1 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-07 16:42:35)

Jag har spånat ett tag på hur man skulle bygga ett bra avgassystem som samtidigt har "rätt" utseende (Abarth-look?). Både original och kopiorna på Abarth kanske ser häftiga ut och låter gött, men jämfört med ett original VW står de sig slätt vad jag förstår. Enda "fördelen" och som gör att de har bättre blås är, vad jag förstår, att de har 4 pipor (mot original 2) och ingen begränsning i piporna. Man skulle med andra ord kunna ta ett original vw avgas och antingen svetsa i 4 pipor eller rensa originalpiporna (eller köpa TDE pipor) och så skulle man få ett bättre system än Abarth(kopiorna)? ..priset för ett sådant gör ju också sitt och jag är lite motvillig att betala flera 1000kr för något som bara "ser bra ut".

Skiss på ett vad jag förstår ett original Abarth. Inga försök att jämna ut längden på rören (att göra 2an och 4ans rör längre i ljuddämparen).
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/30hkavgas4_zps192d7b3e.jpg

Jämfört med original 30hk, där 2an och 4ans avgas gör en böj och går över till motsatt sida av ljuddämparen för att mynna med 3an resp 1ans avgas. På så sätt är det rätt likt de ormbon som försöker utjämna längden på rören.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/30hkavgas3_zpsf1c78e47.jpg

Och så här ser det ut i verkligheten inne i mitt original 30hk avgas. Detta gäller så vitt jag vet bara original, eftermaknads, både nya och gamla, har jag aldrig stött på att de ser ut så här. Oftast dumpas bara 3:an och 4:an resp. 1an och 2:an direkt där de går in i ljuddämparen, ofta med någon form av strypning (hålad kon etc) och så är ytterdelarna av ljuddämparen avskilda med en hålad vägg som för avgaserna till den större mittenkammaren och ut genom piporna. Ibland gör 4an och 2an en liten böj och mynnar i en platt hålad del (som säkert ska simulera ett längre rör och dämpa ljudet, men också stryper flödet).
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/30hkavgas_zpsdf9041c7.jpg

Som synes så är det väldigt lite som egenligen begränsar avgasflödet. Hela kroppen på ljuddämparen är "öppen". 2an och 4:ans längre rör avslutar i en rundad stängd ände, varav halva är "uppskuren" och avgaserna går ut från (se röd pil, detta är 2ans, men det ser likadant ut på andra sidan). Kanske skulle man kunna öppna dessa lite mer.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/30hkavgas2_zps55ce6e0f.jpg

Tanken är alltså att utgå från ett original vw avgas och modifiera detta. Jag har avgaset på bilderna, ett vw original som faktiskt var så gott som NOS för några år sedan men "kortsidorna" rostat sönder på i skarven (gick att öppna som en konservburk), samt ett till NOS att leka med. Frågan är hur man bäst gör. Enklast vore att bara svetsa in 4 pipor för "Abarth-looken", men frågan är hur ljuddämpningen kommer bli (troligen ingen alls att tala om). Mesta delen av ljuddämpningen i ett original system verkar sitta i piporna, egentligen inte mkt annat som dämpar/ skapar turbulens i ljuddämparen. Jag provade att köra utan pipor när jag bytte sist (bara för att flytta bilen) och det dånade rätt bra. Andra alternativet vore att svetsa om och i 2 extra uttag för original pipor och köra med 4 original, det borde ju ge dubbelt så bra flöde? (..eller TDE).

2

..Ja just det, det är för att ha tillsammans med WW okrasa kittet så småningom, fast det blev lite mer akut när nuvarande avgas på motorn valde att leka konservburk. Inte konstigt att jag blev gasad på långresan Kalix-Katrinehom och stank avgaser i 3 dagar..  ICQ/ad

3

En krök på rör, brukar kunna dämpa en del.. kanske om man sas har 4 st J krökta rör som slutrör med den rundade delen in i burken.. även dubbelmantling dvs tjockare skal kan göra sitt för dämpning.. mindre resonans ljud..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Mycket intressant ämne som jag själv tänkt dyka ned i framöver (för den egna S-Ghia motorn).

Det jag undrar är vad VW själva gjorde för ändringar genom åren. Vad skiljer 30 hp dämparen mot 34 hp dämparen osv. Diametrar? Utförande? Någon som vet på rak arm?

5

Bredd mellan avgasstosarna.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Exakt precis detta satt jag å funderade på vägen hem från garaget i helgen..... ICQ/ab

Jag har ett original Abarth, men som tidigare är ombyggt till porsche. Detta vill jag inte röra, då jag ska bygga en Porsche 1300 super motor framöver.
Därav tänkte jag på detta när jag tittade på min hög av 25 - 30 hästars system härom helgen. RF pipor ala abarth 4 till antalet vore smutt.

Ska följa tråden med spänning!!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

7

Lägger upp lite beskrivningar på andra system jag stött på.

Detta är hur det såg ut i en del senare vw system (jag har "lånat" bilden). Fortfarande utjämning av rörlängden men dämparen är nu uppdelad i 3 separata kammare, 2 mindre i ändarna där avgaserna mynnar från motorn samt en större samlingskammare i mitten. De två mindre kamrarna är förbundna med varandra med ett 3e rör (det översta i bilden) och har ett gäng små hål borrade i sig och det är där avgaserna går ut i mittenkammaren innan det går ut ur ändröret. En hel del begränsningar av flödet kan jag tycka..

Det är väl ett typ3 avgas, men jag tror det såg motsvarande ut i typ1.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/30hkavgas6_zps7985c533.jpg

En skiss på samma lösning
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/30hkavgas5_zpsbddc90ea.jpg

Nu har jag ingen bild, men jag har ett tyskt gammalt eftermarknadssystem till 1600 och det är i princip lika, men har ej utjämningen av rörlängden, 3an och 4an mynnar i den vänstra mindre kammaren, 1an och 2an i den högra. Dessa 2 små kammare är sedan förbundna med varandra med ett tunnare rör (för utjämning) samt med ett grövre rör som även har en massa små hål borrade i sig för att avgaserna skall mynna i mittenkammaren (som avgaspiporna sitter i). Det intressanta med detta är att det är väldigt likt hur det var löst i ett porsche 356/912 system jag såg på nätet (fast det kanske också var repro).

8 Senaste redigerad av TobiasL (2014-05-07 21:05:38)

25hpman skrev:

Bredd mellan avgasstosarna.

Jo, det vet jag. Men, ändrades aldrig diametern på rören från cylindrarna?

9

Brölade föresten förbi med bubblan (ja det är lite "luftigt" i avgaset för stunden) till en lokal firma idag och ihandlade 2m RF rör för att börja experimentera. Det kanske inte blir så optimalt att svetsa rostfritt mot stål, men det sönderrostade avgaset gör ju inte så mkt att testa med. Jag är mest nyfiken på hur mkt oväsen det kommer föra. Måste ju även svetsa tillbaka ändsidorna, funderade då på om det skulle hjälpa något att montera ett nät/ galler där och packa med ljuddämparmatta.

Mätte även lite mot karossen och piporna på 60an måste komma så långt ner som möjligt för att passa utskärningarna på bredden i uttaget i bakplåten. -Jo jag vet att vissa Abarth har lite vinklade pipor, men jag trodde det var för tidigare bubblor? Jag funderade på denna lösning för att skära bort och svetsa i piporna.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/30hkavgas7_zps3820c768.jpg

10

Här finns lite tidstypisk info (som går helt i linje med vad Frederik skriver): http://www.oldspeed.ch/pages/souping/pr … ping35.htm

11

Följer detta med spänning, jag har liknande fundereringar kring avgas fast mot att bygga ett bättre med enkel utblås.
Kanske nåt likande vintage speeds?
Anledningen till detta är jag planerar att bygga en ny motor till bubblan med amr kompressor till vintern, och vill du ha lite mer blås genom ljuddämparen men med orginalstuk
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/15546_zps31b8d097.jpg

Nytt mob nr...

12

Snygga flänsar...  ICQ/ad

Den där Virtanen i Finland annonserar ju på theSamba med slutrör för 25 hk dämpare som man kan ha att bygga om en 30 hk dämpare med...kanske något att kopiera?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Vi får inte glömma bort BengtH's eminenta tråd 10 hästar till:

"Då har vi fått fram bränslet, tryckt in det i förgasaren, sugit in det i motorn, tänt fyr, expanderat o nu ska de ut. Då jag inte gillar ormbo får det bli något annat. Detta avgaseriet är ett originalsystem, det fina med originalen är att det är någorlunda lika långa rör till alla förbränningsrummen. På vissa ej original slutar rören bara dom kommit innanför burken, 2:an o 4:an får då väldigt korta rör. Började med att öppna en lucka på baksidan av dämparen för att se hur den var konsturerad. Sen kapades den på mitten för att kortas lika mycke som motorn nu är smalare pga comphöjningen, sammanlagt 6mm.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/522800x600_zpsc3d1ecab.jpg
Dom här 2 "rören" är dom som går från 2:an o 4:ans cyl om löper innuti dämparen, dom sitter endast med någon punktsvets o kunde lätt plockas ut, de närmaste röret är det som kommer från 4:an o det som ligger på baksidan är det som kommer från 2:an.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/523800x600_zps65e962f3.jpg
Det är lite svårt att beskriva hur det ser ut o funkar hoppas bilderna hjälper lite. Egentligen gjorde jag inte så mycke mer än öppnade upp lite för 2 o 4:an som såg lite trångt ut samt tog väck lite kanter, förvärmningsröret o dyl.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/524800x600_zps2220436d.jpg
Här syns kanten på röret ut ur dämparen samt förvämningsröret
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/527800x600_zps2348b3a4.jpg"

14

Nu är inte jag så insatt men, fanns inte det bubblor med enkelt utblås i början?
Hur har dom dragit rören inuti dessa ljuddämpare?

Nytt mob nr...

15

BengtH's tråd är ju guld! Den innehåller ju allt, jag hade även missat hans superfina insug..

Undrar om de inte de med 1 pipa är dragna precis likadant inuti? Att pipan mynnar på en sida gör inte så mkt och som jag förstår det har deras enkelpipa ungefär (i orginal) samma "baktryck" som 2 (större diameter). På ritbordet funderade jag att ha 2 grövre rör mitt på avgaset, men återgick till 4 pipor ala abarth. Eftermarknads i "orginaltyp" skulle jag gissa rent generellt är som alla andra med enklare insida. Undrar hur dessa vintage speed är uppbyggda?

16

Egentligen är det ju lite imponerande att 30hk avgaset ändå dämpar så mkt ljud som det gör. Den har ju jämfört med senare avgas inte så mkt begränsningar inbyggt, kammare/skiljeväggar eller små hål som avgaserna skall igenom. 1an och 3ans rör är ju redan helt öppna, det enda som verkar gå att göra för att förbättra flödet är att ta upp 2an och 4ans "ändbit" som Bengt skrev om. Men jag antar att detta avslut även hjälper till att dämpa ljudet också/ ändrar flödet/ hur ljudet studsar. Funderar som sagt på om det skulle hjälpa att sätta dämpull i ändarna på avgaset. Det är ju inget konventionellt sätt att se på det (kanske bara är naivt), men min tanke är att om man öppnar upp 2an och 4ans avslut, så studsar avgas/ ljudet mot ändarna/ kortsidan av avgaset. Med dämpull där kanske ljudvågen absorberas något istället för att studsa?
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/avgas003_zps7a2336ad.jpg

17

En kille jag känner gjorde en platt "ljuddämpare"som skulle knyta ihop 2avgasrör till,  den var gjord i 2mm gods den vibrerade sönder och var som en högtalare.. Så visst om man dämpar gavlarna så kan det säker göra en del..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Man ska nog inte inkräkta för mycket på volymen i dämparen, tittar man på Porsches dämpare från den tiden så är dom ungefär likadant uppbyggda men med rejält större burk. Jag ska anpassa en sådan till "10hk till" motorn så småningom.

19

Jag hade hoppats på att det skulle gått att förlänga ljuddämparen lite i gavlarna, men det var en missbedömning från min sida då det inte ryms mkt mer mellan hjulhusen. Blir nog bara att testa hur högljudd den blir med 4 rena pipor.

Hur mkt öppnade du upp ändarna på 2 och 4a?

20

Det rostfria röret var jag fick tag på var "rått", så kvällen har spenderats att kapa rör, slipa och polera.. blankt skall det vara

Övre grovslipat, nedre så gott som färdigpolerat
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/aumlndroumlr_zps14425d5d.jpg

21

Om jag förstår Porsches konstruktion så hade de inte utjämning av länden på 2an och 4ans. De hade ett 3 kammarsystem. 1 an och 2an (respektive 3an och 4an) mynnade i de mindre kamrarna i ändarna. 2an och 4an hade en liten böj i dessa. Ändkammrarna var sedan förbundna med den större mittenkammaren (som ändrören går ut ur) med varsitt rör. Ett 3e grövre rör gick mellan de 2 ändkamrarna för utjämning mellan dessa. Om jag förstår rätt är kamrarnas storlek anpassad till volymen på motorn.

http://forum.porsche356registry.org/download/file.php?id=10962&sid=58adfaf5a8178cea18e874883401c54a&mode=view
http://forum.porsche356registry.org/download/file.php?id=10961&sid=3e540814a3a8af7226ab78c06a56caee&mode=view
http://forum.porsche356registry.org/download/file.php?id=10960&sid=58adfaf5a8178cea18e874883401c54a&mode=view
http://forum.porsche356registry.org/download/file.php?id=10959&sid=3e540814a3a8af7226ab78c06a56caee&mode=view
http://forum.porsche356registry.org/download/file.php?id=10955&sid=e68928f95612c518855efeea82f38483&mode=view

Bra tråd om 356 avgas där jag knyckt bilderna, jag hade en till länk som jag inte hittar nu.
http://forum.porsche356registry.org/vie … p;start=15

Men med detta undrar jag om man har någon vinning att utgå från ett 356 system? 30hk systemet är ju väldigt orestriktivt i sig. Jag vet inte, men undrar om inte 3 kammarsystemet mer var ett sätt att reducera ljud? Tror man mer på ett sådant borde man lika gärna kunna modifiera ett sent vw system och kapa upp alla restriktioner (avstrypta ändar och borrade små hål)?

Jag har ett 34hk eftermarknads avgas (leistritz) jag först hade tänkt att utgå ifrån. Detta är rätt likt 3kammrarma porshe hade, men har bara ett rör som går mellan ytterkamrarna som är gemensamt både för utjämning och för att föra avgaserna via några få små hål till mittenkammaren (tillsammans med några borrade hål i skiljeväggarna). Det skulle gå att i ett sådant komplettera med 2 raka rör som går från vardera ytterkammare till mittenkammaren för att få bättre flöde på avgaserna ut, och det skulle bli mkt likt ett 356 avgas.

22

Spånar vidare. Blir det för högt ljud borde man ju kunna hitta något lämpligt att bygga insatser av i avgaspiporna.. Det rostfria rör jag köpte har en innerdiameter av 32mm. Om man då hittar en sådan här i tex 28 mm så skulle man kunna montera det i rören med dämpull mellan (blir väl ungefär som orginal). Just 28mm är ju också dimensionen TDE har i sina avgaspipor för montering i orginaluttag.

Letat lite på 2 hjuliga sidor, men ännu inte hittat 28mm
http://www.lellesmcdelar.se/images/parts/24-992_4_6.jpg

TDE
http://www.tde-kaefer-tuning.de/upload/image/werbung_auspuff/endrohre_tde.jpg

23

Materialet borde finnas som plant och sedan valsas runt till önskad diameter..ser ut som silplåt till avfettningsstation.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

24

På jobbet använder vi en del 2 mm aluplåt med 4mm hål...
en viss "bagaren" använde just alu bakplåtar till sina ljud dämpare.. fast det var ju iofs till en stooor vattenkyld V8 a.. ICQ/ad
sorry back 2 topic..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Alla 356 dämpare är inte lika. Dom med gavel som på VW verkar vara med lika långa rör invändigt. Har använt sådan tidigare på min 80 hästars okrasa med i mitt tycke ok resultat, kommer att använda denna uppskurna på "10hk till" motorn. När 356 dämparen är nerkapad för att passa i folkan så blir volymen ca 50% större än VW dämparen.

Post's attachments

20140510_100101.jpg, 174.03 kb, 640 x 480
20140510_100101.jpg 174.03 kb, 186 downloads since 2014-05-10 

20140510_100700.jpg, 169.86 kb, 640 x 480
20140510_100700.jpg 169.86 kb, 215 downloads since 2014-05-10