26

Och tänk, bara ett inlägg senare kom grejerna fram!
Skämt åsido, de kom fram väldigt snabbt och smidigt med leverans ända fram till dörren. Dessutom var frugan ledig och kunde ta emot grejerna. Vid en snabbtitt verkade det vara överlag bra kvalitet på plåtarna. Insteget/framskärmen på ena sidan kunde ha haft bättre precision i punktsvetsningen och baksärmarna behöver en del riktning då de var vågiga i ena hörnet, men annars var det bra!

Post's attachments

20131101_175912.jpg, 229.61 kb, 1024 x 768
20131101_175912.jpg 229.61 kb, 305 downloads since 2013-11-06 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

27

Gött,går också i tankar på att göra en massiv beställning snart...ska bli intressant att se vad du tycker om bitarna.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

28

Igår var jag på tjänsteresa till mörkaste Småland. På vägen hem stannade jag och kollegan tilll hos Micke W här på forumet. Micke som driver Veterania (veteranbilglas) är en riktigt trevlig prick. Fina bilar att titta på hade han också så det tog lite tid. Kollegan som var med sade till mig minst tre gånger att vi var tvungna att åka hemåt då klockan var mycket, men antingen han eller jag hittade något nytt roligt att prata om varje gång så det tog en stund innan vi kom iväg. Varför var jag där då? Jo Micke hade sparat en riktigt fin högerdörr som han var vänlig nog att sälja till mig. Ett steg närmare rostfri buss!

Post's attachments

IMG_3998.JPG, 170.09 kb, 640 x 480
IMG_3998.JPG 170.09 kb, 306 downloads since 2013-11-06 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

29

pompejus skrev:

Gött,går också i tankar på att göra en massiv beställning snart...ska bli intressant att se vad du tycker om bitarna.. ICQ/ab

Det kan ta lite tid, men du får väl läsa i tråden hur det går.....   ICQ/ad

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

30

Det tar alltid en stund hos Micke,han har alltid något roligt att visa eller berätta..tro mig..alltid lika trevligt dock.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

31

Igår var en bra dag.
Bakgrund: När jag tittade på bussen första gången kommer jag tydligt ihåg att jag såg en luftmängdsmätare och luftfilter i en låda inne i bussen, samt luftmängdsmätare och en halv luftburk på donatorbussen. När jag väl fick hem bussarna och började städa ur dem upptäcker jag till min fasa att lådan med ovan nämnda prylar saknas plus att någon ohederlig typ har snott luftmängdsmätaren och filterburken från donatorbussen. Suck. Det är ju rätt vitala delar det handlar om.....
Men: Igår lyckades jag hålla forumet under uppsikt tillräckligt för att kamma hem ett komplett insprutningssystem. På kvällen hade jag sedan stämt träff med säljaren av bussen för att gå igenom bråten i hans garage. Vad hittar jag där om inte den saknade lådan, precis som jag kom ihåg den. Dessutom hittade jag en mängd små bra att ha prylar som fästklämmorna till takräcket plus ett gäng med skruvar, överfall och vingmuttrar till att fästa sätena med. Dessutom lyckades jag köpa loss en i princip rostfri dörr till. Nu har jag nog fler dörrar än jag egentligen behöver, men jag tänker som så att jag väljer ut de bästa och gör iordning och sedan får jag väl sälja av resten efterhand.
Så nu har jag två luftmassemätare. Känns bra.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

32

Kul och se någon mer ifrån Eskilstuna!

Jag har precis köpt en Vwbuss tillsammans med min pappa,
Som vi ska göra iordning, och den är i samma modell som din fast en 1979:a

Vi är på jakt efter ett garage som man kan svetsa i. Den står i Torshälla just nu i vinterförvaring,
Men hoppas det går bra!

Projekt Surfbuss

33

Tjenare. Det finns en hel del bussar i stan. Därmed inte sagt att alla ägarna är så där förskräckligt aktiva när det gäller att mecka med dem.... Vi är lite inne på att dra ihop en träff eller liknande i vår/sommar. Vore kul att se din buss vid tillfälle, jag skickar PM med kontaktdata. Behöver du delar får du höra av dig, jag slaktar min donatorbuss senare i vår när jag vet vilka delar jag behöver till min buss.
Garage kan du nog hyra av Tommy Klason. Sök på Delta Trading. Hittar du inte honom kan du höra av dig så skall jag ordna ett telefonnummer.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

34

Får se om vi lyckas samla ihop ett gäng nu då! ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

35

Inte mycket att rapportera på bussfronten förutom att bussen nu har transporterats iväg till garaget där jag skall svetsa upp den i vinter.
Däremot har jag en fråga till församlingen. Jag har lite delar som jag behöver ha hjälp med att identifiera så att jag inte slänger något i onödan. (Det följde med både det ena och andra när jag köpte bussen). Plåten närmast i bild ser ut att vara hemmatillverkad, men resten ser ut att vara Eber-relaterade prylar eller? Please enlighten me!

Post's attachments

IMG_4001.JPG, 209.07 kb, 640 x 480
IMG_4001.JPG 209.07 kb, 300 downloads since 2013-11-17 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

36

ICQ/ag

37

Jag har ju bussen i polarens garage för tillfället. Där står också hans -52 bagge. Jag tänkte posta några bilder om någon är intresserad. Folkan har varit avställd sedan 72 och nuvarande ägare Robert fick den av sin svärfar när han gifte sig. Och jo, när vi började riva i den kom svärfar farande som ett skott och kollade läget :-)
Lite intressant är att motorn är bytt till en utbytesmotor redan -54. Tyvärr är det plastskärmar på bilen, men det är inte så mycket svetsat i den som tur är.
Sista bilden visar Robert till höger och Jocke till vänster efter att vi monterat ur motorn ur bilen. Jocke brukar man hyra in när det  behövs en stor stark. Han är bra på att vara stor.

Post's attachments

165.jpg, 222.94 kb, 1024 x 768
165.jpg 222.94 kb, 287 downloads since 2013-12-18 

166.jpg, 197.97 kb, 1024 x 768
166.jpg 197.97 kb, 271 downloads since 2013-12-18 

167.jpg, 201.96 kb, 1024 x 768
167.jpg 201.96 kb, 311 downloads since 2013-12-18 

185.jpg, 240.06 kb, 1024 x 768
185.jpg 240.06 kb, 291 downloads since 2013-12-18 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

38

Wow! Vore kul att se den!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

39

På bussen har det faktiskt hänt en del på sista tiden. Tanken är urtagen och jag har fått bort en av de trilskande drivaxlarna (med hjälp av svets på den runddragna skruvskallen) All gammal plåt från batterihyllan är bortrensad. Dock får jag fortfarande inte dit hyllan. Verkar vara sugpassning på bitarna.
Igår kapade jag bort plåten utanför bakre balken innanför kofångaren. Jag använde Biltemas punktsvetsborr. Först for den omkring som den ville men efter att jag hade borrat små 2mm styrhål funkade det kanon. Rekommenderas!
Bakom plåten hittade jag ett getingbo. Troligen har de haft toaletten till höger om ingången (det lilla obegripliga orginalhålet i plåten) för det hade rostat som f-n. Hörnbalken mellan baklyse och motorluckan måste bytas. Beställde den och ytterplåten från Alan H Schofield ikväll. ytterplåten var dessutom lagad med ölburk och spackel....
Jag hann dessutom med att kapa bort lite rutten plåt längre in i motorrummet (plåtarna ovanpå balkarna, de som tätar mot kylplåtarna) Här är det dubbelplåt som gärna rostar..... Sist hittade jag en märklig sak. Vänster hörn verkar vara bytt någon gång för det var ny plåt svetsad utanpå den gamla, trippelplåt med andra ord. Rost javisst! Skarven verkar vara ända uppe vid karosspressningen. Hur som helst kapade jag bort det rostiga och planerar att byta ut den dåliga sektionen.

/Janne

Post's attachments

194.jpg, 223.51 kb, 1024 x 768
194.jpg 223.51 kb, 278 downloads since 2013-12-18 

196.jpg, 154.29 kb, 768 x 1024
196.jpg 154.29 kb, 301 downloads since 2013-12-18 

197.jpg, 232.84 kb, 1024 x 768
197.jpg 232.84 kb, 309 downloads since 2013-12-18 

198.jpg, 218.05 kb, 1024 x 768
198.jpg 218.05 kb, 311 downloads since 2013-12-18 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

40

Känner igen detta... så började jag också... ICQ/ad sen vart det mer rost hoppas för din skull att det inte e så mycket mer.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41

Har hållt på ett antal år med plåt o lack till o från,,,min erfarenhet är grundfärgen man använder är jätteviktig.
Glöm i princip all enkomponents grundfärg. Provade på en BMW för flera ett antal år sedan med att endast blästra "lätt" så att man man får en grovkornig yta och sedan grunda med exempelvis Hagmans gula 2 komponent.  Efter ca 5 år såldes bilen utan ett spår rost.

\\Peter

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

42

Är inte bubblan en -51a ? har luckor framför dörrarna dessa fanns väll bara 51 ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

43

Skåningen skrev:

Är inte bubblan en -51a ? har luckor framför dörrarna dessa fanns väll bara 51 ?

Ingen aning, jag är inte så påläst på Bubblor. Först trodde Robban att det var en 51:a, men sedan har har jag för mig att han kollade i regpappren. Kan den vara tillverkad -51, men inreggad som -52?

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

44

genebe skrev:

Har hållt på ett antal år med plåt o lack till o från,,,min erfarenhet är grundfärgen man använder är jätteviktig.
Glöm i princip all enkomponents grundfärg. Provade på en BMW för flera ett antal år sedan med att endast blästra "lätt" så att man man får en grovkornig yta och sedan grunda med exempelvis Hagmans gula 2 komponent.  Efter ca 5 år såldes bilen utan ett spår rost.

\\Peter


Fast U-Pol ACID #8 enkomponentsgrund är väl att rekommendera! (fyller fint, rinner ej) Annars kan jag hålla med, finns mycket skit! ICQ/ab Lackerat många bilar och använder den när man bara ska bättra lite på grunden eller lackera mindre saker, annars kör man ju spruta.

45

Mera rostlagarbilder. Någon har en gång i tiden yxat upp ett hål i hörnet/golvet av tankutrymmet. Det ser ut som att de behövde komma åt infästningen för stötdämparen? Hur som helst så lagade de inte plåten efter sig med följd att det har börjat rosta plus att hela tankutrymmet var fullt av fint damm. Tätningen under tnaken saknades också, det hjälpte väl till kan jag tro?

Jag kapade bort lite extra så att jag kom till frisk plåt och sedan knackade jag till en plåt som täckte hålet och samtidigt gick fri från skruven till stötdämparen, därav den lite knöliga formen. Efter att ha svetsat kant i kant gjorde jag rent lite lätt, men jag valde att inte slipa svetsarna här. Dels kommer de aldrig att synas, dels är det trångt och jävligt så risken är stor att man slipar för mycket och får tunn plåt som resultat. Bättre att låta bli.

Post's attachments

20131222_144433.jpg, 208.48 kb, 1024 x 768
20131222_144433.jpg 208.48 kb, 307 downloads since 2013-12-23 

20131222_144853.jpg, 228.13 kb, 1024 x 768
20131222_144853.jpg 228.13 kb, 306 downloads since 2013-12-23 

20131222_151339.jpg, 197.19 kb, 1024 x 768
20131222_151339.jpg 197.19 kb, 283 downloads since 2013-12-23 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

46

Det sista jag gjorde innan jag lämnade garaget var att svetsa i en bit i vänster balk i motorrummet. Först målade jag undersidan med Volvo's svetsprimer, när det hade torkat svetsade jag kant i kant. Tunnt rostskydd skall sedan sprutas invändigt, men det får bli efter blästringen av karossen.
Nästa gång blir det till att slipa svetsarna plant och kapa till en plåt som täcker balken. Jag tänkte testa att blästra så gott det går och sedan pensla fosforsyra som får tränga in mellan plåtarna och långtidsverka innan jag målar och lägger igen hålet, vad tror ni om fosforsyran? Någon som vet om den skall spädas och i så fall hur mycket? Jag köpte 85%-ig syra.

/Janne

Post's attachments

20131222_155905.jpg, 211.83 kb, 1024 x 768
20131222_155905.jpg 211.83 kb, 295 downloads since 2013-12-23 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

47

Igår gjorde jag ett ryck ock grundade bakluckan plus motorluckan. Bakluckan köptes av Micke W här på forumet. Frågan är om den har varit monterad på en lyxbuss någon gång i tiden? Det sitter piggar på baksidan som om det skulle ha varit ett "Volkswagen"-emblem monterat där? Men det konstiga är att de sedan har blivit igenspacklade med tennspackel?
Motorluckan kom från min donatorbuss. Troligen det enda rostfria på den bussen.... Någon har tectylat flitigt någon gång. Tyvärr fick inte resten av bussen samma behandling. ICQ/an
Både bak- och motorluckan är slipade plåtrena på utsidan och blästrade i alla falsar och "skumma ställen" där rostprickar har synts. Men överlag var de i väldigt gott skick även om de kommer att behöva en del finspackling. Nästan synd att lacka över, nu syns det ju inte vilket grisjobb som är nedlagt på att slipa rent dem..... De bucklor jag kom åt att rikta försökte jag rikta upp så gott det gick innan grundfärgen lades. Jag har inte jobbat så mycket med plåtslageri tidigare så jag tar det hellre lite försiktigt än att ställa till något värre. Grundfärgen är en etsande washprimer som sedan kommer att täckas av tvåkomponents slipgrund innan spackling. Jag läste att man kan få problem om man lägger polyesterprodukter (läs spackel) direkt på washprimern.
Jag hann dessutom med att tillverka några små plåtklämmor som blir bra att ha till skärmkantsbytet senare.
/Janne

Post's attachments

IMG_4007.JPG, 168.29 kb, 480 x 640
IMG_4007.JPG 168.29 kb, 315 downloads since 2013-12-27 

IMG_4009.JPG, 187.12 kb, 640 x 480
IMG_4009.JPG 187.12 kb, 297 downloads since 2013-12-27 

IMG_4010.JPG, 187.36 kb, 640 x 480
IMG_4010.JPG 187.36 kb, 299 downloads since 2013-12-27 

IMG_4011.JPG, 145.67 kb, 640 x 480
IMG_4011.JPG 145.67 kb, 308 downloads since 2013-12-27 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

48 Senaste redigerad av Lowflyer (2013-12-27 19:45:10)

Fick faktiskt lite gjort idag också. Först och främst blev Robbans bubbla separerad, dvs karosslyft. Men sedan fick jag lite eget gjort också. Inget stort, men varje steg räknas på vägen mot en rostfri buss :-)
Först ut var en av motorplåtarna som såg lite vissen ut. Kanske inte så smart att lägga tid på nu när det är så mycket annat kvar att fixa med på själva bussen, men efterssom jag inte sysslat så mycket med plåtslageri innan tänkte jag träna på bitar som inte syns så mycket innan jag kommer till synlig plåt. Jag ser det som träning och då försöker jag göra det så bra som möjligt. Att slipa svetsarna på något som inte kommer att synas när bussen är färdig kanske är knäppt, men jag försöker att inte fuska. Börjar man fuska är det lätt hänt att man fuskar där det syns också. Och som sagt, det är träning inför viktigare plåtrep.

/Janne

Post's attachments

IMG_4013.JPG, 187.66 kb, 640 x 480
IMG_4013.JPG 187.66 kb, 292 downloads since 2013-12-27 

IMG_4014.JPG, 191.98 kb, 640 x 480
IMG_4014.JPG 191.98 kb, 286 downloads since 2013-12-27 

IMG_4015.JPG, 160.33 kb, 640 x 480
IMG_4015.JPG 160.33 kb, 275 downloads since 2013-12-27 

IMG_4016.JPG, 197.77 kb, 640 x 480
IMG_4016.JPG 197.77 kb, 287 downloads since 2013-12-27 

IMG_4017.JPG, 218.61 kb, 640 x 480
IMG_4017.JPG 218.61 kb, 283 downloads since 2013-12-27 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

49

När motorplåten var färdig gav jag mig på hålet i rambalken igen. Efter att ha slipat ner alla svetsarna blästrade jag plåten sedan fick den en omgång med Fosforsyra. Nu får det dunsta/verka/torka till nästa gång jag är i garaget, och då blir det dags för svetsning. Tanken med Fosforsyran är att den skall ta död på rosten i alla porer och förhoppningsvis tränga in i alla plåtskarvar.
Det gick faktiskt riktigt hyffsat att blästra inomhus. Jag hade räknat med enormt dammande, men det var inte så farligt. Snål som man är blir man ju lycklig av hur lätt det är att sopa ihop sanden och återanvända också :-)

/Janne

Post's attachments

IMG_4018.JPG, 217.38 kb, 640 x 480
IMG_4018.JPG 217.38 kb, 276 downloads since 2013-12-27 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

50

Snyggt jobbat! Man får ju nästan lite arbetslust ICQ/ab  ICQ/ab

[