Köpte en stackars sorglig pickup på blocket för en tid sedan. Ingen motor, inga nycklar, tappad identitet, krossade rutor. Pax för den! Nåja, väldigt lite pengar och lite rost avgjorde saken.
Efter att jag fått kopior från riksarkivet kunde man se att den varit avställd sedan -89. Endast en ägare (Helins Bygg i Gällivare).
Resterna av motorn låg på flaket och alla motorplåtar och div. lösöre under flaket. I handskfaket låg en psalmbok ett stearinljus och massa spik.
Steg ett var att plocka bort motorluckans lås. Där står nämligen nyckelkoden. Med låset i handen besöktes låssmeden. Fem minuter senare hade jag en nyckel som passade i låset. Lite halvnervöst prövade jag även i tändningslåset och sepåfan den passade. Nya dörrutor monterade och ursprungskontroll inskickad. Så där ja, nu börjar det likna nå´t.
Nu fick jag anledning att göra något som skulle gjorts för länge sedan. Motorn i min fina -73 pickup var egentligen inte meningen att gå så länge och ett renoverat arborrat block står och väntar. Gamla motorn som jag kört 3000 mil med ihopsatt av bättre beg. delar fick nu flytta över i nya fyndet så var den gångbar också! Nylackade fälgar och bättre begagnade däck.
Regbesiktning 3 dec. för att sparka mig därbak och bli klar....sedan blir den nog troligen till salu.
Här är några bilder som säljaren tog och en jag tog i dag under putspustpaus.
Ska laga ett rosthål i vänster tröskel i morgon sedan byta allt i bromsväg och ny vindruta så klart..