1

Har en 72:ans Westfalia där framdörrarna är dåliga i underkant. Jagar därför finare, men det kan vara bra att veta vilka årsmodeller som är gångbara i mitt fall.
Hur många generationer av baydörrar finns det egentligen?

Har vi någon kalenderbitare där ute som kan bringa klarhet i detta?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2 Senaste redigerad av MickeW (2012-10-21 19:14:40)

Jag kikade lite snabbt....

1968 låsknapp vid rutan
1969-73 låsknapp i öppningshandtaget
1974-76 låsknapp vid rutan
1977-79 nya gångjärn

Allt går att modifiera men enklast är väl att använda 69-73 dörrar.

Som av en händelse köpte jag i dag en superfin dörr från en -69 DH.

Post's attachments

DH69.jpg, 24.82 kb, 605 x 454
DH69.jpg 24.82 kb, 198 downloads since 2012-10-21 

[

3

Jag köpte också en fin lichtgrau högerdörr i veckan! Tänk vad mainstream man är!  ICQ/ae  Fast min var från en sjuttia, så lite off är man ju. Ska bli ersättare för den något stukade dörren på min buss sen krocken. Kände väl att jag egentligen inte "behövde" byta dörr, men när rätt dörr, till rätt pris, på rätt plats, i rätt färg dök upp kunde jag inte motstå lockelsen att lätta på lädret.

Detta kan för de insatta i min busspark, även antyda att även denna buss kommer att återfå sin originalfärg. Mer om det senare...

Sorry för ½-OT!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Men är det inte så att 74-> dörrarna har en ventilationskanal genom dörren med luftinsläpp i framkant? Då är väl kanske inte en sådan att föredra?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03313_zps03b7b872.jpg

Lånad bild från annons här på BV

Att lägga igen ett låsknappshål är väl en smal sak, men hur är det med yttre handtagen? Visst har väl de tidiga årmodellerna ett annat handtag än senare och där skiljer väl plåten?

Har vi "ringat in" de årsmodeller jag skall leta efter till 69-73 då?

5

Jag som hade tänkt montera -73 dörrar på min -75a, att de skiljer på låsmekanismen visste jag men hoppades att det skulle funka ändå....  Default/hmm

Vad ska byggas om på bussen för att få det att funka..?

6 Senaste redigerad av Peter S (2012-10-26 08:54:38)

Hmm, blir inte klok på detta.
Mina 72:a dörrar har låsknapp vid innerhandtaget MEN även friskluftutsläpp lika som den gröna dörren på bilden ovan Default/hmm
Bör kanske tillägga att min buss är US-spec, så de kanske är speciella.

Har en vettig 69-73 dörr på G, men den saknar detta utsläpp. Vet ej om den dörren har de ovala hål som finns i framkant vid gångjärnen.

Vet att jag kommer att få såga upp ett hål för de positionsljus som USA-modellen har, men är min nya "svenska" dörr möjlig att bygga om med friskluftsutsläppet utan alltför mycket jobb?

7

Det är tydligen så att -72 års modell fick ventilation i dörrarna. Det är tydligen 72-73 dörrar du ska söka. Det bör gå att montera senare dörrar ( t.o.m -76) också om man kan stå ut med att låsknappen sitter vid rutan..

[

8

Du borde också kunna montera dörrar upp till 1979 om du struntar i låsknappen.

Jag fick dit en -79:a dörr på min -68.

Det går att flytta över gångjärnen mellan vissa årsmodeller.

Tidiga baydörrar har en grov gångjärnssprint, sedan fick de en grannare sprint runt 1973 nån gång. Så för att få dit -79 dörrar på min -68, så fick jag slå ur sprinten på -79:a dörren och sätta dit ett gångjärn från en 73?-76 dörr. Efter det så passade den på -68.

9

Har nu två högerdörrar i min ägo. Högerdörren är den som är sämst på min buss.

En fin 69-71 dörr (som visade sig vara fel för min buss, köpte den lite på chans). Eventuellt till salu.

Fick sedan tips på en kille i Herdemora som skulle ha bay-luckor och dörrar (han tog över ett lager från en skot som flyttade), så passade på att åka förbi honom igår när jag var på turné i Borlänge/Sala.
Fyndade då en ganska fin 72-73 dörr som verkar vara precis det jag behöver.

Denna dörr är frisk i botten i bakkant, men tyvärr har det har börjat jäsa lite i dörrskinnets underkant in mot tätlisten samt att man förmodligen kommer att behöver byta plåt i bakhörnet på dörrspegeln (2x2cm kanske).

10

Hoppas det är ok att ställa en dörr fråga i din dörr tråd Peter S.

Hur är de med ventilationsrutorna i dörrarna, jag trodde att alla "tidiga bay" hade de standard. Tillval?

11

Om du syftar på "kvartsfönstren" framför den nedvevbara rutan, så var dessa ett tillval som oftast de lyxigare modellerna hade, dvs vissa klein, men definitivt ett lyxtillbehör. Kan även hända att de var mer vanliga på sydligare breddgrader och även i staterna har jag sett det på kombis också. Westfalior i staterna har oftast dessa rutor.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't