1

Säljer för en bekant en styck 3,2 liters Porsche motor som kommer från en -87 911.

Motorn har suttit i en cabriolet mesta tiden och har sedan -03 rullat mindre än 100mil.

Merparten av dessa milen under mitt deltagande med den enda Porschen på Bug meet 2013.

Har ingen exakt mätarställning men det är ingen långmilare.

Är helt komplett med styrenhet, avgas osv

Pris 55000:-

/Mathias

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Finns det någon kompressionstest ? Någon annan form utav servicehistorik eller andra jobb på motorn?

3

Pratade med ägaren precis och det är enligt motornr en 88/89 dvs en av de sista 3.2L

Han köpte den från KVDs i Tyskland -00 den satt då i deras utställnings/demo bil.

Vid affär kan såklart kompressionstest fixas men motorn är orörd och har aldrig varit lagad.

/Mathias

4

Ingen som vill köpa sig en rolig julklapp  ICQ/ab

5

vill kanske... men inte för dom pengarna ..som förmodligen e prisvärt.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Eftersom det hade varit häftigt att se den i en buss eller liknande är motorn annonserad här först och med ett lägre pris  ICQ/ag

Kommer att läggas ut på diverse andra Porsche forum mm snart.

kommer då att kosta ca 59000:-

Frakt osv kan alltid diskuteras.

/Mathias

7

Bilder och mer specar och info hade varit bra.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Lite bilder som önskat  ICQ/ab  och lite allmän info.

3164 cm³
95,0 x 74,4 mm
207 hk vid 5900 v/min
265 Nm vid 4800 v/min
9,5: 1 komp förhållande

http://forumbilder.se/CGEOF/img-1020.JPG
http://forumbilder.se/CGEOF/img-1019.JPG
http://forumbilder.se/CGEOF/img-1018.JPG
http://forumbilder.se/CGEOF/img-1017.JPG

9

Grattis till 100 inlägg Matias. ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

10

Ingen ? varför betala 55 000 för en boxer fyra som håller i 3 dagar när man kan köpa en Porsche 6a som håller i 20år  ICQ/ad

11

Du e inte sugen att byta mot en fin beryllgrön 62 soltaksbubbla ?
Hade gärna uppdaterat min 57a buss med den motorn

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

12

woffe skrev:

Du e inte sugen att byta mot en fin beryllgrön 62 soltaksbubbla ?
Hade gärna uppdaterat min 57a buss med den motorn

Låter som en trevlig bil ICQ/ab

Men tyvärr är endast pengar intressant eftersom motorn säljs för att finanisera ett pågående motorbygge av en 3,9L RSR motor(dyrt)

Motorn är ju också perfekt om man vill ha en bra grund för ett turbo bygge, är ju en mycket tåligt motor  ICQ/ab

Vi tävlade med en ombyggd 3,2 (3,4l) med dubbelturbo och 670hk och 700nm i flera år utan problem, vann bla SpecialSaloon

13

ok, jag förstår ........ får ta mig en funderare, lite tajt ekonomi för tillfället.....får kanske kolla av intresset ang försäljning av beryllen.

Du verkar ha lite koll, jag har idag en 2,4l Porsche 6a i min buss och en 901 låda.....skulle din motor passa på min växelåda ?
Skiljer det mycket i vikt på din och min äldre motor ? nåt annat problem med ett sådant motorbyte ?

Hojta till om detta sabbar din säljtråd så tar jag bort inlägget

14

Man får byta svänghjul (finns att köpa på Patric Motorsport) om man vill använda en 3,2 med 901 låda

Utvändigt skiljer det sig inte mycket i storlek, är lite tyngre har inga exakta uppgifter men det är försumbart  ICQ/ab

Ska i övrigt inte vara några större problem eftersom motorn är komplett med kabelhärva osv.

15

Skåningen skrev:

Ingen ? varför betala 55 000 för en boxer fyra som håller i 3 dagar när man kan köpa en Porsche 6a som håller i 20år  ICQ/ad

Varför skulle boxerfyra rasa efter fyra dagar? ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Haha väntade på den frågan  ICQ/ad

Eftersom Porsche motorn i detta fallet är på 3.2l och VW motorn förmodligen blir en 2,3l får man en högre trimningsgrad på VW motorn för att få ut samma effekt/vrid, sedan är ju Porsche motorn en mycket bättre konstruktion från början ( överliggande kammar,rå starkt block,mycket bättre kylning, torrsump osv)

Sedan håller säkert en 2332a tex längre än några timmar men 20000mil på en sådan motor i en buss är inte troligt eller?

17

Om du bygger en 2332 med lågprisprylar så kanske det att få den att rasa efter tre dagar men annars är det mer en dålig motorbyggare som gör att det inte håller.
Tror inte att en Porschemotor håller 20000 mil om man ökar effekten fyra gånger.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Svwerker skrev:

Om du bygger en 2332 med lågprisprylar så kanske det att få den att rasa efter tre dagar men annars är det mer en dålig motorbyggare som gör att det inte håller.
Tror inte att en Porschemotor håller 20000 mil om man ökar effekten fyra gånger.

Porsche motorn har ju redan 4 gånger effekten därför håller den 20000mil, om man hade höjt effekten till 800+ så är jag säker på att den inte håller 20000mil  Default/lol

Men jag kör hellre med en original 200hk Porsche 6cyl motor än en 200hk trimmad VW 4cyl motor i en buss.

Nu finns det många duktiga motorbyggare som får ut bra effekt och hyfsad tillförlitlighet i dessa VW motorer, men Porsche motorn är bättre och starkare från början.

Finns ju en anledning till att de flesta kör med Porsche fläkt osv.

Vill inte trampa på några tår, men en Porsche motor i en buss är en bra lösning i mina ögon.

Kommer själv att köra med en Porsche motor i min när plånboken tillåter

Mathias

19

Det är ju synd bara att det inte går att bes en splitbuss med denna motor Default/hmm

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

20

Man har ju tre alternativ, två är lite olagliga men men

1. Besiktningsmotor, en del jobb men det är ju inte varje år  Default/hmm
2. En extra buss med samma chassinr, dyr lösning  ICQ/ac
3. SFRO besiktning, mycket jobb med förstärkningar, broms uppgraderingar osv men man får ett säkert fordon och slipper problem med ordningsmakten  ICQ/ab

21

Ghia64 skrev:

Det är ju synd bara att det inte går att bes en splitbuss med denna motor Default/hmm

Jag har kört i minst 6 år med min  ICQ/ab

22

Hej du skriver att motorn lämnar 207hk men där ska vara 231hk är den från usa?ska du bli av med den hyffsat snabbt får du nog gå ner i pris!det är på gränsen till 3,6l pengar mvh ingmar

23

Finns i 207. 217 och 231 hk versioner.

Väger 190 kg på vågen utan låda.

H

24

ingmar skrev:

Hej du skriver att motorn lämnar 207hk men där ska vara 231hk är den från usa?ska du bli av med den hyffsat snabbt får du nog gå ner i pris!det är på gränsen till 3,6l pengar mvh ingmar

Detta är enligt motornr en 207hk med katalysator såld i Tyskland.

Motorn har inte gått mycket(vilket många 3.6L har)

En 3.6L lämnar 250hk i Porsche 964 och 272hk/285hk i en Porsche 993, om man skulle sikta på en SFRO besiktning är det lättare med en 3,2L pga den lägre effekten.

Sedan har sena 993 Immo(går att lösa men kostar) och många 3,6L läcker nu olja vid cylinderfoten(dyrt) det gör inte denna.

Motorn ska säljas för nya projekt men eftersom den nya motorn inte ska i förrän nästa år så är det knappast panik

Ser ju helt att motorn hamnar i en buss men nu kan det vara så att den hamnar i en Porsche istället

Men som sagt vi får se var den hamnar  ICQ/ab

25

Ok missade att den var så ny,håller själv på att helrenovera en 911s 77 och där hade den suttit som en smäck tar du en 3,0 i inbyte 180hk? mvh ingmar