motorn, en 1600 som verkar helt okey, har dock inte gjort några som helst försök på att ge första hjälpen på den men det kommer 
ah vilken vacker buss du hittat=)
ah vilken vacker buss du hittat=)
Tackar
Jag har precis pratat med han som köpte den från ÖB på den tiden, altså första civila ägare. Han bor en bit utanför Boden och kommer in någon dag för att prata och mimra lite gamla minnen. Han blev jätteglad över att få veta var den fanns.
Det låg ju papper i hanskfacket med namn på ägare osv samt ALLA besiktningsprotokoll så detektivarbetet var lätt.
najs juh
kul med lite udda projekt:)
Så här ser dagens sjukfordon ut
körde bakom den hemåt tidigare idag
Boxerville » Projekt » Ambulans VW model 271 "Belinda" ska hon heta
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.