1

Hej!

http://i1258.photobucket.com/albums/ii524/relbomanorg/DSC02919_zpscf3db840.jpg

Då jag åkte på motorbyte i min bay -68 var jag och hämtade en AD, dvs 1600 dp igår. Efter att ha strippat den ner till blocket skulle jag kika efter vart man borrade upp för bussbalk. Men vad jag ser lär det inte gå med det här blocket? Den där plutten till höger är väl för oljestickan på typ 3?

Jag har ju dock ett gäng motorer till, men då lär jag tyvärr skruva lite grand för att få ihop en bra. Motorn som jag lär byta knackar invärtes och har skjutit ur fördelaren ur blocket, så där lär man splitta blocket. Och det har jag absolut inte lust att göra. Toppar och cylindrar är dock OK.
Jag har en utbytes 1300 EP, motorkod F färdig för bussbalk som går runt. Frågan är då om det går att flytta över toppar och cylindrarna från min 1600 dp till den?
1300:an i fråga måste ändå bytas stötstångsrör och liknande på för att få fart på, och är således inte bara bolt on.
Måste man greja som fan för att sätta dit 1600:ans svänghjul för 12v?

Frågor från en som hellre svetsar kaross än lagar motorer ICQ/ab Tack på förhand!

2

Visst kan du "använda" ett "F" block att flytta över cyl/toppar på....

(Men är den verkligen avsedd för balk?)

OM allt i din 1600:a vore friskt (vev/sv-hjul osv) kan du ju flytta även detta till 1300:a blocket.
Själv skulle jag nog flytta sv-hjulet och täta vev/sv-hjul  med lite siliconpackning, men det måste shimsas in med mätklocka till 0,07 - 0,12mm spel!

("putten" är inte för typ3...)

3

Finns det inte ett motorfäste att skruva dit om blocket saknar bussbalksfäste?
Har för mig att jag sett det någonstans.

4

Kjellgren skrev:

Finns det inte ett motorfäste att skruva dit om blocket saknar bussbalksfäste?
Har för mig att jag sett det någonstans.

http://www.paruzzi.com/images/21698.jpg

http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … group=----

5

Min erfarenhet är att balkfäste som kommer på olepumpslocket förorsakar läckage från oljepumpen, som sedan leder till motorhaveri. Det finns vissa "F" motorer, och även övriga för typ1 som har hål för balkfäste. Det är ofta utbytesmotorer.

6

mettis skrev:

Visst kan du "använda" ett "F" block att flytta över cyl/toppar på....

(Men är den verkligen avsedd för balk?)

OM allt i din 1600:a vore friskt (vev/sv-hjul osv) kan du ju flytta även detta till 1300:a blocket.
Själv skulle jag nog flytta sv-hjulet och täta vev/sv-hjul  med lite siliconpackning, men det måste shimsas in med mätklocka till 0,07 - 0,12mm spel!

("putten" är inte för typ3...)

Hur menar du med att täta med lite siliconpackning?
Svänghjulet från 1600AD är ju oringstätat och veven från 1300F vill väl oftast ha filtring?
Det kan man väl inte lösa med lite silicon?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

lasslo skrev:

Hur menar du med att täta med lite siliconpackning?
Svänghjulet från 1600AD är ju oringstätat och veven från 1300F vill väl oftast ha filtring?
Det kan man väl inte lösa med lite silicon?

Jo...
Filtring finns inte, men papp eller alumininúm packning i vevaxeländen istället för O-ring

Jag har i 35 år blandat vevar och svänghjul, bara med "packningsersättare" silicon i ett mkt tunnt skick + lite på gängan i bulten - det har alldrig läckt !

Men det finns många förståsigpåare, (som väl inte provat....?-)

Och som sagt, man måste shimsa först !

8

Enda felet jag gjorde med att köpa en motor som mettis har byggt, var att inte köpa den andra som också var till salu då ICQ/ab Så nog kan han bygga motorer allt. Splitfolkan går hur bra som helst! Du råkar inte ha en baymotor du vill bli av med på en gång? ICQ/ab

Jag ska annars kika på lite block jag har i gömmorna imorgon. En 1600 EP, är det bara att byta toppar på den för att få dp?

9

Tack, det värmer med "bra kritik"...;-)

jag PM:ar dig om en Mexico baymotor...