1

Som jag skrev i min projekttråd så har jag köpt en sänkt och kortad framvagnsstomme från Paruzzi.

Stommen ser ok ut men jag var tvungen att slipa ur överfallet till styrsnäckan 4 mm för att få den i rätt vinkel mot rattstången. Jag fick också korta styrstoppen på snäckan för att de tog i fästet för styrstoppen på stommen.

Så långt gick det att fixa men när jag skulle montera stötdämpararna så tar de i tornen så att de inte på långa vägar går att montera på bärarmarna, se foto. Stötdämparna är Empis för sänkt framvagn, även de från Paruzzi. Stötdämpare av originaltyp tar i ännu mer. Det går förmodligen att slipa ur tornen men det behövs tas bort rätt mycket så godset blir tunt eller så går det hål. Jag tycker dessutom att delarna ska passa utan en massa justering.

Har någon här erfarenhet av Paruzzis framvagnsstomme? Vad göra?

/Anders
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/838/4fe3.jpg

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

2

Jag brukar montera nere först på kulbults framvagnarna.
Sedan kanske man får trucka in dom med lite våld.
Har alrig kollat hur de ser ut om man monterar nere först.

3

Problemet är att stötdämparna tar i tornen. Jag monterar där nere först, bilden visar bara att det inte går att få stötdämparen i rätt läge i sidled.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989

4

Enligt Paruzzi så måste jag fila upp hålet för stötdämparen. Det är tydligen ett vanligt problem enligt dem. Man kan undra varför det inte står på deras hemsida och varför de inte får tillverkaren att rätta till problemet så att kunderna slipper göra det.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989

5

Dåligt! ICQ/am

Loud pipes save lifes

6

Idag tog det hela en något oväntad vändning då jag fick besked från Paruzzi Sverige att huvudkontoret i Holland anser att det inte är något fel när stötdämparna inte går att montera eftersom produkten inte är "streetlegal". Detta väcker onekligen ett antal frågor och de har jag skickat till Paruzzi Sverige. Jag får se vad jag får för svar.

Är det ingen som har köpt och monterat en kortad och sänkt framvagnsstomme från Paruzzi (tillverkare Igasa) eller från någon annan leverantör? Har den behövts modifieras? Är Empis likadan? Den verkar snarlik.

Jag behöver köpa en stomme snarast så att bilen kommer ut på vägarna i sommar.

/Anders

1303S 1974
Coach 1989

7

Jag köpte Empis 2" kortade och justerbara, inga större mod behövdes. Fick slipa på ett styrstift till styrsnäckan bara. Snäckan gick inte få i rätt läge, så bort med det sen var det bara o köra!

vw typ-1 1967

8

Tyvärr översvämmas vw scenen av eftermarknadsdelar med dålig eller ingen passform ingen kvalité och ibland saker som är rent livsfarliga. Det är ingen nyhet och vad jag förstått har det varit så i 30år iallafall. Det som har hänt sista åren är att det börjar finnas nytillverkade delar med riktig bra kvalité. men det gäller att hitta dom och ofta kostar det lite mer.

9

Malman80, var det en kulbultsframvagn? Vilka stötdämpare använde du i så fall?
/Anders

1303S 1974
Coach 1989

10

millstream skrev:

Malman80, var det en kulbultsframvagn? Vilka stötdämpare använde du i så fall?
/Anders

Jepp, kulbult med standard stötdämpare

vw typ-1 1967