1 Senaste redigerad av Åskbollen (2012-09-16 16:29:50)

Som projekttråden lyder så har jag införskaffat mig en bubbla och kunde inte hålla mig så sprang på en typ 4 motor som är turbokonventerad med k-jettronic insprutning

Är ganska ny inom bubblor men motorn kommer från en buss -79:a
och turbon från en 740 fick med en hel drös med grejjer till motorn
en komplett till motor men nedplockad i småbitar, 2st intercoolers ,en extra turbo mm mm för ett kanon pris pga pågående skilsmässa

min största fråga är att tydligen om det stämmer när jag läst en hel drös med trådar ang konvetering till typ 4 så behöver man bara slipa ur på 3 ställen i lådan för att sedan bulta ihop låda o motor nu är den dumma frågan vilka 3ställen är detta??
visserligen måste jag flytta torped väggen pga turbons placering men de e lungt o kapa bort dom 2st 3kantiga plåtarna  i motor utrymmet

behöver tok mycket tips då jag är färsk i bubbla världen

såg att man behövde extra stag för lådan o motorn för det blir påfrestningar
har kvar min 1600cc orginal snurra för bes om 1år

motorn jag köpte behöver lite puts av rören och en tvätt av blocket
fläkten kommer från en grävmaskin och liknar porsche fläkt ganska mycket dock hörde jag att lagren var dåliga så måste kika på denna och se över remmar och skaffa övre remskiva.

http://forumbilder.se/images/c44201292749Pffa9.jpg

http://forumbilder.se/images/194201293008P1ac8.jpg
var en total channsning o köpa motorn av honom då han inte hade någon låda att pröva den med så vet inte om den går men har sååå mycket delar jag fick med så är inte de minsta orolig och han påvisade mig en massa tips o trix plus att han vänligt sa att jag skulle höra av mig om jag fick några problem o stoppa i motorn.
fick även se en video innan han sålt bilen o plockat ur motorn att den gick

2

Svulstig klump de där Default/smile

3

De blir inte lätt att kyla turbon på högvarv Default/tongue

Luft: 64'a typ1. 62'a typ1 rat. 62'a typ1 bygge. 74'a typ2.
Vatten: 98'a Golf 4'a    88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?

4

215mm kopplingen behöver ingen urslipning, men jag förmodar att du har något biffigare? Här är en bild som jag har fått och som visar var man behöver slipa ur i växellådan.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/Urtag-1.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5 Senaste redigerad av VWex (2012-08-25 08:13:27)

Jag har kört endel med k-jet insprutning o turbo funkade någorlunda på original tryck för mig dvs. ca 0.5. sen blev det krångligt provade extra spridare i insugs röret
Gick inte att höja ladd trycket med vettiga avgasvärden och jag tröttnade fort Fick tag på nått modifierat k-jet men det blev bara av och på tillslut sprängde jag motorn i tusen bitar blev bara skit kvar.

Du Kommer kanske ha skit kul endå och inget säger att du kommer misslyckas... fast jag hade rekommendera att bygga nått med utvecklings möjligheter från början. Lätt o tänka att jag stoppar i motorn nu o leker lite med den sen bygga om, kan ju funka. Men oftast är det 100gg mer jobb och besvikelsen är ett faktum mitt i sesången när man behöver börna av sig som mest.
Bästa turbo trim forumet enligt mig http://www.savarturbo.se/ Default/smile

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … t=jetronic

Denna tråd har du säkert läst? http://www.zatzy.com/projekt/244433-jon … -73-a.html

6

Trevligt projekt.
Ett tips är att köpa 200mm svänghjul från CSP, då kan du köra med tryckplatta och lamell från typ1 och då finns det mycket att välja på. Slipper du slipa ur lådan oxå.

Mera känd som jb...

7

Ja K-Jetronic är ett jävla yxsystem som är näst intill hopplöst att tuna och justera. jag har byggt 2 motorer med detta system, en sugmotor och en turbo. Samma problem med båda.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

ja att bygga om är det inte gjort för gäller att ta ett bra org huvud vill du ha 250hk ta ett org 250hk o.s.v

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Det besvärliga är luftkonan. Det bestämmer blandingen över registret. Beroende på fyllnadsgraden på olika varvtal så ska konen ha olika utseende och det gör sig inte riktigt självt.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

JBlom skrev:

Trevligt projekt.
Ett tips är att köpa 200mm svänghjul från CSP, då kan du köra med tryckplatta och lamell från typ1 och då finns det mycket att välja på. Slipper du slipa ur lådan oxå.

Tackar för tipset låter kanon det.
Känns bra att slippa behöva slipa ur lådan.

finns det någon tryckplatta o lamell som är att föredra som tål lite??

11

Tryckplatta och lamell beror ju på effekten. Jag har samma dilemma men inte satt mig in i det än.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

12

en 228 mm org buss koppl skall klara uppåt 250hk har jag hört

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

13

vwove skrev:

en 228 mm org buss koppl skall klara uppåt 250hk har jag hört

Tja han norska killen "Fastback" harj u kör över 300 hästar med original 228mm koppling så de ska duga långt. Är lite krångel o montera dock i lådan ...

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

14

Jag körde orginal tryckplatta och sinterlamell i min räser och den hade ca 200+(typ4)

15

Ja 228 är ju en bra budgetlösning med andra ord. Dock lär man ju slipa ur som fn. ICQ/ab

Mera känd som jb...

16

jag tyckte inte man behövde slipa ur sådär hejdlöst mycket endå faktiskt. sen handlar ju det här lika mycket om körstil som annat. lådorna håller ju INTE för effektuttagen vi pratar om så de lär man ju rensa de första man gör.

jag var hur som helst sjukt sugen på motorn då jag såg den på blocket men kunde inte motivera mig till att åka de 50 milen enkel väg för att hämta den.... jävligt roligt att den kom upp här på BV som projekt ICQ/ab

17 Senaste redigerad av Åskbollen (2012-08-26 15:04:50)

Projektet är tänkt att stanna på någonstans runt max 150hk det räcker för mig
sedan är det mest massa små jobb på karossen för att få den i kanon skick.
har börjat ploca isär bilen för att se så det inte finns hejdlöst med rost någonstans.
http://forumbilder.se/images/056201235740P8529.jpg
sådär ser bilen ut.Hyffsat skick men är lite pyssel skall delvis dra om elen i hela bilen då det vart lite kablar som hänger o dinglar till höger o vänster se över lite yt rost osv skall bli i kanon skick till nästa sommar.Är i behov av orginal ratt så du som vill byta mot en sportratt luisi är välkommen o pma mig då jag vill ha mer orginal stuk invändigt.

18

http://forumbilder.se/images/f66201240950Pd9d1.jpg
motor ur bilen gillar iden förra ägaren hade om att ha den bakre motorplåten lös så det bara var att hissa bilen ytters lite för att sedan dra motorn rakt bakåt
Skall fixa några snabba diskreta fästen så man kan ha det så hela tiden.Blir även lacka hela bilen ordentligt i motor rummet osv då ni själva ser orginal färgen vem vet kanske kan vara snygg i den orginal gröna oxå eller vad tycker ni??

19

Lacka den i originalfärgen häng på stötfångarna och måla fälgarna silver så blir det ju en cool sleeper att dräpa söndertrimmade Volvos med ICQ/ag

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

20

Torpa skrev:

Lacka den i originalfärgen häng på stötfångarna och måla fälgarna silver så blir det ju en cool sleeper att dräpa söndertrimmade Volvos med ICQ/ag

de söndertrimmade volvosarna kan nog dessvärre bli lite krångligare o ta sig ann nuförtiden iaf..... de plockar ju rent ohemula effekter ur maskinerna tidvis....

dräpa o dräpa som sagt men överaska en o annan figur det tror jag allt går ....

har satt målet på 200 kusar i min o tror att det ska räcka till en bit iaf med ungefär samma mål ....

21

Haha ja det är nog sant dräpa kanske inte går men slå dem lite lätt på fingrarna iaf ICQ/ag

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

22

Torpa skrev:

Haha ja det är nog sant dräpa kanske inte går men slå dem lite lätt på fingrarna iaf ICQ/ag

exakt..... det beror nog iofs mest på att folket i vw världen gärna håller sig med traditionella grejor istället för att anamma teknikens under fullt o friskt... hade folk bara gjort det hade det nog hänt ett o annat...... ICQ/ab

23

Du har kollat den här, va?  ICQ/ad   Tråden är nu uppe i 83 sidor...

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=9953

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

24

det e klart att jag sett wallys tråd . finns många trådar som är sweet där på gl forumet

25

Tänkte väl det...  ICQ/ae   Men nu kanske det är fler som läser den o blir inspirerade...