Jag har spånat ett tag på hur man skulle bygga ett bra avgassystem som samtidigt har "rätt" utseende (Abarth-look?). Både original och kopiorna på Abarth kanske ser häftiga ut och låter gött, men jämfört med ett original VW står de sig slätt vad jag förstår. Enda "fördelen" och som gör att de har bättre blås är, vad jag förstår, att de har 4 pipor (mot original 2) och ingen begränsning i piporna. Man skulle med andra ord kunna ta ett original vw avgas och antingen svetsa i 4 pipor eller rensa originalpiporna (eller köpa TDE pipor) och så skulle man få ett bättre system än Abarth(kopiorna)? ..priset för ett sådant gör ju också sitt och jag är lite motvillig att betala flera 1000kr för något som bara "ser bra ut".
Skiss på ett vad jag förstår ett original Abarth. Inga försök att jämna ut längden på rören (att göra 2an och 4ans rör längre i ljuddämparen).
Jämfört med original 30hk, där 2an och 4ans avgas gör en böj och går över till motsatt sida av ljuddämparen för att mynna med 3an resp 1ans avgas. På så sätt är det rätt likt de ormbon som försöker utjämna längden på rören.
Och så här ser det ut i verkligheten inne i mitt original 30hk avgas. Detta gäller så vitt jag vet bara original, eftermaknads, både nya och gamla, har jag aldrig stött på att de ser ut så här. Oftast dumpas bara 3:an och 4:an resp. 1an och 2:an direkt där de går in i ljuddämparen, ofta med någon form av strypning (hålad kon etc) och så är ytterdelarna av ljuddämparen avskilda med en hålad vägg som för avgaserna till den större mittenkammaren och ut genom piporna. Ibland gör 4an och 2an en liten böj och mynnar i en platt hålad del (som säkert ska simulera ett längre rör och dämpa ljudet, men också stryper flödet).
Som synes så är det väldigt lite som egenligen begränsar avgasflödet. Hela kroppen på ljuddämparen är "öppen". 2an och 4:ans längre rör avslutar i en rundad stängd ände, varav halva är "uppskuren" och avgaserna går ut från (se röd pil, detta är 2ans, men det ser likadant ut på andra sidan). Kanske skulle man kunna öppna dessa lite mer. 
Tanken är alltså att utgå från ett original vw avgas och modifiera detta. Jag har avgaset på bilderna, ett vw original som faktiskt var så gott som NOS för några år sedan men "kortsidorna" rostat sönder på i skarven (gick att öppna som en konservburk), samt ett till NOS att leka med. Frågan är hur man bäst gör. Enklast vore att bara svetsa in 4 pipor för "Abarth-looken", men frågan är hur ljuddämpningen kommer bli (troligen ingen alls att tala om). Mesta delen av ljuddämpningen i ett original system verkar sitta i piporna, egentligen inte mkt annat som dämpar/ skapar turbulens i ljuddämparen. Jag provade att köra utan pipor när jag bytte sist (bara för att flytta bilen) och det dånade rätt bra. Andra alternativet vore att svetsa om och i 2 extra uttag för original pipor och köra med 4 original, det borde ju ge dubbelt så bra flöde? (..eller TDE).















