Tråd: Problem pilar!

Eftersom jag fattar noll när de gäller el.
Så är det bäst ja frågar nån som har koll.

Hur kan jag få 11,96volt hur än ja kopplar motstånden till pilarna?
Ja har 12v i bilen men tänker sänka spänningen till 6v.

Köpte omvandlare via elfa, sånna som rekommenderas efter lite sökningen.

Kopplar ja dom direkt efter säkringsdosan så får ja 11,90 volt ut.
Kopplar ja dom direkt på strömmen ut från b-stolpe så blire samma sak.

Självklart så jordar jag.

Va kan de vara för fel?
Omvandlarna som är trasiga? Men de är rätt osannolikt att två st ska vara trasiga.

Några tips?
Mottages tacksamt!
//Emil

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

Sv: Problem pilar!

Menar du att du jordar motståndet, eller?   yikes

HANDYMAN,  www.HandyBygg.se

Är hantverkare men också fordonselektriker med över 10 års erfarenhet av el i bla lastbilar, minibussar och ambulanser.
Min projekttråd: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=8248    Inget skottkärrehjulstuk här inte !!

Handy skrev:

Menar du att du jordar motståndet, eller?   yikes

Nej motståndet skruvas i plåten och pilen jordas i skruven som den ska. smile

Senaste redigerad av Emil O (2013-07-14 11:51:00)

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

Finns 12V pilar att köpa.

stenis
orust

Är det en omvandlare eller en resistor du har? har du en resistor ska den ligga I SERIE med pilen, du har kopplat PARALLELLT och får då ingen halvering av spänningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

Svwerker skrev:

Är det en omvandlare eller en resistor du har? har du en resistor ska den ligga I SERIE med pilen, du har kopplat PARALLELLT och får då ingen halvering av spänningen.

http://i39.tinypic.com/2w5qfc3.jpg

sånna är det!
vet inte om de är omvandlare eller resistor?
hur kopplar man i serie samt parallellt?

Resistor!
Koppla in anslutningarna i ändarna i serie på ledaren som går till pilen så skall det bli bra!  big_smile
Serie är som att kapa ledaren och sätta in resistorn/motståndet som en "skarv" i ledaren.
Parallellt är om du sätter ena anslutningen på resistorn till ledaren och den andra mot jord.

Senaste redigerad av Reine (2013-07-14 16:31:56)

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag. big_smile

Reine skrev:

Resistor!
Koppla in anslutningarna i ändarna i serie på ledaren som går till pilen så skall det bli bra!  big_smile
Serie är som att kapa ledaren och sätta in resistorn/motståndet som en "skarv" i ledaren.
Parallellt är om du sätter ena anslutningen på resistorn till ledaren och den andra mot jord.

okej, men om ja förstår dig rätt så är det just så jag gjort.

har testat att gå på den redan från säkringsdosan å satt den som en skarv.
sen har ja även testat att satt den i slutet av kabeln de går ström till pilen med. samt gått med en liten sladd vidare in i pil och det blir samma visa med 11,96v.

Det låter ju underligt. Antingen köper du 12v pilar eller så provar du med annat motstånd. Har du plats att gömma en större glödlampa någonstans så kan den utgöra motstånd, den kopplas då givetvis i serie precis som med motståndet. Det finns också andra omvandlare än bara motstånd, men ska du köpa en sån så kan du lika väl köpa 12 V pilar

Senaste redigerad av Handy (2013-07-14 17:15:47)

Är hantverkare men också fordonselektriker med över 10 års erfarenhet av el i bla lastbilar, minibussar och ambulanser.
Min projekttråd: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=8248    Inget skottkärrehjulstuk här inte !!

Om Du bara mäter utan att slå på pilen så får Du full spänning!
Spänningen sjunker till ca 6V när Du aktiverar pilen så att ström flyter genom motståndet.
Knepigt det där med Ohms lag tongue

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

jag kör helt enkelt med 12v på mina, verka funka för de flesta, men den dagen man glömmer den på lär den dö.. ja den dagen köper jag nya 12v pilar.  big_smile

58 busbil
66 finbil
60 dh-splitt

Handy skrev:

Det låter ju underligt. Antingen köper du 12v pilar eller så provar du med annat motstånd. Har du plats att gömma en större glödlampa någonstans så kan den utgöra motstånd, den kopplas då givetvis i serie precis som med motståndet. Det finns också andra omvandlare än bara motstånd, men ska du köpa en sån så kan du lika väl köpa 12 V pilar

eller hur, därför ja absolut inte kan förstå va de är för fel.
dumma är ju att ja har pilar som ja fått fart på å allt.
då får ja prova med 12v lampa å köra så länge dom håller. tongue

Piraten skrev:

Om Du bara mäter utan att slå på pilen så får Du full spänning!
Spänningen sjunker till ca 6V när Du aktiverar pilen så att ström flyter genom motståndet.
Knepigt det där med Ohms lag tongue

va ja vet, är det väll inte ström på blinkers hela tiden? utan strömmen blir då du slår på den.

ozeo skrev:

jag kör helt enkelt med 12v på mina, verka funka för de flesta, men den dagen man glömmer den på lär den dö.. ja den dagen köper jag nya 12v pilar.  big_smile

kör du med 12v lampa i dom då? smile

Jag kör med förkopplingsmotstånd i serie precis som du tänkt och det fungerar kanon.
Känns som att något blir förbi sett.
Fasen jag skulle vilja se hur du gjort då det SKALL fungera på detta vis......
+ på ena sidan motståndet/resistorn, sladd på andra sidan till + på pilen då skall det banne mig funka!

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag. big_smile

Emil O skrev:
ozeo skrev:

jupp. hitta nån på mekonomen som passa hyffsat, va snäppet längre men funka, nån diod historia.

58 busbil
66 finbil
60 dh-splitt

Reine skrev:

Jag kör med förkopplingsmotstånd i serie precis som du tänkt och det fungerar kanon.
Känns som att något blir förbi sett.
Fasen jag skulle vilja se hur du gjort då det SKALL fungera på detta vis......
+ på ena sidan motståndet/resistorn, sladd på andra sidan till + på pilen då skall det banne mig funka!

exakt som du säger har ja kopplat och testat men icke.
fasen alltså, vet inte vars man ska felsöka heller när man är som ja på elektronik... rent utav kass. hmm

ozeo skrev:
Emil O skrev:
ozeo skrev:

jupp. hitta nån på mekonomen som passa hyffsat, va snäppet längre men funka, nån diod historia.

okej, ska kika om ja finner några likande.  smile

Kör så jag med ! funkar hur bra som helst ! bara man inte åker omkring med dem på !
och dör dom blir det 12v pilar smile

ozeo skrev:

VW HusBuss -64 | VW Buggy 2.4T -67 | VW 2176cc Oval -56

Är kanske jag som är dum men ska du inte ha lite högre motstånd än 1 ohm??

Om du ska halvera spänningen över pilen måste motståndet ha samma motstånd som pilen har, har svårt att tro att en spole och en lampa totalt ska ha så lite som 1 ohm??

1957 - Typ 2 Pickup
1966 - Typ 2 11w DD, byggs om till 1956 15w
1968 - Typ 14 Cab, till salu

iooor_21 skrev:

Är kanske jag som är dum men ska du inte ha lite högre motstånd än 1 ohm??

Om du ska halvera spänningen över pilen måste motståndet ha samma motstånd som pilen har, har svårt att tro att en spole och en lampa totalt ska ha så lite som 1 ohm??

Va  yikes   bara ett ohm, ja det räcker nog inte långt i detta fallet.. Förresten, de motstånden brukar ofta bli hiskeligt varma.

jag köpte dom motstånden som rekommenderas om man söker runt på detta.

men nu äre strunt samma, för nu lyser dom finfint å funkar galant  cool