1

Håller på att förbättra bromsar och väghållning på min notch, byter bakvagn så det blir dubbelledad och framvagn för skivor. Ska även få skivor bak och 7*17 hjul med 205 40. Motorn behöver bara ses över för inkontinens av olja. Kan tillägas att jag inte använt bilen sen sommaren -08 pga skumma vägegenskaper. Tror att jag hittat anledningen till detta, Spräckt gavel och spricka vid höger växellådefäste i lådan. Största problemet för tillfället är att få ur torsionsstavarna ur donatorbakvagnen och flytta över de till den omsvetsade enkelledade bakvagnen då 1962 års modell ej har fästen för motorbalken som 1964 och framåt har. Någon som har tips för att få ur torsionsstavarna får gärna skriva det. Krille

Post's attachments

Attachment icon notch_1244.JPG 760.13 kb, 85 downloads since 2013-03-24 

Attachment icon notch_1245.JPG 910.76 kb, 75 downloads since 2013-03-24 

Attachment icon notch_1246.JPG 763.55 kb, 103 downloads since 2013-03-24 

Attachment icon notch_1247.JPG 708.31 kb, 109 downloads since 2013-03-24 

Attachment icon notch_1248.JPG 819.53 kb, 75 downloads since 2013-03-24 

2

Det blir nog fränt Krille  ICQ/ae

3

Problemet är ju vädret och bes 25 april, men man får väl ta semester i värsta fall.

4 Senaste redigerad av Johan W (2013-03-25 19:59:35)

Bra kämpat, i ett litet garage så blir det extra slitigt Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Garaget är väl inte så litet, men svårt att få någon riktig värme. Mitt största bekymmer är att jag bara har en någolunda fungerande hand att skruva med så allt tar mycket tid. Krille

6

Idag har det äntligen hänt lite i garaget. Har tvättat växelådan och lyft bakvagnen på plats. Ni som är duktiga på att identifiera delar kan kanske klura ut vem som tillverkat växelspaken är från mitten på 80 talet ca.

Post's attachments

Attachment icon KGS_0046_1250.JPG 664.98 kb, 78 downloads since 2013-04-06 

Attachment icon KGS_0047_1251.JPG 783.75 kb, 81 downloads since 2013-04-06 

Attachment icon KGS_0048_1252.JPG 705.53 kb, 99 downloads since 2013-04-06 

7

Nice räcer, dom hjulen kommer passa riktigt bra!!

8

Har hänt lite idag med en bärarm med broms är monterad. Blir att skaffa spacers bak i alla fall, blir spännande å se fram.

Post's attachments

Attachment icon KGS_0049_1253.JPG 637.76 kb, 77 downloads since 2013-04-08 

Attachment icon KGS_0052_1256.JPG 622.29 kb, 85 downloads since 2013-04-08 

9

Minska storleken lite på bilderna så popar dom upp direkt så blir det lättare att kika på dom ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Har äntligen kommit en bit till med projektet. Bakvagnen saknar bara stötdämpare, två bromsrör och handbromswire. Motorn skall få tillbaka förgasaren och lite kablar. Sen var det ju bara att byta framvagn och bromsar.

Post's attachments

KGS_0053_1257 (Medium).JPG, 153.14 kb, 1160 x 768
KGS_0053_1257 (Medium).JPG 153.14 kb, 206 downloads since 2013-04-14 

KGS_0055_1259 (Medium).JPG, 145.27 kb, 1160 x 768
KGS_0055_1259 (Medium).JPG 145.27 kb, 208 downloads since 2013-04-14 

11

Vad har du för bakbromsar på den?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12

Det är CSP sats jag monterat med 5/100 delning.

13

Snyggt!!   ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

14

Tack för uppmuntran. Börjar bli smått orolig för att hinna bli besiktningsklar till den 25. Har fixat handbromswire, kopplat motorelen och förgasaren ikväll.

15

Äntligen på backen, blev kanske lite hög.

Post's attachments

KGS_0056_1260 (Medium).JPG, 184.86 kb, 1160 x 768
KGS_0056_1260 (Medium).JPG 184.86 kb, 181 downloads since 2013-04-18 

16

Fastnar inte i bromsprovaren iaf  ICQ/ag  Default/lol

17

Hoppas den sjunker 2-3 cm när den börjar rulla. Men som den är nu går den igenom bromsprovaren, frågan är vad de tycker om övriga förbättringar.

18 Senaste redigerad av gonzo74 (2013-04-20 00:44:11)

MÅSTE dom gilla, det är ju......... förbättringar!! ICQ/ag

Om det är till någon tröst så gillar jag dom iaf!!

19

Det kanske kan bli för bra, blir spännande att testa väghållning och bromsar.

20

Riktigt coolt! Tack för besöket igår ICQ/ab

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

21

Bra kämpat !du har det roliga kvar nu lufta bromsar och iväg till besiktningen. ICQ/ab

//micke

If it sounds good it is good!

22

Och bygga om framvagnen till skivor, lite motorarbete och så.

23

Bromsarna luftade, men mycket småplock i morgonkväll. Blir att besiktiga med trummor fram för en envis bult som ej vill lossna trots gasverk, stor hammare och mutterdragare.

24

Äntligen besiktigad och godkänd, men behöver lite mer uppmarksamhet så den går rent i maskin och att kopplingen inte hänger sig i nertrampat läge.

Post's attachments

KGS_0071_1267 (Medium).JPG, 395 kb, 1160 x 768
KGS_0071_1267 (Medium).JPG 395 kb, 217 downloads since 2013-05-15 

KGS_0073_1269 (Medium).JPG, 331.22 kb, 1160 x 768
KGS_0073_1269 (Medium).JPG 331.22 kb, 210 downloads since 2013-05-15 

KGS_0075_1271 (Medium).JPG, 381.93 kb, 1160 x 768
KGS_0075_1271 (Medium).JPG 381.93 kb, 202 downloads since 2013-05-15 

KGS_0081_1277 (Medium).JPG, 149.25 kb, 1160 x 768
KGS_0081_1277 (Medium).JPG 149.25 kb, 204 downloads since 2013-05-15 

25

Har hunnit köra ca 50 mil nu och börjar undra varför jag vänta så här länge med denna modernisering, man slipper fundera vart bilen drar när man bromsar och alltid bra bett ner man trampar. Är förvånansvärt lätt styrd trots 205 även vid parkeringsmanövrar, nackdelen är att man märker hur dåligt vårat vägnät är skulle behövas njurbälte bitvis eller mer fjädring. Har en del motorstrul kvar att lösa.